Wspomnienia z Frontu #17: Przeprowadzka do Tarnowa

in #polish6 years ago (edited)

IMG_8403.jpg

Są osoby, które zmieniają nasze życie. Często zupełnie nieintencjonalnie, niejako przypadkowo, stają się pierwszym kamykiem lawiny. Dla mnie taką osobą był Albert.

Był rok 2005. Wakacje. Albert mieszkał w Tarnowie. Pojechałem go odwiedzić. Na kilka dni. I był to jeden z przełomowych momentów w moim życiu, choć wtedy jeszcze nie zdawałem sobie z tego sprawy. Wiedziałem tylko jedno: zakochałem się w tym mieście.

Tarnów urzekł mnie swoim klimatem, historią na każdym kroku, sztuką na ulicy. Pamiętam wielkie obrazy wywieszone w różnych miejscach. Jednego wieczoru oglądaliśmy zapis happeningu z 1989 roku. Na nagraniu ktoś wygłosił manifest. Żądania dotyczyły ulicy Wałowej. By nie jeździły po niej samochody. By rosły kwiaty. By ludzie byli uśmiechnięci. Takie marzenia... I pamiętam ten moment jak jechałem z Albertem głównym deptakiem. Patrzę na nazwę ulicy. Wałowa. Marzenie się spełniło.

IMG_20180522_0002.jpg

Z Albertem. Pierwsza wizyta. Sierpień 2005.

W 2006 roku wziąłem urlop dziekański i wyjechałem na Łotwę. I nawet na dalekiej Północy wciąż w głowie miałem Tarnów. Można to zauważyć przyglądając się mapie Polski, którą zrobiłem dla dzieci w Sece. Komentarz do Tarnowa nie pozostawia złudzeń: "Stolica kontrrewolucji. Kocham Tarnów!"

IMG_0886.jpg

Do kraju wróciłem w 10 maja 2007 roku. Tydzień później pojechałem odwiedzić Alberta. Drugi raz. Trochę się u niego pozmieniało. Nie pracował już w teatrze. Miał za to stowarzyszenie, które rozwijało się w szybkim tempie. "A może przeniósłbyś się do Tarnowa? Pomógłbyś nam." - ta sugestia była niczym sen, choć opierała się na solidnych podstawach. Po pierwsze: zawsze chciałem mieszkać w Tarnowie. Po drugie: musiałem czekać kolejny rok, aby móc kontynuować studia. Zgodziłem się. W głowie miałem jednak dalszą perspektywę. Za miesiąc, dwa...

IMG_3586.JPG

Pl. Sobieskiego. Czerwiec 2007.

IMG_3585a.jpg

Po odpuście. Czerwiec 2007.

IMG_3463.JPG

Ratusz. Czerwiec 2007.

Kilka dni później zadzwonił Albert. Musiał gdzieś pilnie wyjechać. Organizowali Dzień Dziecka. Duża impreza. Byłem potrzebny. No i cóż, wsiadłem w pociąg i pojechałem.

Spakowałem się na dwa tygodnie. Zostałem na 4 lata...

Sort:  

Spędziłem w Tarnowie 2lata, świetne wspomnienia. Rzeczywiście magiczne miasto, ma swój niepowtarzalny klimat. Pozdrawiam

Magiczne, choć z czasem zdemitologizowało się. Od jakiegoś czasu nazywam je Damaszkiem Europy. Kiedyś artykuł o tym napiszę. A w jakiej okolicy mieszkałeś? Ja najpierw na ul. Pracy (przy Lwowskiej), potem na Słonecznej (niedaleko Bani), obecnie pomieszkuję na Mościckiego.

Starodąbrowska, przy skrzyżowaniu z Lwowską. Tarnów ma ten problem, że jest pomiędzy Krakowem i Rzeszowem, więc albo w jedną albo w drugą. Zostaje jeszcze w trzecią-za granicę. I ponoć z Tarnowa procentowo najwięcej ludzi wyemigrowało wśród polskich miast.

Kojarzę okolicę. Młyn Szancera. Przechodziłem tam wiele razy.

Problemem Tarnowa jest nie położenie, tylko nieumiejętność wykorzystania potencjału jaki ma miasto (czyli władza). Przymierzam się do napisania artykułu o Damaszku Europy (od jakiegoś czasu takie określenie stosuję w odniesieniu do Tarnowa). Może w czerwcu się uda.

Świetnie napisany tekst, to będzie moje kolejne miasto do zwiedzenia ! ;)

Wszystkie Alberty do dobre chłopaki ;)

A jak! BTW, wybierasz się do Rzeszowa w sobotę? ;)

Oczywiście. Zaklep mi jakąś kanapę do spania :)

Boże!!
aż przeszły mnie ciarki, bo właśnie o tym pisze teraz tekst!
(taaak, o Albercie!!),

(oczywiscie, żartuję: nie o Albercie, ale o Idei :)
i nie teraz, ale nocami.
reszta sie zgadza.

(pozdrawiam Alberta:)

Możliwe, że nawet przeczyta te pozdrowienia ;)

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.16
JST 0.030
BTC 63091.92
ETH 2469.23
USDT 1.00
SBD 2.67