You are viewing a single comment's thread from:

RE: [Marudzenie] Polska język? Trudna język! #1

in #polish7 years ago

Język ma to do siebie że ewoluuje i się zmienia, jeżeli duża cześć użytkowników języka popełnia ten sam błąd to błąd staje się regułą, nie tak dawno było głośno że nie mówi się "że coś pisze (np. na tablicy)" tylko "jest napisane" zebrała się rada języka polskiego przedyskutowała i doszła do wniosku że to jest już tak mocno zakotwiczone w języku polaków że aktualnie obie formy są poprawne !

Oczywiście o język trzeba dbać i strać się mówić poprawnie, ale nie przeszdajmy, jak mi ktoś powie masz "dychę", masz "10 złoty" albo "10 złotych" dla mnie nie robi kompletnie żadnej różnicy, ważne jest to że zrozumiałem o co tej osobie chodziło i taki jest cel języka.
Przekazywać informacje precyzyjnie.

Sort:  

Serio? Nigdy nie słyszałem aby ktoś powiedział, że "Tablica pisze", "w książce pisze" jest poprawne. Bo kto pisze? Pisze to czasownik, a tu nam chodzi o stan i to jeszcze dokonany.

dokładnie, nic dodać ;)

Przeszukałem internet, nie znalazłem żadnego źródła, które by potwierdziło tę rzekomą decyzję Rady Polskiego Języka. Powiedziałbym, że to bardziej urban legend, które jest w internecie w kółko powtarzane. Wręcz przeciwnie - są wpisy z 2014 czy z 2015 potwierdzające "starą" regułę.

Ewolucja to rozwijanie języka, a nie w drugą stronę. Pragniesz nowomowy z 1984? Już widzę przykład: Miałem jedno ciastko, dostałem jeszcze cztery ciastko i teraz mam pięć ciastko.

Dodatkowo, skoro tak dużo ludzi używa formy poszłem, to należy uwzględnić to w ewolucji języka?

Rzeczywiście, przeszukałem internet i popełniłem błąd, artykuł który czytałem kilka lat temu musiał być jednym z "fake newsów" tutaj jedna z odwiedzi dotycząca "pisze/jest napisane"
napisana przez rjp:
http://www.rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1000:tu-pisze&catid=44&Itemid=145

Pragniesz nowomowy z 1984? Już widzę przykład: Miałem jedno ciastko, dostałem jeszcze cztery ciastko i teraz mam pięć ciastko.

Nie jak coś brzmi źle i od razu widać że spacza codzienną mowę to nie jest dobre,
chodziło mi jedynie o to że nie należy przesadzać,
za podpieranie się nieprawdziwymi danymi przepraszam.

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.11
JST 0.031
BTC 68515.51
ETH 3777.39
USDT 1.00
SBD 3.65