A to Polska właśnie #12: Jesienny spacer po Rzeszowie

in #polish6 years ago

IMG_4201ab.jpg

Piękne lato było tej jesieni. Połowa października AD 2018 w niczym nie przypominała tego sprzed lat opisywanego we wspomnieniach przez gen. Stanisława Maczka:

Zaczyna się już październik chłód porywiste wiatry i deszcze. Coraz więcej wody, jakby nie dość tej w kanałach i kanalikach. Czasem to chyba lepsza ulewa żelaza lecąca na głowy, niż ten deprymujący bez końca deszcz...

W Rzeszowie nie było ani deszczu, ani chłodu. Słońce grzało i tylko liście spadając szeptały, że lato już minęło...

IMG_4254.JPG

Spacer rozpocząłem na dziedzińcu Królestwa Bez Kresu.

IMG_4279.JPG

Przeszedłem się wzdłuż Wisłoka. Kaczki agitowały.

IMG_4285a.jpg

Skręciłem w Długosza.

IMG_4293.JPG

Potem w Szopena. Minąłem szpital...

IMG_4299.JPG

...i doszedłem do cmentarza.

IMG_4317.JPG

A konkretnie do Cmentarza Starego.

IMG_4325.JPG

Oficjalnie był on czynny do 1910 roku, ale zdarzały się późniejsze pochówki.

IMG_4343.JPG

Szacuje się, że zostało na nim pochowanych 40 tysięcy osób. Do dzisiejszego dnia zachowały się 622 nagrobki.

IMG_4312.JPG

Zdarza się, że na cmentarzu w słoneczne dni spoczywa miejscowy "element aspołeczny", ale jest przeganiany przez policję.

IMG_4349.JPG

Do Cmentarza Starego dochodzi ul. Adama Mickiewicza, przy której stoi pomnik Wieszcza.

IMG_4353.JPG

Mickiewicz spogląda w kierunku Fary.

IMG_4366.JPG

Najstarsza część kościoła pochodzi z 1427 roku. Obecna bryła jednak została nadana podczas przebudowy z 1754 roku.

IMG_4372.JPG

Spod Fary poszedłęm ulicą 3 Maja w stronę ulicy Grunwaldzkiej...

IMG_4379.JPG

...którą doszedłem do Urzędu Wojewódzkiego.

IMG_4386.JPG

Gmach wzniesiono w latach 50-tych XX wieku. W jego sąsiedztwie znajduje się...

IMG_4382.JPG

Każdy wie co.


Zobacz także: Koszarowa stajnia

Sort:  

Ogląda człowiek, ogląda, i żałuje, że kiedyś pożałował pieniędzy na aparat.
Swoją drogą, może jestem dziwny, ale rzeszowski monument na ostatniej fotce bardzo mi się podoba. Kojarzy mi się z okładkami klasycznych powieści sci-fi, jakby artefakt obcych, który już za chwileczkę wystrzeli w niebo tajemniczą energią.
Tak, wiem, że tubylcom i przyjezdnym kojarzy się nieco inaczej :^)

Ogląda człowiek, ogląda, i żałuje, że kiedyś pożałował pieniędzy na aparat.

Nigdy nie jest za późno ;)

Czy to ten magiczny portal do piekła w Minecraft? Bo nie wiem! :D

To dziób gawrona trzymającego w dziobie okruszka, którego ukradł gołębiowi.

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.16
JST 0.030
BTC 65668.23
ETH 2619.57
USDT 1.00
SBD 2.65