Parafrazy #1: ZniewolonysteemCreated with Sketch.

in #polish6 years ago (edited)

Moje myśli pozostawione bez opieki podążają w dziwnych kierunkach. Tym razem, zmaltretowane niestrawną ilością wojennej literatury przerabianej na polskim, ujrzały szkoły jako obozy koncentracyjne krzeseł.

Ten pomysł rósł i pęczniał, aż narodziła się z niego parafraza wiersza "Ocalony" Różewicza, która wyontogenezowała w dziwnym kierunku.

Bardzo proszę nie traktować tej parafrazy jako poważnej poezji. Powstała jako zabawa słowem i znaczeniem. Nie wiem czy jest zabawna ani czy ma sens, ale może ktoś się uśmiechnie.

Tadeusz Różewicz
OCALONY

Mam dwadzieścia cztery lata
ocalałem
prowadzony na rzeź.

To są nazwy puste i jednoznaczne:
człowiek i zwierzę
miłość i nienawiść
wróg i przyjaciel
ciemność i światło.

Człowieka tak się zabija jak zwierzę
widziałem:
furgony porąbanych ludzi
którzy nie zostaną zbawieni.

Pojęcia są tylko wyrazami:
cnota i występek
prawda i kłamstwo
piękno i brzydota
męstwo i tchórzostwo.

Jednako waży cnota i występek
widziałem:
człowieka który był jeden
występny i cnotliwy.

Szukam nauczyciela i mistrza
niech przywróci mi wzrok słuch i mowę
niech jeszcze raz nazwie rzeczy i pojęcia
niech oddzieli światło od ciemności.

Mam dwadzieścia cztery lata
ocalałem
prowadzony na rzeź.

ZNIEWOLONY

Mam dwie, kiedyś cztery nogi
nie ocalałem
prowadzony na wolność.

To są nazwy spróchniałe i niemetaliczne:
krzesło i człowiek
oparcie i podstawienie nogi
nauczyciel i biurko
piwnica i piec.

Krzesło tak się gnie jak człowieka
widziałem:
barykady bezużytecznych krzeseł
które nie zostaną porąbane i spalone.

Szurnięcia są tylko pogłosem:
twarde oparcie i wygodne siedzisko
Napis inwentaryzacyjny i bazgroł ucznia
Fotel i stołówczak
drzwi i okno.

Jednako ważą drzwi i okno
widziałem:
krzesło którego oparcie wyskoczyło przez okno
a nogi zaatakowały człowieka w drzwiach.

Szukam klasy pod kluczem
niech przywróci mi nogi oparcie siedzisko
niech jeszcze raz nazwie zniewolonym
niech oddzieli krzesło od człowieka.

Mam dwie, kiedyś cztery nogi
nie ocalałem
prowadzony na wolność.

Sort:  

Rzadko kiedy tak szybko jestem fanem! Szacun!

Dziękuję!

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.13
JST 0.030
BTC 65634.72
ETH 3493.40
USDT 1.00
SBD 2.51