KAWA ZBOŻOWA – PRZEPIS JAK ZROBIĆ ZAMIAST KUPOWAĆ

in #polish6 years ago (edited)

Powolne prażenie zboża i dodatków, pozwala na zrobienie tego dobrego i zdrowego napoju.
Będąc mały, nie piłem kawy zbożowej, chciałem pić normalną kawę, a nie jakieś podróby dla dzieci. Teraz bardzo lubię i często pije, mieszam ją też pół na pół ze zwykłą kawą.
Lubię gorzki smak, rośliny hodowlane utraciły, gdyż ludzie preferują inne smaki, można też dodawać piołunu albo cykorii do potraw.

gotowa kawa i talerzyk w kubeczku ślimaczym zrobionym przez @julialu.handmade
kawa_zbozowa_prazona_w_domu_8.jpg

Kawę zbożową najczęściej robi się z żyta, orkiszu, ziarn zbóż i różnych dodatków.
Żyto bez dodatków hamujących wzrost ciężko mi kupić w okolicy, ale w sklepach spożywczych jest dużo różnych kasz, które świetnie się nadają do prażenia.
Zwykle robiłem tylko z kasz, ale teraz chciałem poeksperymentować i prażyć otręby z różnych zbóż.
Może i pomysł dobry, nie wiem, bo dodałem jeszcze zwykłe kasze i nie wszystko poszło zgodnie z planem.
Płatki się trochę za bardzo spaliły, mi to nie przeszkadza, węgiel lubię od dziecka do tego stopnia, że przysmakiem dla mnie były tabletki z węglem aktywnym kupowane w aptece.

kasze i otręby na talerzu który ulepiłem
kawa_zbozowa_prazona_w_domu_1.jpg

Zapaliłem ognisko i przygotowałem żeliwny kociołek. Można też z powodzeniem kawę prażyć na patelni albo w jakimś garnku.
Polecam żeliwne naczynia, gdyż mają dużą bezwładność cieplną i ciężej coś przypalić, a to często mi się zdarza.
Dlatego też wole robić kawę na ognisku, większe szanse są, że jej przypilnuję.
Pomieszałem kaszę i płatki, dodałem też startą pestkę awokado, która podobnie jak owoc jest bardzo wartościowa.
Szkoda mi wyrzucać pestki sadzę je albo ścieram i dodaję do potraw. Liście awokado podobno też są bardzo zdrowe, dowiedziałem się o tym, kiedy wiosną wyniosłem drzewko na słońce i w nocy mi przemarzło.
Zebrałem liście, wysuszyłem i zrobiłem sobie herbatki. Awokado jest dobre i zdrowe, ale też bardzo drogie, może lepiej je zasadzić i zbierać listki.

kawa_zbozowa_prazona_w_domu_2.jpg

Kolejny dodatek to starte buraki, które dodaje się do kawy i praży razem z nimi. Czasem dodaję też starty korzeń cykorii, którą sadzę, bo ładnie wygląda i ma gorzkie liście.
Podobno dodaje się też korzenie mniszka lekarskiego, zbiera się jesienią suszy ściera na tarce i praży. W tym roku posadziłem, arcydzięgiel litwor i sprawdzę jego korzenie, jak tylko urosną.
Z ziarnami też można pokombinować i dodać np. sezam albo siemię. Lubię mieszać różne rzeczy, mniej boję się interakcji niż przedawkowania jednej rzeczy.
Nasiona bywają szkodliwe i ciężkostrawne, trzeba mieć to na uwadze. Lata ewolucji tak wpłynęły na nie, że przechodzą przez układ trawienny lekko uszkodzone i lądują na ziemi w kupce wodnistego nawozu.
Prażenie zmniejsza ilość szkodliwych substancji, np. kwasu pruskiego, który jest w pestkach wiśni śliwek moreli i czereśni i zostają same dobre substancje.
Robi się też kawę z żołędzi, proces jej przygotowania jest jednak bardziej skomplikowany, trzeba je ługować przed prażeniem, opisze ten proces jesienią, jak nazbieram żołędzi.

