Przed nami całkowite zaćmienie Księżyca!

in #polish6 years ago (edited)

Już w piątek 27 lipca 2018 czekają nas dwa wspaniałe astronomiczne wydarzenia! Poza wielką opozycją Marsa czeka nas też najdłuższe od blisko 100 lat całkowite zaćmienie Księżyca widoczne w Polsce.


Autor: Juan lacruz link [Licencja CC BY-SA 3.0]

Jest to pierwsza od trzech lat możliwość obserwacji całkowitego zaćmienia w naszym kraju. Spektakl na niebie rozpocznie się o godzinie 21.30 kiedy to nasz satelita zacznie wychodzić zza horyzontu na Południowo-Wschodnim niebie. Całkowite zaćmienie potrwa około 100 minut. Maksimum zjawiska będzie około godziny 22.20. Najbardziej atrakcyjna będzie krwawa barwa, jaką wtedy przybierze nasz satelita. Dzieje się tak za sprawą tego, że Księżyc oświetlany jest wtedy wyłącznie przez światło załamane przez naszą ziemską atmosferę. Jeśli tylko pogoda dopisze, najlepiej widoczne będzie to zjawisko w południowej części kraju. Poniżej przedstawiam Wam symulację jak stopniowo przebiega takie zaćmienie. Niestety zaćmienie częściowe rozpoczyna się wcześniej, gdy w Polsce Księżyc jest jeszcze za horyzontem, dlatego wzejdzie on już jako krwawy.


Autor: Rjscholt link [Licencja CC BY-SA 2.5]

Równocześnie już w tym tygodniu Mars jest blisko opozycji(maksimum w piątek 27 lipca). Możecie go zobaczyć w tym tygodniu każdego dnia około 22.30 i później nisko na Południowo-Wschodnim niebie. Wygląda jak bardzo jasna gwiazda o kolorze czerwono - pomarańczowym. Posiadacze teleskopów mogą zobaczyć tarczę planety wielkością przypominającą oglądanie naszego Księżyca gołym okiem. W piątek 27 lipca około 22.30 będziemy mieć więc na niebie w bliskiej odległości krwawy Księżyc i jasnego Marsa. Ja wyjeżdżam na wakacje i oba zjawiska będę śledził z naszych pięknych Bieszczad. Życzę Wam pogody i udanej obserwacji obu zjawisk.

Dziękuję za przeczytanie i pozdrawiam miłośników Kosmosu!

Źródła:

Krwawy Księżyc
Zaćmienie Księżyca

All rights reserved by @astromaniak 2018

Sort:  

Bardzo proszę o zdjęcia i relację z obserwacji. Życzę czystego nieba :-).

Czekam na to z niecierpliwością, jestem w Holandii i nie wiem czy będzie tutaj dobrze widoczne to zjawisko, w Holandii słońce zachodzi godzinę później niż w Polsce, ale mam nadzieję że coś zobaczę

bardzo dziękuję za wiadomość o tym ciekawym zjawisku:) już jestem ciekawa, by je zobaczyć:):):)

Już się ustawiłem i umówiłem w piątek jestem na działce i oglądamy z rodziną naszego satelitę. Pozdrawiam.

4 dni jeszcze i obczajamy !!!

Też właśnie o tym wspomniałem. Nie mogę się doczekać. Mam tylko nadzieję, że pogoda dopisze i nie będzie chmur.

Wyróżniłem Twój post. Pozdrawiam

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 63135.01
ETH 2546.56
USDT 1.00
SBD 2.64