Od szkicu do kompletności, czyli jak powstaje obraz

in #polish6 years ago (edited)

Podczas zajęć z malarstwa mieliśmy ostatnim miesiącem dosyć trudną pozę do namalowania, kobieta przy oknie. Trudną, aby uzyskać zsyntetyzowany obraz portretu (lub całości) pozy wraz z architekturą widoczną za oknem.
Chciałam państwu pokazać jak wyglądała moja praca w skróconych czterech etapach. Trzeci etap, który zajmuje zwykle najwiecej czasu, uchwyciłam niestety tylko w kilku zdjęciach.
Szkic jest ogromnie ważny, jak cały obraz. Ustawienie, zamysł finalny i to, co się chce uzyskać podczas pracy. Staram się, aby odbiór moich prac był subtelny, by było wiele różnorodnych szczegółów, które wyłonią to, co odbiorca chce ujrzeć. Uwielbiam świetlistosc i przejrzystość barw, ich wielowymiarowość i stosowanie podmalówki do pewnych prześwitów.
W obrazie (do pozy) zmieniłam kilka subtelnych rzeczy - zastosowałam mocne bliki świetlne oraz nie malowałam trójkolorowych pasów na bluzce modelki.
Niestety, jeszcze przed malowaniem (głównie używam tektury lub własnoręcznie zbijanych podobrazi) popełniłam bardzo istotny błąd technologiczny. Na przeklejenie tektury użyłam kleju króliczego, prawdopodobnie zbyt mocnego stężenia, który (to zauważyłam dopiero po nałożeniu kolejnych warstw farby), ściągnął i sfalował tekturę, przez co niektóre elementy tylko wydają się spaczone. W rzeczywistości, po przymocowaniu tektury do deski, są proste.

Olej na tekturze, kwiecień 2018

Zapraszam do ogladania.

2DAE4E8D-2A04-4D8E-BF52-C4A81786BD76.jpeg
Etap pierwszy - szkice. Szkic konceptualny oraz ten już widoczny na zdjęciu, z ustawieniem postaci.

44E22BB4-62A9-402B-B83A-C4903A3FDC4A.jpeg
Etap drugi - dokładne ustawienia z zaznaczeniem światłocienia, zarysem postaci

4A435009-F6E5-447F-AEF7-3937B6E3BAC5.jpeg
Etap trzeci - detal, plama i raz jeszcze światłocień. Ten etap wymaga połączenia elementów, które będą jednokrotnie łączyć obraz bez przeszkadzania widzowi w odbiorze (co jest najważniejsze)
CA94D06D-F0F2-48F1-8DC6-E205F43DB012.jpeg
Ulubione detale namalowane plamą

1441AA1A-9AD8-425A-A51A-C238EDA85FBD.jpeg
Odbiór pracy

4CEEB718-D7D4-40A3-A3DE-DFF456AD4C8C.jpeg
Finał. Etap czwarty. Doskonalenie. Dokładna synteza obrazu.

Sort:  

jakie to interesujące, ile pracy, subtelności wpływa na ogólny odbiór dzieła, nie?
a my postrzegamy czasem zupełnie podświadomie, nie wiedząc co tak naprawdę wpływa na nasze odczucie, na tzw. pierwsze wrażenie!

misterna praca (fajne związanie włosów chustą (lubię takie),
i podobają mi sie "mistrzowie" drugiego planu na ostatnim zdjęciu,
ciekawie tam macie w pracowni po godzinach, co? haha :))

Serdecznie dziękuje <3
U nas w pracowni jest bardzo grzecznie, toteż można w spokoju pracować :p

Tak, dokładnie. Wydaje mi się, ze dzisiaj pośród contemporary i conceptual art warto jest robić dokumentacje fotograficzna procesu malowania (ja często zapomina, ale nie ukrywam, ze wiele to daje, gdy trzeba coś poprawić).

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.13
JST 0.032
BTC 65231.30
ETH 2943.84
USDT 1.00
SBD 3.66