W jaki sposób tworzę utwory?

in #polish6 years ago

Cześć!
W dzisiejszym wpisie chciałbym przedstawić Wam w jaki sposób powstają moje utwory, w jaki sposób je miksuję i jakich pluginów używam.
Ważna informacja:
Nie jestem profesjonalistą, więc mogą ukazać się tu operacje, które mogą być z perspektywy zawodowca wykonane niepoprawnie. Program DAW z jakiego korzystam - Cockos Reaper.
Zaczynamy!

PERKUSJA
Tutaj temat nie jest mocno skomplikowany jak to bywa przy nagrywaniu żywej perkusji, ponieważ korzystam z Superior Drummera i układam ją w midi korzystając z pewnego presetu stworzonego przez innego twórcę, który udostępnił go na swoim kanale.
perka.png
Perka brzmi bardzo fajnie, lecz sam preset byłem zmuszony zmodyfikować ze względu na zbyt mocno podbite niskie częstotliwości na tomach.
perka2.png

GITARY
Bardzo długo szukałem brzmienia gitar, które mi się spodoba.
W moich starszych kawałkach często eksperymentowałem w poszukiwaniu złotego środka, często podejmowałem też wiele pochopnych decyzji - w rezultacie uzyskując każdy kawałek w innym brzmieniu.
Gitarę nagrywam liniowo ze względu na to, że w warunkach domowych nie uzyskam dobrego brzmienia biorąc pod uwagę akustykę pomieszczeń. Tutaj nawet dobra paczka nie ma większego znaczenia.
Początkowo korzystałem z pluginów typu Poulin, gdzie ustawiałem sobie brzmienie gitary i ładowałem impulsy typu press-high.
Niestety okazało się, że po przeinstalowaniu systemu plugin nie zapisał ustawień, więc przerzuciłem się na EZMix i wybrałem preset najbardziej zbliżony do tego co ukręciłem w Poulinie.
git1.png
Preset ten brzmi zupełnie inaczej po dokonaniu przeze mnie kompresji wielopasmowej - korzystając z ReaXcompa pracowałem również na małych słuchawkach na dużym poziomie głośności w celu zredukowania pasm w wysokim środku - są to częstotliwości, które powodują straszny "szelest" przesterowanych gitar (a nie słucha się tego przyjemnie) :)
Warto zwrócić uwagę na fakt, że nie mogłem również przesadzić z redukcją wysokiego środka, gdyż na zwykłych słuchawkach one nieco "muliły".
git2.png
Kolejną rzeczą jaką wykonuję jest korekcja EQ - czyli usunięcie niepotrzebnych częstotliwości i drobne korekcje :)
git3.png
Czemu dokonałem ucięcia pasma po lewej stronie?
Jeżeli gracie pewien powerchord i tłumicie go na przesterze - powoduje on wielkie buczenie na monitorach.
(korzystam z monitorów m-audio BX8).
Problem pojawia się wtedy, gdy miksujecie na słuchawkach - tam owego buczenia nie słychać.
Korzystając z monitorów nagrałem próbkę z tym powerchordem i usunąłem tą częstotliwość w taki sposób, żeby gitary nie były zbyt płaskie ;)
Jeżeli chodzi o bramki szumów i efekty - często korzystam z POD Farm lub Izotope Nectar.
git4.png
Ostatnim pluginem jaki zapinam jest Izotope Nectar, w którym ustawiam saturację (nie za dużo i nie za mało).
git5.png

BAS
Z basem postępuję bardzo podobnie jak z gitarami na przesterach, lecz ustawienia są nieco inne - oczywiście bardziej przystosowane do tego instrumentu i jego roli w miksie.
Początkowo w EZMix ustawiam preset z delikatnym presterem:
bass1.png
Tak wyglądają ustawienia EQ:
bass2.png
Są one podobne do ustawień gitar rytmicznych, lecz w wysokim środku redukuję nieco częstotliwości, które wywoływane są przez kostkowanie i nieco dziwnie to brzmi ;)
Często w ścieżce basu parametr "width" w track routingu ustawiam na mniej niż 100%
Na basie również dokonuję kompresji wielopasmowej, a po niej - bramka szumów.
bass3.png

WOKALE
Edycja wokali jest moją "piętą achillesową", ponieważ tutaj bardzo ważne jest ustawienie częstotliwości w taki sposób, żeby wokal był wyraźny. Bardzo nie lubię jak wokal jest zbyt wysoko nad utworem - lubię gdy jest wyraźny i nie wybijający się. Często do presetu w EZMix z delikatnym przesterkiem dokonuję następujących operacji:
W korekcji wokalu usuwam niepotrzebne niskie pasma, a także pasma wysokiego środka - one odpowiadają za czytelność wokalu, lecz są to też pasma, które powodują straszny "świst" przy śpiewaniu wyrazów z ś,ć,ź, itp...
wok1.png
Ten problem redukuję korzystając z FabFilter D-Esser:
wok4.png
Na wokale często nakładam mocną kompresję, a także normalizuję ścieżki tak, aby jego głośność była równa ;)
Kompresor z jakiego korzystam - Focusrite Red 3 Compressor:
wok2.png
Ostatnim pluginem z jakiego korzystam w ścieżkach wokalnych jest Izotope Nectar z delikatnym reverbem, a także bramką szumów ;)
wok3.png
A tak brzmi jeden z moich ostatnich utworów - z jego projektu zrobiłem ten wpis (zdołałem dokonać już kilka korekt i będą one już w wersji EP-kowej) ;)


Mam nadzieję, że komuś pomogłem tworząc ten wpis, oraz wyjaśniłem tworzenie kawałków z tej drugiej strony.
Jest to temat bardzo rozległy i wymagający sporo pracy i cierpliwości, a także dobrej percepcji oceny dźwięku.
Chciałbym zachęcić osoby, które również zajmują się realizacją miksu do podzielenia się swoim postrzeganiem tej tematyki w komentarzu.
Miło widziane przeze mnie będą również liczne porady i wskazówki.
Dziękuję za uwagę i pozdrawiam serdecznie :)

Sort:  

Ten post został podbity przez użytkownika @mmmmkkkk311 i jego program #perpetuummobile. Z jego inicjatywy zostało przydzielone opiekunom Tag'ów po 10 SBD na wspieranie dobrych treści na platformie #steemit, ja dostałem na wspieranie Tagu #pl-muzyka.

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 63651.41
ETH 2679.55
USDT 1.00
SBD 2.80