Subiektywny wybór najtrudniejszych zdjęć Intermarium

in #polish6 years ago

Selekcja zdjęć do konkursu Intermarium przypomina trochę Dixita. Jest to gra karciana na skojarzenia, w której gracze podają hasła pasujące do kart. Nie mogą one jednak być ani zbyt oczywiste, ani tak trudne, aby nikt nie zgadł. Optymalna sytuacja, to taka, w której poprawnie odpowie tylko jedna osoba. W Intermarium tą osobą była @bowess. Podejrzewam, że to ona wytycza granicę niemożliwego w tym konkursie. Przynajmniej tak było w pierwszym sezonie.

Poniżej zdjęcia, które na etapie selekcji uważałem za najtrudniejsze.

Konkurs: 1
Miejsce: Rzeszów
Kraj: Polska

Miejsce wydawało mi się wręcz niemożliwe do zlokalizowania. Pałac zamieniony w szpital, o którego istnieniu nawet mieszkańcy Rzeszowa nie wiedzą. Cóż, nie trzeba jednak o nim wiedzieć, żeby znaleźć...


Konkurs: 3
Miejsce: Kraków
Kraj: Polska

Drzwi w Sukiennicach. Niepozorne. Chyba najbardziej obrazowy przykład nieprzeciętnych umiejętności @bowess. Jako jedyna zamiast strzelić precyzyjnie zlokalizowała te drzwi. "Ale jak?" - pytają mnie znajomi, gdy im o tym mówię. "To google-woman" - odpowiadam.


Konkurs: 3
Miejsce: Koknese
Kraj: Łotwa

Kościół w Koknese - niewielkiej łotewskiej miejscowości. Jeden z tysięcy, które znajdują się na terenie Międzymorza. Zlokalizowało go kilka osób. Jak? Nie mam pojęcia.


Konkurs: 4
Miejsce: Aizkraukle
Kraj: Łotwa

Aizkraukle nie jest miejscowością turystyczną. Jest znane tylko z elektrowni wodnej. Zabytków w zasadzie nie ma. W lokalnum Muzeum historii i sztuki nie ma wiele do zobaczenia. Miejsce wydawało się praktycznie nie do znalezienia.


Konkurs: 4
Miejsce: Daugavpils
Kraj: Łotwa

Dla kogoś, kto nie był w Dyneburgu, czyli łotewskim Daugavpilsie, zlokalizowanie tego widoku z tramwaju mogło przysporzyć sporo kłopotów. Chodnik, budynek z cegły w oddali i niewyraźne bannery.


Konkurs: 5
Miejsce: Wilno
Kraj: Litwa

Widok przypadkowej kamienicy w Wilnie. Co prawda jest charakterystyczna biała cegła, ale wciąż mogłoby to być każde większe miasto Międzymorza.


Konkurs: 7
Miejsce: Goczałkowice-Zdrój
Kraj: Polska

Domek z oczami, czyli pijalnia wód w mojej rodzinnej miejscowości. Wydawał mi się nie do odgadnięcia. Ostatecznie jednak poradziło sobie z nim kilka osób.


Konkurs: 8
Miejsce: Koknese
Kraj: Łotwa

Zamek w Koknese był jedną z najważniejszych twierdz Rzeczypospolitej. Mimo to obiekt wydawał mi się dość trudny do zlokalizowania. Po pierwsze ze względu na zmiany jakie zaszły w krajobrazie po wybudowaniu tamy w Aizkraukle w latach 60-tych. Po drugie - zdjęcie, które wykorzystałem to unikat z mojej prywatnej kolekcji i w momencie publikacji nie było takiego w Internecie.


Konkurs: 10
Miejsce: Janów (Iwano-Frankowe)
Kraj: Ukraina

Końcem sierpnia 2018 pojechałem ze znajomym do Lwowa. Przejeżdżając przez miejscowość Iwano-Frankowe zauważył on pomnik wymalowany złotą farbą i mówi: Patrz! Co to? A ja na to: To pomnik Pana Złotego. Czasem ludzie mówią "Paaanie złoty". To jego pomnik jest.

Wracając do Polski postanowiłem zrobić zdjęcie Pana Złotego. Niestety schował się za ścianą i go przeoczyliśmy. Zaszliśmy jednak do kościoła. I tam zrobiłem powyższe zdjęcie. Teoretycznie jest na nim podpowiedź w postaci żółto-niebieskich barierek. Z drugiej jednak znalezienie randomowej bramki kościelnej (albo cmentarnej) na Ukraińskiej prowincji to karkołomne zadanie. Ale nie dla @bowess...


