Żołnierze Wyklęci w mojej muzyce

in #polish6 years ago

Z tematem Żołnierzy Wyklętych spotkałem się po raz pierwszy w 2002 roku. Poszedłem na jakieś "podziemne" spotkanie z Władysławem Foksą ze zgrupowania "Bartka", posłuchałem nieprawdopodobnych historii, wróciłem do domu, przejrzałem książki i... nic nie znalazłem. Następnego dnia poszedłem do szkolnej biblioteki. Też nic. Niedługo potem w oparciu o źródła z Internetu, który wtedy mieścił się na 4 dyskietkach, napisałem na jakiś konkurs pracę o NSZ. Kopię dałem bibliotekarce. Po latach okazało się, że włączyła ją do zbioru bibliotecznego.

Takie były początki. Gdy w 2005 roku nagrałem swoją pierwszą płytę, nie mogło zabraknąć na niej utworu poświęconego temu tematowi. Trzy lata później piosenka "Skazani na śmierć" (bo o niej mowa) znalazła się na płycie "Twardzi jak stal". Opowiada ona o żołnierzach z oddziału kpt. Henryka Flamego ps. "Bartek", skazanych na śmierć wyrokami Wojskowych Sądów Rejonowych. Poniżej wersja koncertowa z 2013 roku.

Kolejną piosenką poświęconą żołnierzom antykomunistycznego podziemia zbrojnego jest "Modlitwa leśnych" z 2006 roku. Znalazła się ona na płycie "Niezłomność" nagranej dwa lata później.

Od szpiegów i zdrajców we własnym oddziale
Zachowaj nas Panie!

Od nocnych patroli, od obław nad ranem
Zachowaj nas Panie!

Była to pierwsza płyta inspirowana twórczością Herberta. Nie tak mocno jednak jak kolejna, czyli "7 bram oblężonego Miasta". Znalazł się na niej utwór "Nasz strach".

nasz strach
nie polatuje na skrzydłach wichury
nie siada na wieży kościelnej
jest przyziemny

ma kształt pośpiesznie
związanego tobołu
z ciepłą odzieżą
suchym prowiantem
i bronią

Ostatnie moje utwory nawiązujące do tematu Żołnierzy Wyklętych to "Raz Sierpem Raz Młotem" oraz "Ojczyzna". Pochodzą one z płyty "Bas w służbie Polsce", której forma stanowi kompletne przeciwieństwo poprzednich.

W "Ojczyźnie" można usłyszeć głosy dwóch żołnierzy - Bohdana Szuckiego ps. "Artur" (NSZ), który przedstawia swoją definicję ojczyzny (jedną z piękniejszych, jakie słyszałem) oraz Bolesława Chmielowca ps. "Komar" (AK NSZ), który dopowiada: "Tego rozumowania trzeba nauczyć".

Sort:  

I just upvoted You! (Reply "STOP" to stop automatic upvotes)

Pytanie: czy usłyszymy dzisiaj patriotyczne piosenki o żołnierzach wykletych w polskim radio? Jestem ciekawy..

"Skazani na śmierć" jedna z najlepszych ze składanki "Twardzi jak stal". Dłuuugo gościła na moim odtwarzaczu mp3.
:)

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.032
BTC 57791.14
ETH 2962.27
USDT 1.00
SBD 3.67