Lalka motanka - relacja z warsztatu na którym stworzyłam swoją lalkę MOCY // konkurs @pl-rekodzielo

in #polish5 years ago (edited)

IMG_9010a.JPG

Żarnuszka, Żądanica, Dziesięciorączka, Karmicielka, Lalka Rodowa, Otulaczka, Podróżniczka, Lalka Wielkanocna... to różne rodzaje tradycyjnych lalek, tworzonych w rozmaitych celach przez kobiety na wschodzie Europy. Tradycja tworzenia lalek motanek jest powszechna u naszych wschodnich sąsiadek - Białorusinek i Ukrainek. Od kilku lat zauważam, że stopniowo popularyzuje się w Polsce i od pewnego czasu miałam ochotę wybrać się na warsztat ich tworzenia. W końcu mi się to udało :) W tym poście opowiem wam o tym procesie.

Nazwa - lalka motanka pochodzi od techniki wykonania, czyli motania włóczkami i nitkami oraz okręcenia materiałami kończyn i korpusu lalki.

Jak zrobić własną lalkę-motankę?

Na początku wybierz intencję, w jakiej tworzysz lalkę. Jakie twoje życzenie miałaby spełnić? To życzenie zachowaj dla siebie, nie wypowiadaj go głośno. Myśl o nim podczas tworzenia lalki... Co istotne, wybieramy tylko dobre, pozytywne życzenia.

Proces tworzenia może być podobny do medytacji, gdy mocno skupisz się na intencji oraz na kolejnych krokach prowadzących do powstania lalki. Twórz ją w skupieniu oraz w świadomym byciu.

Ważne! Nie używamy nici! Możemy użyć nożyczek do przecięcia skrawków materiału, choć zalecane jest rozdzieranie. Można też doklejać do lalki różne elementy.

Lalki nie mają żadnych szczegółowych elementów twarzy - typu oczy, usta, nos itp. Dzieje się tak dlatego, bo uzyskawszy tożsamość mogłaby spełniać swoje intencje, a ma spełnić nasze życzenie.

Gdy zacznie się robić lalkę, nie można przerywać procesu jej tworzenia.

Po stworzeniu lalki należy z nią porozmawiać, dać jej mały prezent i konkretnie powiedzieć w czym ma pomóc.

Gdy życzenie się spełni lalkę należy spalić lub zakopać w ziemi.

A teraz przejdźmy do procesu tworzenia lalki. Na początku tworzymy głowę. W tym celu wybieramy kawałek materiału i zwijamy go w kształcie kulki.

IMG_8960.JPG

Następnie owijamy go białym materiałem, ściskamy u dołu i mocno związujemy np. włóczką, muliną albo kawałkiem materiału.

IMG_8961.JPG

Ważne jest, żeby pozostawić dwa kawałki materiału, wystające z głowy,które posłużą nam na zrobienie ramion.

IMG_8962.JPG

Skręcamy mocno materiał - na ramionach.

IMG_8963.JPG

Owijamy go jakimś kawałkiem materiału i mocujemy przy pomocy np. włóczki lub muliny. Owijamy nią materiał na ramionach.

IMG_8966.JPG

Następnie tworzymy korpus. W tym celu proponuję wybrać dość mocną tkaninę, nieistotne jakiego koloru, gdyż owiniemy ją później jakąś inną tkaniną. Taką, która nam się będzie podobać.

IMG_8967.JPG

Gdy korpus jest gotowy możemy go owinąć wybraną tkaniną, ja wybrałam fioletową. Była dość długa i stworzyła podstawę pod spódniczkę.

IMG_8968.JPG

W kolejnym kroku obwiązałam lalkę bordowym pasem, a na fioletowy materiał, który służył jako podstawa spódniczki położyłam inny, kolorowy materiał - w kwiaty i w paski.

IMG_8969.JPG

Założyłam jej bordową chustę.

IMG_8970.JPG

Dodałam jej jeszcze brązowe warkoczyki i tak wygląda ostateczna wersja lalki. Mam nadzieję, że spełni moje życzenie... aczkolwiek jestem osobą, która podchodzi z dużym dystansem do takich wierzeń, więc za bardzo się nie wkręcam z myśleniem, że lalka zadziała, ale jeśli tak by się stało, byłoby miło :) W każdym razie stanowi fajną, oryginalną ozdobę w pokoju.

IMG_9010a.JPG

Biorę udział w konkursie kreatywnym #pl-rekodzielo i myślę, że taka lalka mogłaby być świetnym prezentem dla dziecka, które mogłoby zabierać ją ze sobą do szkoły lub do przedszkola jako alternatywę dla tradycyjnych zabawek. Lalka stanowiłaby doskonałe urozmaicenie studenckiej wyprawki :) Poza tym dziecko mogłoby ją samo stworzyć, tak jak uczniowie z tego filmiku:

mój obraz instamini.jpg

Oryginalne treści, których autorką jest @katiefreespirit

Sort:  

Super praca 🙂 bliska memu sercu, bo sama mam swoją żadanicę. Działa czy nie - mnóstwo radości przy tworzeniu! Cieszę się, że wzięłaś udział w konkursie!

Posted using Partiko Android

Wow! Pokażesz swoją żądanicę? Masz ją jeszcze, czy spełniła Twoje życzenie i "skończyła swój żywot"? ;)

Jeszcze jest ze mną... wymyśliłam tak płynne życzenie, że nie jestem pewna, czy do końca się spełniło. Albo trudno mi się z nią rozstać ;)

Twój post został podbity głosem @sp-group-up oraz głosami osób podpiętych pod nasz "TRAIL" o łącznej mocy ~0.17$. Zasady otrzymywania głosu z traila @sp-group-up znajdziesz w ostatnim raporcie tygodniowym z działalności @sp-group, w zakładce PROJEKTY.

@wadera

Chcesz nas bliżej poznać? Porozmawiać? A może chcesz do nas dołączyć? Zapraszamy na nasz czat: https://discord.gg/rcvWrAD

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.14
JST 0.030
BTC 62784.34
ETH 3337.95
USDT 1.00
SBD 2.47