Konkurs: 11
Miejsce: Dmosin
Kraj: Polska

Kościoła w Dmosinie raczej nikt się nie spodziewał. Dlatego wydał mi się dość trudną lokalizacją. Mimo to trzem osobom udało się go zidentyfikować.


Konkurs: 11
Miejsce: Kielce
Kraj: Polska

Kielce były jeszcze trudniejsze. Masywny budynek jakich wiele. Jedyna podpowiedź to teoretycznie "oprawa obrazów grafik luster witraże", ale takich firm jest w Polsce wiele. Szukaj igły w stogu siana. @bowess i @alcik znaleźli.


Konkurs: 12
Miejsce: Parczew
Kraj: Polska

Na koniec zostawiłem Parczew. Zdjęcie zrobione z ulicy Tartacznej. W tle widać Kościół Opatrzności Bożej. Wydawało mi się, że to najtrudniejsze zdjęcie w całym konkursie. No bo gdzie Rzym, gdzie Parczew? No i znów się przeliczyłem. Znalazły je aż cztery osoby: @bowess, @pkocjan, @alcik i @pignys.

Sort:  

Subiektywnego wyboru najtudniejszych zdjęć zapewne mógłby dokonać każdy z uczestników i u każdego zapewne wystąpiłyby spore różnice. :)

Pałac w Rzeszowie był trudny. Znalazłam go w zgodzie z ideą konkursu, aby posługiwać się klimatem zdjęcia (dobrze, że widziałam wcześniej fotografie KBK). W pierwszej edycji najwięcej kombinacji haseł wymagała u mnie Legnica. :)

W drugiej odsłonie szło mniej więcej równo pod względem słów kluczowych, jednak sporo szczęścia i stosunkowo najwięcej czasu zajęło mi zlokalizowanie kamienicy w Rydze - wyszukiwarka wprawdzie powiedziała, że to Ryga, ale chciałam przekonać się "na własne oczy".

W trójce krakowskie drzwi były niełatwe, ale co najmniej tyle samo krwi napsuła mi Powiewiórka. Ale nie ma tego złego - Binarowa była później łatwiutka.

Czwarta odsłona była trudna. Sporo czasu zajął Przemyśl, dość długo musiałam "chodzić" po Lwowie, aby znaleźć ulicę, z której zrobiłeś zdjęcie, Dyneburg mnie zwiódł (niebieski i żółty to również barwy Opola, fleur de lis - to była wskazówka), a i Aizkraukle okazało się zwodnicze. Długo szukałam hasłem "skansen" w poszczególnych językach, a znalazłam dopiero wtedy, gdy się odfiksowałam i wpisałam "muzejs".

W piątce najdłużej męczyłam Radom - wyłącznie z braku szczęścia do doboru haseł.

Ledwie trochę się wdrożyłam w konkurs i mniej więcej zorientowałam się w skuteczności haseł, zaczął się Turniej Starych Fotografii. Metodyka i hasła jednak nieco inne. Poza domkiem z oczami trudne były także Zielona Góra (siódma odsłona), Ryga (ósemka) i moim zdaniem jednak najtrudniejsze do wyszukania hasłami zdjęcie - Kłajpeda - Memel (również ósma odsłona). W dodatku Kłajpeda bardzo zmieniła się od czasu wykonania tej fotografii. Na google.maps prawie wszystko wygląda obecnie inaczej.

W dziewiątce najwięcej czasu pochłonął mi Kraków, w dziesiątce Janów był trudny, ale najdłużej szukałam w mapsach domu we Lwowie.
Czarno-biała jedenastka zgodna z Twoją oceną - Dmosin trochę zajął, Kielce znalazłam dopiero przez te oprawy i witraże nie w Googlu, ale na FB.

Ostatnia odsłona i najtrudniejszy Rzeszów. :) Parczew niełatwy, zwłaszcza że w internecie nikt nie wspomina o inspiracji architektonicznej kościołem w Pożajściu. Żmudne, bo działało hasło "nowy kościół" i dość długie przewijanie wyników.
A Rzeszów znów po klimacie. Widać, że rampa, największe prawdpodobienstwo, że kolejowa. W Dyneburgu długo szukałam, bo przecież twierdzy też by się przydał taki ładny magazyn. :)

Ciekawa jestem opinii uczestników, którzy wyszukiwali grafiką. Zapewne zupełnie inne zdjęcia były wtedy kłopotliwe.

Twoje wybory przynajmniej częściowo pokrywałyby się z moim rankingiem - dwóch z powyższych zdjęć nie znalazłem, przy dwóch kolejnych strzelałem ale trafiłem.

