O filetalistyce

in #polish6 years ago (edited)
Dwa dni temu 6 stycznia obchodzono rocznicę założenia Klubu Filatelistów w Krakowie w 1893r. Z tej okazji jak i chęci pochwalenia się kolekcjonerstwem opiszę trochę, co zrzeszało członków tego klubu.

Filatelistyka - co to jest?

Słowo to powstało w 1864r, a więc trochę rodzajów znaczków już było na świecie. Według słownika języka polskiego to po prostu kolekcjonowanie znaczków pocztowych, jednak kryje się za tym o wiele więcej. Przede wszystkim jest to hobby polegające na kolekcjonowaniu walorów pocztowych.

Walory to przede wszystkim: znaczki pocztowe, koperty i koperty FDC, pocztówki, datowniki i całości pocztowe. Filateliści to ludzie kolekcjonujący właśnie takie rzeczy.
Może krótko przedstawię niektóre z nich:

  1. Znaczki pocztowe o których już trochę pisałem

image.png

  1. Koperty FDC to koperty z ostemplowanym i naklejonym znaczkiem. Wychodzą one w pierwszym dniu wydania znaczka.

image.png

  1. Pocztówki/widokówki przedstawiać chyba nie trzeba. Zwykle nie wysyłane w kopercie, przedstawiają różne miejsca, obiekty, rzeczy, mapy, dzieła. Poniżej parę z mojej kolekcji

image.png

4.Datowniki to stemple pocztowe, swiadczące o organizacji stemplującej i dacie .

image.png

image.png

  1. Całości pocztowe to koperty z znaczkiem i pieczątką. Najbardziej interesują się nimi historycy poczty.

image.png

Pozdrawiam @demizone
Zdjęcia z Pixabay.pl , mojej kolekcji oraz grafika koperty fdc z wikipedii.

Sort:  

Jak byłem mały to też zbierałem znaczki. Teraz kolekcjonuje altcoiny. Oto miara upadku. ;)

Ja kiedyś jeszcze kolekcjonowałem żetony z chipsów np. Pokemon,Star wars. Może masz jeszcze jakieś znaczki ?

Chyba mam kilka klaserów gdzieś w piwnicy.

Może na polskim steem jeszcze ktoś zajmuje się znaczkami.

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.13
JST 0.032
BTC 61626.58
ETH 2940.28
USDT 1.00
SBD 3.66