Rynek kryptowalut jakiego do tej pory nie znałeś - czyli fakty, oraz subiektywne opinie i przemyślenia po 4 latach obserwacji

in #polish6 years ago (edited)

NIE jestem ekspertem. NIGDY się za takiego nie uznawałem. Mimo wszystko, przez ostatnie 2 lata wymieniłem się spostrzeżeniami, pomogłem i w jakiś sposób doradziłem setkom osób nie pobierając przy tym ani złotówki. Dzisiejszy tekst to wypadkowa tych wszystkich rozmów, o których wspomniałem powyżej. Najważniejsza wiedza przekazana w jak najprostszy sposób. Będzie kontrowersyjnie, odważnie i bardzo prawdopodobne, że z niektórymi punktami się nie zgodzisz. To co...zaczynamy?

HODL jako najskuteczniejsza strategia na rynku kryptowalut. Czy, aby na pewno?

Ile razy słyszałeś, żeby nie przejmować się i trzymać wszystkie pozycje, które masz? Strata -80%, ale spokojnie trzymaj odbije...zawsze przecież odbija. Bzdura i największe kłamstwo, które usłyszałeś. Większość projektów to wydmuszki, a miejscem, które weryfikuje każdego jest Github. Jeśli pierwszy raz słyszysz to koniecznie nadrabiaj zaległości, jeśli znasz, a nie używasz to dodaj nową zakładkę do przeglądarki.
Znasz pewnie projekt Reddcoin? Wiesz co jest zabawne? To, że w 2017 po roku (lub więcej) nagle znowu uaktywnili się na Github. Projekt nie istniał, został zamieciony pod dywan i nagle odżył bo pojawił się optymizm na rynku, kasa i masa pelikanów, które łapały kłamstwa marketingowe.
Z drugiej strony znam ludzi, którzy sprzedawali ETHEREUM przy pierwszej pompie do 22 dolarów i wtedy wierzyli, że "złapali Boga za nogi". Mieli prosty cel: sprzedać wysoko, kupić nisko. I wiesz co...sprzedali wysoko, ale nigdy nie odkupili bo czekali na dołek. I tak przechodzimy do kolejnego punktu.

NIGDY nie szukaj dołków i szczytów

Przez ostatni rok trzy razy popełniłem ten błąd. Można powiedzieć, że kosztowało mnie to miliony, jednak z drugiej strony czy niewykorzystanie okazji jest stratą? Według mnie NIE, ale do sedna. Obserwowałem jak OmiseGO pod tygodniowej analizie fundamentalnej (w które zgadzało mi się wszystko) ucieka mi z poziomów 0.40 USD do 10 USD w niecałe 2 miesiące. Później EOS (ucieka mi z 0.60 USD do 20 USD), którego byłem tak pewny, że rozpowiadałem na prawo i lewo jak mocno warto się w niego zapakować. No i na koniec perełka ONT. Projekt, w którym wejście na giełdę zostało zaznaczone w moim kalendarzu na telefonie z kilkoma przypomnieniami. "Strata" 800% w miesiąc.
Wiesz co łączy te wszystkie historie? Dobra analiza fundamentalna, a z drugiej strony całkowity brak rozsądku, chciwość i łapania dołka. W każdym z tych projektów moje buy order zostały ustawione o 10-20% za nisko.
Czego się nauczyłem? Jeśli jest tanio to bierz, stopniowo kupuj i nigdy nie szukaj dołka.

Nie trejduj jeśli nic o tym nie wiesz

Znam historię gościa, który nie miał żadnego doświadczenia w grze na giełdzie. Kupił kiedyś kryptowalutę i w momencie, w którym weszła na Poloniex postanowił pomnożyć jej ilość "najprostszą" strategią "sprzedaj wysoko, kup nisko". Historia zaczyna się tak, że kilka razy mu się udało. Wzrosła pewność siebie i wiara w wrodzone umiejętności przewidywania rynku. Później pojawiła się wtopa za wtopą i chęć odegrania się. Przegrał 90% swojej pozycji, gdyby nic nie robił to w tym momencie ma ponad 5 milionów dolarów, prawdopodobnie dłuższe życie o kilka lat i dwie sprawne myszki do kompa, które zniszczył po trejdach bez stoplosów.

Inwestujesz w "ciasteczkowe coiny". Masz tego świadomość?

Ci, którzy mnie dłużej znają wiedzą jak dużo mówię o tym, że większość coinów, które mamy w swoim blockfolio to wydmuszki, których całkowita kapitalizacja jest przeszacowana o jakieś 99%. Popatrz sceptycznie na cały rynek i zastanów się czym jest wycena większości projektów. Czy nasz rodzimy projekt Golem jest wyceniany na na 200 milionów dolarów? A w najwyższym momencie na miliard dolarów? NIE! Przecież to wycena wszystkich coinów, które znajdują się w obiegu. A do czego służą te coiny? Pozwolą Tobie na wypłatę zysków z firmy? Odpowiedz sobie na pytanie: JAKA powinna być prawdziwa/realna wartość coinów, które jak na razie nie służą do niczego, ponieważ produkt jeszcze nie działa?

