Nakládaný hermelín - jak zrobić tę czeską przekąskę?

in #polish6 years ago (edited)

Czesi znani są, ze swojego zamiłowania do piwa, a tym samym do produkcji dobrych piw, nawet te koncernowe są podobno lepsze niż „nasze” popłuczyny;), Chociaż ja nie należę do piwnych koneserów, to przy okazji licznych podróży do Czech próbowałam różnych przekąsek podawanych do tego złotego trunku. Jedną z nich, jest bardzo prosty w wykonaniu i pyszny\dla podniebienia Nakládaný hermelín. To nic innego jak marynowany ser typu camembert. Jeżeli próbowaliście go w Czechach to na pewno najdzie Was ochota na przyrządzenia własnego hermelina, a jeżeli nie próbowaliście i w dodatku lubicie piwo, to stanowczo zachęcam do spróbowania:).


Składniki potrzebne do przygotowania tej pysznej przekąski.

Jest to mój debiut w wykonaniu tego serka. Postanowiłam z racji, że bardzo mi zasmakował zrobić go sobie w domu. Przepis jest prosty. Potrzebne będą sery typu cammembert. Słoik, do którego zmieści się cały krążek sera i olej/ oliwa. To mógłby być już właściwie koniec, ale watro dodać parę ubogacających smak dodatków. Ja dodałam zgodnie z sugestiami znalezionymi w sieci między innymi czerwoną cebulę, ostre papryczki i czosnek. Tu lista wszystkich użytych przeze mnie składników:

  • 7 cammembertów
  • 3 czerwone cebule (biała cebula też się nada)
  • 1,5 główki czosnku
  • 2 papryczki habanero
  • 6 marynowanych papryczek piri-piri
  • łyżka niemielonego czarnego pieprzu
  • łyżka jałowca
  • ok. 7 liści laurowych (po liściu na ser)
  • łyżka ziela angielskiego
  • paczka ziół prowansalskich
  • paczka słodkiej papryki
  • paczka pieprzu cayenne
  • suszone papryczki piri-piri
  • olej rzepakowy (może być też słonecznikowy albo oliwa z oliwek).

Nie bójcie się jednak tej ilości ostrych dodatków, to jest moja wersja hermelina, wy, zamiast papryczek chilli możecie dodać marynowane papryki, słodkie papryczki cherry i co tam jeszcze sobie wymyślicie.

Na początek trochę o słoiku. Pamiętajcie, by wybrać jakie słoiki, które mają odpowiednio szeroki otwór (lub kupić mniejsze cammemberty, ja użyłam typowych 120g). Do standardowego słoika typu wek wchodzą 3 sery.

Przygotowanie serów zaczynamy od pokrojenia cebuli w krążki i utarcia lub przeciśnięcia przez praskę czosnku. Można użyć dowolnej ilości czosnku w zależności od upodobań, standardowo podaje się od 2 do 4 ząbków na krążek sera.

20180512_135407.jpg

Już w trakcie robienia ślinka cieknie, a tu trzeba czekać! Marynowanie sera trwa od 4 dni do aż 2 tygodni.

Następnie mieszamy zioła prowansalskie ze słodką papryką, pieprzem cayenne i suszonymi papryczkami piri- piri. Wszystko mieszamy, zagniatając.

Pięć moich cammembertów będzie marynować się w całości, a 2 przekrojone zostały w poprzek. Całe krążki dokładnie obtaczamy w przyprawach. Przecięte krążki zanurzamy od przekrojonej strony.

Na każdy ser nadkładamy czosnek.
20180512_143311.jpg

Pomiędzy przecięte sery dajemy cebulę i czosnek.

I teraz pozostało już tylko upakować wszystko do słoika.
Wkładamy warstwowo cebula - ser - cebula - ser - cebula. Następnie dodajemy po bokach papryczki(mogą być w całości, przekrojone, posiekane), liście laurowe, pozostałą cebulę, dodajemy jałowiec, pieprz, ziele angielskie.

HERM.jpg

W dużym słoju sery w całości, w małym klasycznie - przekrojone na pół.

Ostatnim już krokiem jest zalanie wszystkiego olejem, tak aby wszystkie składniki były zanurzone.

20180512_140639.jpg

Całość zalewamy olejem. U mnie olej rzepakowy.

Słoiki zakręcamy i opisujemy datą wykonania przetworu. Od tego momentu zaczynamy odliczanie. Pierwsza próba smaku już za tydzień! Szybciej marynują się sery przekrojone. Już po kilku dniach w temperaturach pokojowych nadają się do jedzenia. Warto jednak przenieść nasze sery do piwnicy(lub lodówki), zmniejszamy tak ryzyko zepsucia, jednak musimy się liczyć z dłuższym czasem oczekiwania. Im dłużej ser będzie marynowany tym bogatszy jest jego smak.

20180512_150225.jpg

Zapisujcie daty na przygotowanych przetworach.

hermeli.jpg

Zamykam serki w piwnicznej spiżarce. Mały słoik poczeka tydzień, duży około 3 tygodni na degustację.

Zapraszam Was na moją stronę: https://steemit.com/@lindaz, gdzie opisuję swoje wyprawy, także do Czech. Wkrótce pojawi się wpis z kolejnej mojej wycieczki do naszych południowych sąsiadów.

@lindaz

Sort:  

Hi, I just followed you :-) Follow back and we can help each other succeed! @hatu

Świetny przepis! Planowałam spróbować marynować moje domowe sery kozie no i proszę, przepis jak z nieba ;)

Mam nadzieję, że się sprawdzi :)

Hermeliny dobre też na grilla :) ostatnio miałam okazję spróbować :) a sezon dopiero się zaczyna...

O, to ciekawe. :) Z grilla jeszcze nie miałam okazji spróbować. Myślę, że jak tylko moje serki dojrzeją odpowiednio to będzie okazja spróbować.

Przepis w skrócie wygląda tak, że hermelin zawija się w folię aluminiową z posiekaną cebulą i daje się przyprawy, które ma się pod ręką ;) czy co tam się chce ;)

Ten post został zgłoszony do kuratorstwa :)

Dziękuję :)

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 64029.44
ETH 3157.04
USDT 1.00
SBD 4.02