Najgorzej szukało mi się zdjęć, które mnie w jakiś sposób nie zaciekawiły.

Nie wszystkie zdjęcia, których szukałem naprawdę długo - określiłbym jako trudne do znalezienia, pewnie dlatego, że miałem przy ich szukaniu niezłą zabawę (jak to zresztą opisałem).

Co do konkretów - przykładowo kościół z Koknese z 3 etapu jest dość charakterystyczny. Żaden ze mnie architekt ani historyk sztuki ale kojarzył mi się jakoś z kościołami protestanckimi / luterańskimi jakie widuje się w Skandynawii. Zaufałem temu przeczuciu (choć przyznaję, nie od razu) i ograniczyło to pole zainteresowania do Łotwy. Teraz wystarczyło wykorzystać widoczne na zdjęciach szczegóły i potem już było dość prosto.

Zdjęcie z tramwaju w Dyneburgu też nie przyszło najłatwiej ale sam proces wyszukiwania był dość ciekawy. Po pierwsze kluczowym było by zająć się w pierwszej kolejności tymi flagami / bannerami. Wpierw szukałem jakieś imprezy z podobnym logo, dopiero potem znalazłem podobne Lilije w herbie tego miasta. Po drugie, w poprzednich etapach zorientowałem się, że w tym mieście najczęściej jeżdżą tramwaje, które z wewnątrz mogłyby tak wyglądać. No i ten ceglany budynek w tle pomógł mi bardzo.

@alcik, @lukmarcus, @pignys, @baro89, @pkocjan, @romualdd, @basementdisco wskażcie proszę swojego "okropniaka".

Jeżeli mam podać jedno zdjęcie, które szczególnie mnie kąsało, to wybieram Kłajpedę - Memel z Turnieju Starych Fotografii. :)

U mnie byłoby tego zbyt wiele :). Za dużo się strzelało i zbyt często myślenie sprawiało ból, żeby wskazać, który strzał był najdalej tarczy lub kiedy bolało najbardziej :). Pamiętam raz spontaniczną zabawę na czacie, wyzwanie rzucił @santarius. Chodziło o znalezienie, na podstawie screena z jakiejś bajki, jaka to kreskówka. Szukałem chyba ponad 1 godzinę i to mi uświadomiło, że jestem słaby w googlowaniu :P.

EDIT: Korzystając z okazji: @bowess gratulacje! Ciężko wyjść z zachwytu, aczkolwiek w miarę kolejnych konkursów stawało się niemal oczywistością, że @bowess rozwali :P. Niemniej, dopiero podsumowanie ukazuje skalę Twoich googlowskich wyczynów ;). Bardzo się cieszę! GRATULACJE! :D

Nie wierzę, że jako strzelca ominęła Cię sytuacja "i to pachnie, i to nęci", czyli dwa pomysły na lokalizację obiektu ze zdjęcia. Oba równie prawdpodobne. I co wtedy? Rzut monetą? :)

EDIT: Bardzo dziękuję! Myślę, że to trochę przewaga kierunkowego wykształcenia (informacja naukowa jednak coś daje, zwłaszcza zajęcia z infobrokeringu), ale przede wszystkim moje zamiłowanie do zagadek i taki "poznański" rys charakteru - tak pięknie @hallmann przygotował, szkoda żeby się zmarnowało. :)

Wtedy patrzę na tabelę... i się zastanawiam: jakim cudem - przerywnik w postaci "cholera!" lub "kurza stopa!" (czasem jak byłem zdenerwowany to wymsknęło mi się "kurde") - oni to wszystko znajdują? Wtedy strzelałem w coś co jest bardziej prawdopodobne od "chyba"... i wracałem do szarej rzeczywistości licząc na to, że kiedyś uda mi się zdobyć 6 punktów w jakimś konkursie.

:)

Jeżeli mam podać jedno zdjęcie, które szczególnie mnie kąsało, to wybieram Kłajpedę

I tu mnie mocno zaskoczyłaś, bo Kłajpeda wydawała mi się niezbyt trudna. Głównie za sprawą małej podpowiedzi, której nie wyciąłem podczas kadrowania zdjęcia ;) A portów w Intermarium nie ma aż tak wiele.

6a.jpg

Może do strzału pozostaje stosunkowo niewele miast, ale żeby znaleźć to konkretne wpisywałam różności. Spłynęłam sobie Odrą od Gliwic, byłam na większych portach Warty (zabór pruski), w Prusach Wschodnich no i całe wybrzeże. Mój błąd, że szłam z zachodu na wschód. :)

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 63931.73
ETH 2663.43
USDT 1.00
SBD 2.84