Trivial File Transfer Protocol (TFTP)

in #polish7 years ago (edited)

Postanowiłem na starość rozgrzebać fragmenty mojej pracy inżynierskiej - Rozwiązania serwerowe dla SOHO. Przyda się to (mam nadzieję) początkującym administratorom systemów.


TFTP (ang. Trivial File Transfer Protocol) jest prostym protokołem wykorzystywanym do przesyłania plików. Domyślnie działa na protokole UDP, jednak nie ma problemu by używać innego protokołu. W projekcie użyta została implementacja tego protokołu w programie „tftpd-hpa”. Konfiguracja w /etc/default/tftpd-hpa.

TFTP_USERNAME="tftp"
TFTP_DIRECTORY="/srv/tftp"
TFTP_ADDRESS="0.0.0.0:69"
TFTP_OPTIONS="—secure"

Konfiguracja serwera TFTP wymaga podania 4 zmiennych – nazwę użytkownika TFTP (TFTP_USERNAME), Katalog TFTP, gdzie są zlokalizowane pliki do udostępnienia (TFTP_DIRECTORY), Zmienna TFTP_ADDRESS przechowuje adres IP serwera i port nadawania (0.0.0.0 oznacza wszystkie interfejsy maszyny), a TFTP_OPTIONS informuje o parametrach z jakimi serwer TFTP jest uruchamiany.

login@hostname:~$ tftp 127.0.0.1
tftp> get pxelinux.0
Received 26851 bytes in 0.1 seconds

Używając klienta TFTP i adresu IP (localhost) następuje nawiązanie sesji z serwerem. Polecenie get pxelinux.0 pozwoli na pobranie pliku na dysk twardy i przetestowanie poprawnego działania TFTP.

Sort:  

Ale 0.0.0.0 nie oznacza localhost tylko oznacza wszystkie interfejsy danej maszyny (w tym również localhost czyli 127.0.0.1).

Upvote, bo faktycznie. Po prostu nie miałem pomysłu i wziąłem stary tekst :D

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.16
JST 0.031
BTC 63062.73
ETH 2687.13
USDT 1.00
SBD 2.54