DIY : Odchudzanie mojego teleskopu🔭

in #polish6 years ago

Witajcie🙂 Postanowiłem napisać Wam coś w temacie majsterkowania. Mimo, że być może nie znacie się zbyt dobrze na teleskopach, to jednak pomyślałem, że pokaże Wam efekt mojego zrób to sam😎

1.jpg

Wielki teleskop to wspaniała sprawa, ale ceną za bajeczne widoki są jego wymiary i waga, w przypadku mojego modelu GSO 12'' było to aż 33 kg🙄 Może wydawać się, że to nie dużo, jednak załadunek do samochodu czy przenoszenie kilkadziesiąt metrów w terenie, sprawiały, że wyjazdy na obserwacje były dość męczące. Na teleskopy składanego typu wtedy nie było mnie stać. Kupiłem najlepszy możliwy obraz za najniższą cenę. Niestety, jak się okazało, gabaryty tego giganta znacznie mnie męczyły. Dlatego po okresie gwarancji zdecydowałem : Tniemy go😁

2.jpg

Teleskop ten składa się z tuby optycznej i montażu Dobsona wykonanego z płyt drewnopodobnych. Sama tuba wykonana jest ze stalowej blachy grubości 1 mm. Waży ona 20 kg, z czego 8 kg to sama rura z blachy. Montaż waży około 13 kg. Pora rozkręcić teleskop na czynniki pierwsze😎 Najbardziej uważać trzeba na serce teleskopu systemu Newtona, czyli główne zwierciadło👇 To najdroższa część takiego teleskopu(około 75% jego wartości). Nie powinno się go dotykać. 12''(300mm) lustro ma grubość około 4 cm i waży 6 kg!

l.jpg

Postanowiłem wyciąć odpowiedni fragment tuby optycznej i zastąpić go składanym stelażem, który wykonałem z aluminium. W drewnianym montażu postanowiłem wywiercić otwory, by ująć parę kilogramów, nie zmniejszając jednocześnie sztywności konstrukcji. Najtrudniejsze było wykonanie aluminiowych rurek i systemu ich połączenia, by teleskop był sztywny i była możliwość składania go. Aluminiowe rurki zabezpieczyłem piankową otuliną, by nie obijały się w samochodzie podczas transportu. Wszystko to wykonałem ręcznie w domu😉

3.jpg

Oto i efekt końcowy👇😎 Koszty przeróbki to około 200 zł. A Efekty? Waga tuby z 20 zeszła na 16 kg. Waga montażu z 13 spadła do 8 kg. Czyli razem całość waży teraz 24 kg😁 Jestem zadowolony bo 9 kg mniej to znaczna różnica, a do tego nie muszę zawsze składać tylnych siedzeń by go przewozić. Operacja taka wymagała wiedzy z zakresu optyki teleskopowej i zajęła mi łącznie około 20 godzin. Szkoda, że ostatnio nie mam już tak czasu, coś by człowiek wykombinował nowego🙂

4.jpg

Dziękuję za przeczytanie i Pozdrawiam😎

All rights reserved by @astromaniak 2018
Follow, Upvote & Resteem Please😉 Thanks🙂

Sort:  

Jak udało ci się zachować osiowość tych elementów (chyba jest ważna) i czy fakt braku jakiejkolwiek osłony na tak dużym odcinku nie przeszkadza w obserwacjach, wydaje mi się że teraz wpada ci do środka światło z zewnątrz i psuje ono parametry całego teleskopu?
Tak po chwili refleksji czy nie lepiej było poradzić sobie z rurą tak jak ze stelażem czyli powycinać pewne fragmenty, zachowując jednak kształt i sztywność całości?

Idealnej osiowości nie ma. Po każdym złożeniu ustawiam kolimatorem laserowym osiowość. Teleskopy składane tak mają. A puste miejsca można zasłonić tkaniną. Generalnie pod ciemnym niebem nie ma takiej potrzeby😎

Witam!
Bardzo kreatywne podejście - świetny efekt, jednak wymagające sporego rozeznania, żeby niczego przy okazji nie uszkodzić..
Nigdy nie miałem okazji popatrzeć na gwiazdy przez teleskop ale zawsze chciałem jakiś kupić, a cel pozostaje aktualny.
Jest coś wartego uwagi dla początkujących? Czy jak teleskop to już powinien być porządny ?

Pozdrawiam

To teraz czas wykonać klin paralaktyczny z silnikiem krokowym i można focić ;)

Do takiego dużego Dobsona było by to chyba trudne ;)

Klin jak klin i z byle desek da się pozbijać. Gorzej z samym silnikiem. musiałby być wystarczająco silny i wytrzymały do takiego sprzętu. Są natomiast specjalne platformy, tyle że ich koszt mieści się w kilku tysiącach złotych. Temat rzeka, ale warto go zglebić chociażby, żeby zobaczyć jak bardzo pomysłowi potrafią być ludzie. ;)

Really great how-to. It saves a lot of weight and will cool down quicker.
How is it with dew on the mirror?

This isn't a problem. Just put the fabric on the body of the tube and the moisture gets to the inside less.

Ok, that’s good

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.13
JST 0.027
BTC 58167.06
ETH 2592.42
USDT 1.00
SBD 2.44