kawa_zbozowa_prazona_w_domu_3.jpg

kawa_zbozowa_prazona_w_domu_4.jpg

Ziarna i dodatki prażymy na małym ogniu, powoli mieszając ciągle, aby równomiernie się nagrzewały i robiły brązowe, nie powinny się spalić, bo stracimy wtedy cenne substancje. Po uprażeniu ziarna i dodatki mielimy w młynku lub ugniatamy w moździerzu.

kawa_zbozowa_prazona_w_domu_6.jpg

Ja dopiero przed parzeniem kawy ugniatam w moździerzu, wydaje mi się, że wtedy lepsza, pewnie jest to złudzenie, ale przyjemniej tak mi się robi kawę.
Można też dosypać przypraw: goździki, ziele angielskie, cynamon, kardamon albo inne, które lubimy. Zachęcam do eksperymentów i stworzenia własnej receptury.

Kawę parzymy tak jak zwykłą, zalewamy ją wrzątkiem, gotujemy w garnku, albo robimy w ekspresie do kawy. Kawa zbożowa bardziej pęcznieje przy parzeniu, dlatego też mniej się jej sypie i nie ugniata tak bardzo, parząc ciśnieniowo.

Można kupić kawy zbożowe w sklepie, te rozpuszczalne są takie sobie, smakują sztucznie, dużo lepsze wydają mi się sypane albo w torebkach.
Samodzielnie zrobiona jednak smakuje najlepiej i jest dużo tańsza.

gotowa kawa zbożowa @wszystko-wolno polecana dla ślimaków które nigdzie się nie spieszą
kawa_zbozowa_prazona_w_domu_7.jpg

Sort:  

Ten post został zgłoszony do kuratorstwa :)

COŚ PIĘKNEGO!!
ten kubek, kawa, ziarna, kasze, dodatki..

cały ten post ma klimat!!
pachnie kawą i ogniskiem
(dwa moje najbardziej ulubione zapachy :)

dziękuję ty takie ładne, komentarze zawsze piszesz :D

dziękuję serdecznie!! 💜

Jestem pod wielkim wrażeniem. Zarówno kawy jak i talerzyka i kubka.
Taka kawa to musi mieć aromat i smak :)
Podziwiam
ps. post chyba wpisuje się w obecny konkurs kulinarny

Kubek i talerzyk skradły moje serce :)
Jako dziecko nienawidziłam kawy zbożowej, choć to raczej przez kożuchy w mleku

kożuch w mleku obrzydził mi przedszkole. ale teraz taka kawa bardzo siada.

Witaj! Także jestem pod wielkim wrażeniem, szczególnie w kreatywności dodatków, burak w kawie? wow!
Jako, że od kilku lat nie piję kawy, zaparzam właśnie taką zbożową. Dolewam roślinne mleko i dosładzam melasą trzcinową przywiezioną z podróży.. kawa podana w tak cudnych naczyniach jak u Ciebie musi smakować jeszcze lepiej! ❤

Dziękuję, też uważam że zmysły się ze sobą mieszają i jak coś lepiej wygląda to i lepiej smakuje. Ale najważniejsze jest dobre towarzystwo :D

O tak, dobre towarzystwo to podstawa (i warto pamiętać, że sami dla siebie też możemy być dobrym towarzystwem :))

Myślicie, że jak w kuchni rozpalę ognisko to będzie draka? ;))

Super przepis! Używam kupnej kawy zbożowej chociaż nie w torebkach, i mieszkam z gorącą wodą bez gotowania, bez mleka, tak na szybko. Kiedyś jednak ruszę zadek i zrobię taką. Czy, ze względu na buraki, można ją dłużej przechowywać?

wszystko jest wyprażone i wysuszone, i raczej się nie psuje ale ja też nie robię zapasów

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.13
JST 0.028
BTC 59907.23
ETH 2647.48
USDT 1.00
SBD 2.43