Opowieść o "Zo" - jedynej kobiecie wśród cichociemnych

in #polish6 years ago (edited)

10 stycznia 2009 roku zmarła Elżbieta Zawacka ps. "Zo" - kurierka AK, jedyna kobieta wśród cichociemnych, druga Polka w historii Wojska Polskiego awansowana na stopień generała brygady.

O jej bogatym życiorysie dowiedziałem się rok później, w styczniu 2010 roku. Trafiłem na nagranie, w którym wspominała swą wojenną przeszłość. Ta historia wciągała jak wir. Postanowiłem więc wykorzystać jej słowa, jako narrację muzycznej opowieści. Tak powstała płyta Zo.

1. Hannibal ad portas

Historia zawarta na płycie rozpoczyna się jeszcze przed wojną. Maria Wittekówna wciąga Elżbietę Zawacką w wir pracy w Przysposobieniu Obronnym Kobiet. Polska to są i mężczyźni, i kobiety. Połowa narodu. I ta połowa narodu musi być przygotowana.

2. Wojenna droga

Rok 1939. Wybucha wojna. Zo przedostaje się do Lwowa. Niszczy niemieckie czołgi. Ale klęska jest nieunikniona. Rozpoczyna się okupacja. To jednak dopiero początek jej drogi...

3. Cichociemność

Jest lampa w samolocie. Czerwone światło. I w pewnej chwili mówi: "GO!" I czerwone światło się zmienia w zielone. I pierwszy skacze...

4. Przed burzą

Zo ląduje w Polsce. Końcem lipca 1944 jest w Warszawie. Pochłania ją praca organizacyjna w Wojskowej Służbie Kobiet. Układa przepisy jak szkolić młodzież po wojnie. Dzień przed powstaniem poszła do apteki. Ktoś szepnął: Godzina W jest o piątej jutro.

5. Non omnis moriar

Po wojnie Zo, jak wiele osób z konspiracji, próbuje ułożyć sobie życie na tzw. ziemiach odzyskanych. Trafia do Olsztyna. We wrześniu 1951 roku została aresztowana. Skazano ją na 10 lat. Na wolność wyszła w 1955. Poświęciła się nauce. Jednak to pamięć była dla niej najważniejsza. Włożyła ogrom energii w zbieranie materiałów dokumentujących działalność AK. W 1990 zainicjowała utworzenie Fundacji „Archiwum Pomorskie Armii Krajowej”. Do końca swych dni pozostała bardzo aktywna. W wieku 85 lat opanowała obsługę komputera, aby móc efektywniej pracować. Zmarła w Toruniu, 68 dni przed swoimi 100 urodzinami...


Całą płytę (w formacie MP3) można ściągnąć za darmo z mojej strony.

Sort:  

Wzruszyłeś mnie podwójnie: swoją postawą i opowiadaną historią życia "Zo".

Zrobiłem Resteem twojego posta.
Mam nadzieję, że zostanie zauważony.
Wołam: @noisy @lukmarkus :)

Dzięki za dobre słowo i resteema. Cieszę się, że dzięki Steemitowi historia ta może iść dalej... :)

Uff, po ostatnim odcinku skorygowalem z 25 na 100. O takich ludziach trzeba przypominac jak najczesciej. Jacek Zaba to czlowiek z innej epoki ale dla mnie to tez zapomniany bohater

Dziękuję za link. Przejmująca historia.

W niesamowity sposób przedstawiłeś kawałek ludzkiej historii... ciarki mam.

Dziękuję!

Widziałem dokument kiedyś o Niej.

Takie posty to ja rozumiem. Niestety, podlajkuję dopiero za 3 dni...

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.13
JST 0.030
BTC 58979.17
ETH 3236.13
USDT 1.00
SBD 2.33