OneShot #4: Dyneburg (Daugavpils).

in #polish6 years ago

IMG_20180709_133051.jpg

Pomnik Stefana Batorego. To właśnie ten król nadał Dyneburgowi w roku 1582 prawa miejskie. Odsłonięty oficjalnie 28 czerwca tego roku przez prezydentów Polski - Andrzeja Dudę i Łotwy - Raimondsa Vējonisa. Oryginalny w swojej formie projekt autorstwa Romualda Gibowskiego przedstawia wizerunek wspomnianego władcy pochodzący z historycznej monety a dookoła niego tarczę zegara opisaną historycznymi nazwami miasta wraz z datami ich wprowadzenia. Wewnątrz tarczy-mechanizmu znajduje się również adnotacja o dacie nadania praw miejskich w języku łotewskim i polskim. Obiekt znajduje się na skwerku pomiędzy rondem będącym skrzyżowaniem Cietokšņa iela i Daugavas iela (okolice Twierdzy) a ujściem rzeki Šunicy (Szunicy?) do Dźwiny.

Sort:  

Od kilku miesięcy noszę się z zamiarem pojechania na Łotwę. Fascynuje mnie ten kraj, szkoda jedynie, że po polsku brakuje sensownych książek na jego temat. A formalnej turystyki nie znoszę ;) . Dzięki za ciekawy post!

Cała przyjemność po mojej stronie :) Moim zdaniem nie masz się nad czym zastanawiać, prześledź co na steemit piszą o Łotwie oprócz mnie m.in. @hallmann i @katayah do tego zbadaj sobie wcześniej miejsca które szczególnie Cię interesują (jeżeli są to ślady Polski to polecam http://fundacjatradycji.pl/?page_id=286), pakuj plecak, zabieraj swoich ludzi jeżeli nie lubisz/nie chcesz podróżować solo i już :) Dodam tylko, że te słowa piszę prosto z Dyneburga. W razie pytań służę pomocą. Pozdro!

Dzięki za wspomnienie o mnie! Od jakiegoś czasu już myślę o napisaniu postu o niestandardowej wycieczce do Rygi; takich trzydniowek dla znajomych i ich znajomych zorganizowałam kilkanaście :) chyba w tym tygodniu postaram się napisać kilka pomysłow :)

@katayah, z przyjemnością poczytam Twoje posty, szczególnie te "niestandardowe". Miejmy nadzieję, prędzej czy później, do zobaczenia na Łotwie!

Dziękuję za porady i pomocną dłoń :). Dodałem Cię do obserwowanych, prześledzę również poleconych przez Ciebie steemiterów. Z polskich śladów interesują mnie głównie te piłsudczykowskie, więc jeśli masz jakieś na myśli, z góry dziękuję :) .

Tak na szybko to Dyneburg - tablica upamiętniająca wizytę Piłsudskiego tamże w 1920 oraz szkoła - Państwowe Gimnazjum Polskie im. Józefa Piłsudskiego. Jeżeli na coś jeszcze wpadnę to dopiszę.

Wielki krzyż na Słobódce upamiętniający żołnierzy z 1 i 3 Dywizji Piechoty Legionów.

Dzięki serdeczne za wskazówki! Gdzie na Łotwie można znaleźć pomniki Marszałka, i czy są w ogóle takowe?

Nie ma. Jest ta jedna tablica w Dyneburgu. Jest oznaczona na mapie, którą zalinkował @basementdisco.

Rozumiem, dzięki :) .

Ja się tylko zastanawiam jak długo ta konstrukcja się tam ostoi...

Sugerujesz, że pomnik podzieli dawny los tablicy znajdującej się dzisiaj po prawej stronie od wejścia do Domu Polskiego? :) Na ten moment pomnik stoi sobie spokojnie i niech tak pozostanie jak najdłużej.

Jeśli mam być szczery to nie jest to najlepszy projekt. Raz, że zbyt łatwy do zniszczenia a Dyneburg ma spory potencjał na tym polu. Dwa, że użycie monety to pójście na łatwiznę. Wiem co piszę, bo sam kiedyś zrobiłem taki projekt koszulki (nigdy jej jednak nie wrzuciłem do sklepu) i zajęło mi to 20 minut. Tu nie było inaczej, bo całą graficzną robotę zrobił jakiś mistrz sprzed wieków. No cóż, spodziewałem się czegoś ładniejszego i solidniejszego jak np. tablica koło Centrum Rothki. No ale cóż, chyba lepszy (Śmigły) Rydz niż nic ;)

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.15
JST 0.028
BTC 62952.72
ETH 2429.38
USDT 1.00
SBD 2.56