Mego dziadka piłą rżnęli myśmy wszystko zapomnielisteemCreated with Sketch.

in #polish5 years ago (edited)

Pamiętam jak 10 lat temu poszedłem na Cmentarz Stary w Tarnowie. Na miejscu, przy Kurhanie Kresowym, zgromadziła się niewielka grupa osób. Zmówiliśmy modlitwę za pomordowanych. Odśpiewaliśmy starą pieśń. Wojska ani urzędników nie było. Państwo Polskie nie pamiętało wówczas o Wołyniu.

Sporo się zmieniło od tamtego czasu. Przejrzałem dziś swojego Facebooka. Co trzeci post o zbrodni sprzed 76 lat. Jeden z nich to link do artykułu. "Historia Do Rzeczy". I komentarz: "Nigdy Polacy nie byli mordowani tak bestialsko jak na Wołyniu i w Galicji Wschodniej." Niestety mam wrażenie, że po wielu latach milczenia następuje jakaś hiperbolizacja tamtego ludobójstwa, jako czegoś, co nie miało precedensu w dziejach świata. I cóż, chciałbym, żeby tak było. Niestety świat znał wiele podobnych zbrodni. Co więcej - znała je również Polska. Tylko zapomniała, co odbija się zresztą echem w "Weselu" Wyspiańskiego...

Myśmy wszystko zapomnieli;
mego dziadka piłą rżnęli...
Myśmy wszystko zapomnieli.

I dalej.

Mego ojca gdzieś zadźgali,
gdzieś zatłukli, spopychali:
kijakami, motykami
krwawiącego przez lód gnali...

Czytałem kiedyś wspomnienia ocalałych z "rabacji galicyjskiej" zwanej też "rzezią galicyjską". I miałem wrażenie, że historia kołem się toczy, bo przypominają one bardzo relacje Polaków z Wołynia. W wielu aspektach to podobne historie. I w obu przypadkach mamy do czynienia z tym samym żądnym krwi, nieobliczalny, bezlitosnym motłochem mordującym sąsiadów...


PS. Warto dziś pamiętać nie tylko o ofiarach mordów, ale również o tych, którzy im wtedy pomagali.

Sort:  

Podobno w Tarnowie na Krakowskiej ulica spłynęła krwią.

Tak, pomordowanych zwożono na plac przed Starostwo przy obecnym Placu Sobieskiego.

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 63635.72
ETH 2597.20
USDT 1.00
SBD 2.91