Całkowita wycena projektu jest ważniejsza, od ceny jednostkowej, ale wiesz co...ulica i tak to ma w dupie

Zauważyłeś, że największą pompę mieliśmy na coinach, które cenę jednostkową miały bardzo niską? TRON, VERGE, SIACOIN itd. Długo zastanawiałem się dlaczego tak jest i myślę, że znalazłem odpowiedź. Na rynku rządzi głupie, proste myślenie. Jeśli kupuje coś za 0.01 USD to za 100 DOLARÓW kupię 10.000 jednostek i szybko wyobrażam sobie jak to będzie w momencie, w którym mój projekt pójdzie do dolara. Łatwa, prosta, wizja. Większość na rynku nie myśli. Dlatego warto to wykorzystać. Zerknij i daj znać co myślisz o projekcie HOT, który został dodany na Binance i jego cena jednostkowa jest bardzo niska. Myślę, że w momencie powrotu większego optymizmu na rynku pójdzie ładna pompa, o której długooo będziemy mówić.

Rynek jest irracjonalny

Jeśli zerkniesz sobie na moje wcześniejsze posty to zauważysz, że moja analiza na temat rynku była oparta na suchych, fundamentalnych, bardzo pozytywnych informacjach, które co prawda wpłynęły na lekki wzrost w okolicach maja, ale finalnie nie przełożyły się na odwrócenie trendu. NIGDY na rynku nie wczytywałem się w tak dużo pozytywnych informacji jak przez ostatnie pół roku, w których wyceny większości projektów spadły o 90%.

Podążaj za dużym kapitałem

Projekty, które wspierane są na wczesnym etapie przez ogromne fundusze inwestycyjne czy znanych aniołów biznesu prędzej czy później dają dobrze zarobić. Aktualnym przykładem projektu, który wszedł na rynek w nieodpowiednim czasie jest Tezos. Stoją za nimi ogromne nazwiska, spory kapitał gotowy do wypompowania coina tylko po to, aby zwrócić uwagę i zrobić trochę hałasu - patrz analogiczna sytuacja jak z EOS i TRX.

ICO 2.0 to przyszłość, oraz kolejna bańka

ICO w 2017 przeżyło boom, który ciężko porównać do czegokolwiek. Panicznie wrzucanie pieniędzy w gówniane projekty, bez wartości tylko po to, bo przecież "wszystko daje zarobić". Ten punkt bezpośrednio wiąże się z cisteczkowymi coinami. Uważam, że społeczność kryptowalut robi się coraz mądrzejsza i za niedługo skończy się opychanie ludziom szmelcu. Czas na prawdziwą wartość, regulacje i tokenizowanie innowacyjnych spółek, które faktycznie będą miał szansę zmienić nasz świat na lepszy. ICO 2.0/ETO to kolejna bańka, która urośnie do jeszcze większych rozmiarów. Przygotuj się na to!

Chcesz dobrze zarobić? NIE MYŚL i podążaj za trendem

Powiem szczerze, że mam z tym problem. Nie zarobiłem na Vergu i TRX tylko, dlatego że nie widziałem w tych projektach żadnej wartości. To co widziałem to budujący się HYPE, który osiągał poziom wrzenia. Piszę ten punkt choć wiem, że prawdopodobnie nigdy nie będę w stanie podejmować decyzji opartych tylko o HYPE, ale może Tobie się uda?
Według mnie dostrzeganie trendów daje o dużo więcej zarabiać niż najlepsza analiza fundamentalna. Smutne, ale prawdziwe.

Bądź cierpliwy...to tak łatwo powiedzieć

Czekaj, HODLUJ i nie patrz w Blockfolio, gdy dzień w dzień cyferki pokazują, że 24 godziny straciłeś równowartość nowego domu, samochodu z salonu czy wakacji...dookoła świata. Jeśli nie czujesz, żadnych emocji w takich momentach to:

a. dobrze się zabezpieczyłeś i prawdopodobnie masz odłożone pieniądze na czarną godzinę,
b. grasz nie swoimi pieniędzmi,
c. masz "wycięty" układ nerwowy

Mam nadzieję, że to odpowiedź "A". Jeśli tak to jedyne nad czym radziłbym Ci się zastanowić to czy trzymasz projekty z prawdziwą wartością, dobrym teamem, które mimo spadków, marazmu na rynku rozwijają się w świetnym tempie.

Podczas mojej nieobecności dostałem sporo pytań o to, dlaczego nie piszę regularnie. Odpowiedź jest stosunkowo prosta: bo nie chcę. Jeśli mam coś do "powiedzenia" to siadam i tekst powstaje do godziny. Lecę na mocnym flow i wszystko się ze sobą klei. Nie chce siadać przed kompem i zastanawiać się o czym by tu dzisiaj napisać. Męczę się wtedy.
Pamiętaj, że zawsze możesz mnie złapać w prywatnych wiadomościach. Jak tylko mogę to odpowiadam i staram się pomagać. Daj znać jak bardzo jesteś sfrustrowany aktualnym rynkiem, jak się czujesz i czego się nauczyłeś przez ostatnie 8 miesięcy, bo pamiętaj "KAŻDY JEST EKSPERTEM, GDY RYNEK ROŚNIE"

Sort:  

This game is very fun. https://reurl.cc/9EGMj

dobrze napisane i ma to sens :D

Super się to czyta, czekam na więcej !

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.13
JST 0.030
BTC 65733.39
ETH 3506.40
USDT 1.00
SBD 2.51