Czy warto oddawać krew?

in #polish6 years ago

Wierzcie, że warto, ale jeśli usiądziecie na fotelu w stacji krwiodawca lub w jakimkolwiek miejscu, gdzie organizuje się takie akcje nie zastanawiajcie się nad korzyściami jakie płyną z tego faktu. Martwcie się bardziej o swoje zdrowie, ponieważ przy następnej akcji, gdy pielęgniarka będzie sprawdzać waszą zdolność, może się okazać, że macie za niski poziom hemoglobiny wynikający z częstego oddawania krwi. Istotne jest to, że dorosły mężczyzna może oddać 6 razy do roku (w odpowiednich odstępach czasu) 450 ml krwi. Nie warto liczyć na żadne korzyści nie będąc człowiekiem roszczeniowym. Trzeba mieć tupet i mocno stąpać po ziemi, aby skorzystać z przywilejów przysługujących Zasłużonemu Honorowemu Dawcy Krwi.

Dla mnie to fikcja. Osobiście nie korzystam z tej formy rekompensaty, ale będąc pod ścianą, z wysoką temperaturą i bardzo złym stanem zdrowia, ośmieliłem się zapytać pielęgniarki w rejestracji, podsuwając jej dyskretnie legitymację ZHDK, czy pani doktor przyjmie mnie bez kolejki. W odpowiedzi usłyszałem, że wszyscy co czekają do lekarza to ludzie chorzy i nikt nie przychodzi tu zdrowy. Wyobraźcie sobie moją minę. Taką wdzięczność otrzymałem po oddaniu dwóch wiader krwi, ale to jeszcze nie koniec.
Po regularnym oddawaniu krwi przez cały rok hemoglobina spadła mi do takiego poziomu, że lekarz rodzinny musiał przepisać mi mnóstwo leków, za które zapłaciłem niebagatelną kwotę 250 złotych, z czego 12 złotych uzyskałem okazując legitymacją ZHDK.

DSC06784.JPG

Refundowane leki dla Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi to dla mnie mrzonka. Lekarz rodzinny musi mieć wiedzę oraz chęć opisania recepty we właściwy sposób. Kolejny raz musimy wystąpić z żądaniem do lekarza, a przecież oddając cząstkę siebie dla kogoś innego, jakże żądać coś w zamian.
Dlatego na pytanie czy warto oddawać krew, odpowiem jeszcze raz: warto, chociaż możecie się znaleźć w sytuacji, w której dla was tej krwi zabraknie. Wyciągając rękę do kolejnego wkłucia, nie myślcie o żadnych korzyściach, tylko miejcie świadomość, że za każdym razem pomagacie (pomimo iż ta krew może zostać sprzedana firmom farmaceutycznym, jeśli wyrazicie na to zgodę w oświadczeniu).

Oddając krew nie jesteście samolubni, solidaryzujecie się z innymi, myślicie o innych, pragniecie się z nimi dzielić.

Jak jest podane na stronie www.krwiodawcy.org Honorowemu Dawcy Krwi przysługuje:

  1. Posiłek regeneracyjny po oddaniu krwi lub jej składników o wartości kalorycznej 4.500 kcal (tj.: 8 czekolad, 1 wafelek, 1 sok).
  2. Zwolnienie z pracy w dniu, w którym oddaje się krew, i na czas okresowego badania lekarskiego dawców krwi.
  3. Ulga podatkowa z tytułu darowizn przekazanych na cele krwiodawstwa.
  4. Zwrot kosztów dojazdu do najbliższego punktu poboru krwi.
  5. Krwiodawca może uzyskać bezpłatne wyniki badań laboratoryjnych.
  6. Karta identyfikacyjna grupy krwi – KrewKarta

Zasłużonemu Honorowemu Dawcy Krwi przysługują:

  1. Leki za zniżkami.
  2. Możliwość skorzystania poza kolejnością z ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w placówkach ZOZ-ów.

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 63271.81
ETH 2568.70
USDT 1.00
SBD 2.80