Ciasto francuskie

in #polish6 years ago

Mógłbym napisać, że francuskie, bo środkowa warstwa jest jak biała flaga, ale nie lubię stereotypów.

20180827_puff_pastry_01a.jpg

W zasadzie nie wiem czemu francuskie. Po angielsku jest to "puff pastry" czyli ciasto, które się puszy. Po francusku "feuilletage" - chyba należałoby to rozumieć jako rozwarstwienie. Może to ciasto francuskie tak jak pierogi są ruskie, a ryba po grecku?

Półfranuskie ciasto to "Danish pastry". Duńczycy też nie wiedzą czemu.

20180827_puff_pastry_05.jpg

Ciasto francuskie to takie, które ma warstwy - cała filozofia. Warstwy powstają poprzez składanie ciasta, które zawiera w sobie warstwę masła. Profesjonaliści sprowadzają ciasto do temperatury, w której ciasto i masło są mniej więcej tak samo twarde i elastyczne, dzięki czemu po rozwałkowaniu warstwy ciasta i masła są równomierne. Zaczyna się od trzech warstw (składa się na trzy), następnie 9, 27, 81 etc. Kluczowe w robieniu tego ciasta jest czekanie aż się schłodzi i pilnowanie, żeby się nie rozgrzało za bardzo. Niektórzy trzymają na blacie worek z lodem, aby go schłodzić przed pracą, jest to jakieś rozwiązanie.

Być może pamiętasz, że pisałem już o cieście półfrancuskim - robiłem je do rogali świętomarcińskich. Jest jedna zasadnicza różnica między tamtym ciastem a tym: drożdże. Ciasto francuskie nie wyrasta, bo nie ma na czym. Półfrancuskie zaś wyrasta, co jeszcze bardziej uwydatnia jego rozwarstwienie.

Przepis na ciasto francuskie wziąłem z BBC Good Food.

Planowanie

Warto zaznaczyć, że ciasto francuskie nie jest jakieś szczególnie czasochłonne. Wymaga około dwóch-trzech godzin, z których większość to czekanie.
Wymagana lodówka - ja zostawiam całą półkę wolną, aby ciasto było rozpłaszczone. Będzie też wymagany wałek do ciasta.
Użyłem też robota do wyrabiania ciasta, takiego planetarnego z hakiem. Jest to o tyle wygodne, że mikser ogrzeje ciasto mniej niż dłonie.
Przyda się też papier do pieczenia i folia spożywcza.

20180827_puff_pastry_02.jpg

Składniki

  • 250 g mąki chlebowej (i trochę do podsypywania)
  • 150 ml zimnej wody (zimna woda skróci czas schładzania ciasta)
  • szczypta soli (tak koło 5 gramów, szczypta da radę)
  • 225 g zimnego masła (ja miałem kostkę 250 g i wziąłem całą; podejrzewam że kostka 200 g też da radę) - to jest ważne, masło ma być prosto z lodówki

Przygotowanie

  1. Wymieszaj w misie miksera mąkę z solą
  2. Stopniowo dodawaj 150 ml zimnej wody do połączenia całości w jednorodne ciasto
  3. Rozpłaszcz nieco ciasto, zawiń w folię spożywczą i włóż do lodówki na około 20 minut
  4. W tym czasie wyjmij masło z lodówki, umieść między dwie warstwy papieru do pieczenia i rozbij na w miarę płasko wałkiem do pieczenia (rozbij, nie rozwałkuj). Następnie podziel na pół, jedną warstwę umieść na drugiej i powtórz. Rozbij do rozmiaru kartki pocztowej
  5. Rozwałkuj ciasto na okrąg o średnicy około 25 cm, umieść masło na środku, zawiń odstające kawałki ciasta na masło i zamknij szczelnie
  6. Rozwałkuj/rozbij nieco ciasto, aby uformowało długi prostokąt (mniej więcej 20x40 cm), następnie zaznacz sobie podział na trzy części i złóż ciasto na trzy, szczelnie sklej rogi, obróć o 90 stopni. Przy wałkowaniu podsypywałem sporo mąki, aby ciasto się nie rozdarło, ale przy samym składaniu usuwałem ją z kawałków ciasta, idących do środka
    20180827_puff_pastry_03.jpg
  7. Powtórz poprzedni krok
  8. Włóż ciasto do lodówki na 20 minut
  9. Powtórz kroki 6-9 dwukrotnie
  10. Ciasto musi odpocząć minimum godzinę przed użyciem

Gdzieś czytałem, że ciasto to należy rozwałkować do grubości około 2-3 mm przed użyciem, moje miało z 5 mm i też było ok. Smak jest niesamowity, o niebo lepszy od tych sklepowych, które zazwyczaj mają różne dodatki, takie jak margaryna zamiast masła, cukier, proszek do pieczenia, syropy cukrowe, barwniki i inne cuda.

20180827_puff_pastry_04.jpg

Co można zrobić z ciasta francuskiego? No chleb to tak średnio, ale kilka alternatyw jest. Ja wziąłem serek mascarpone, truskawki i odrobinkę cukru, złożyłem w koperty i upiekłem w 190 stopniach do zarumienienia. Co jeszcze można na przykład zrobić:

  • parówki w cieście francuskim
  • paszteciki
  • tartetki
  • ciastka z cukrem
  • zawijaski
  • pasteis de natas
    ...i wiele, wiele innych.

20180827_puff_pastry_06.jpg

Być może nie uzyskałem takiego idealnego rozwarstwienia, ale nie jest to dla mnie problemem. Smak ciasteczek był pierwszorzędny.

20180827_puff_pastry_07.jpg

Smacznego!

Sort:  

Witam ciasto francuskie mam zawsze kupne i robię na słono a na słodko robię bardzo rzadko .......ale czas na zrobienie samemu ciasta ale ja mam dietę to przy jakiejś okazji spróbuję ...

Pozdrawiam !!!

Każdy ma jakąś dietę ;)

A co Ty! Ja nie jestem na żadnej diecie. Zajadam z wielka radościa to co piekę i gotuję! Uwielbiam jeść! Tylko, że moje jedzenie musi być dobrej jakości:) Śmieciowe bardzo rzadko trafia do naszego domu. No i oczywiście ćwiczę. To też bardzo lubię:)

Twoje ciacha sa boskie! Już czuję smak ciasta francuskiego w ustach... Zrobię sobie. Mam domowy dżem więc bedzie dobrze. Dzięki!

Niezdrowe diety to też diety ;)
Dziękuję!

Ja uwielbiam parówki w cieście francuskim, do tego w środek cebula, pieczarki, papryka... co się nawinie 🙃

Zgłodniałem!

@mariaaneta1971 Z przyjemnością zostawiam swojego upvote - aż miło się patrzy na takie smakołyki i ślinka leci...
Gratuluję samozaparcia i chęci do samodzielnego przygotowania ciasta francuskiego - z drugiej strony przepis nie wydaje się trudny, więc pewnie w niedalekiej przyszłości sam spróbuję :)

Dziękuję!
Ciasto jest proste do zrobienia, więc polecam :)

Super wykonanie i mega smacznie wygląda, głos oddany:) pozdrawiam

O bosz , musze cos takiego zrobic! oczywiscie z ciasta kupnego :P

Nie bluźnij! Mi się udało to Ty też potrafisz.

No cóż... wygląda smakowicie :P

I can't read this, but I know I want to eat this lol

I will translate it for you at some point, I promise.

Coin Marketplace

STEEM 0.31
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 64275.02
ETH 3139.81
USDT 1.00
SBD 4.14