#18 13 powodów

in #pl-seriale6 years ago (edited)

Niedawno obejrzałam drugi sezon netfliksowego serialu. Ponieważ nie wyrosłam z umiłowania do produkcji o nastolatkach, skusiła mnie ta historia. Zaczęło się od pierwszego sezonu, kiedy znajomi wniebogłosy wychwalali jaki to nie jest świetny i szokujący serial. Gdy zaczęłam oglądać – nie mogłam się oderwać. Jednak nie dlatego, że był ciekawy, mądry lub jakiś dobry, po prostu jest wciągający. Czekałam, aż ten cały Clay odsłucha wszystkie kasety!

I obejrzałam wszystkie odcinki pierwszego sezonu. O mało nie wyrzuciłam laptopa za okno, gdy zorientowałam się, że ostatni odcinek nie zawierał procesu! Dlatego informacja, że wyszedł drugi sezon całkiem mnie zadowoliła :) nie planowałam go oglądać, ale impulsywnie się skusiłam..

Uważam, że to nie jest serial dla nastolatków. Główni bohaterowie to uczniowie liceum, jednak tematyka jest niewłaściwa dla dzieciaków. Hm, nawet być może nie jest odpowiedni dla dorosłych. Do tematyka dla ludzi ZDROWYCH PSYCHICZNIE. Inaczej może wywołać niepokojące konsekwencje… Pierwszy sezon pokazuje krok po kroku jak popełnić samobójstwo (szczególnie finał). Nastolatki myślą w prosty sposób, uczą się na serialach. Podpatrują w nich schematy randek, przyjaźni itp. Dlatego jeśli opublikowanie niekorzystnego zdjęcia lub kłótnie rodziców okazują się być dobrym powodem do samobójstwa. Uważam, że to bardzo szkodliwy serial społecznie. Jednak czasem lubię obejrzeć tanią rozrywkę, szczególnie show pokazujące rozterki nastolatek. Naprawdę lubię.

Drugi sezon pozwolił pokazać historię z drugiej strony. Rozwinął wątki, faktycznie jest długością naciągany, mógłby być zrealizowany w 3-4 odcinkach, ale osobiście mi to nie przeszkadza. Gorzej z finałem, który na siłę nie pozwala zaznać spokoju głównym bohaterom i pokazuje, że serial to całkowita fikcja i maksymalnie odbiega od rzeczywistości. Wręcz staje się historią science-fiction, co za chwilę wyjaśnię.

O ile na początku zabawa polegała na ocenianiu bohaterów, czy postąpili dobrze czy źle i czy Hannah naprawdę jest zdzirą, tak scena samobójstwa chyba w każdym wywołała współczucie (we mnie tak). Drugi sezon nie jest już taki łatwy w ocenie. Tych, których wcześniej obraziliśmy – okazali się być w porządku. Tyler szczerze przyznał się do winy, jako gnębiony dzieciak w nietypowy sposób radził sobie z odrzuceniem rówieśników, Bryce okazał się być genialnym manipulatorem (nawet wśród niektórych zaczął wzbudzać sympatię!), a Jessica została przedstawiona jako dobra przyjaciółka, o lekkich obyczajach.

Dlaczego sezon 2 jest historią niemożliwą? Otóż z powodu głównego bohatera. Niestety, ale nie ma takich ludzi. Clay, jako jeden z najbardziej cierpiących osób po śmierci Hanny potrafi pomóc każdemu, okazuje wielką empatię i bezinteresowność (Skye, Tyler, Justin, Jessica). Do końca walczy o sprawiedliwość wobec Bryce’a i nie poddaje się, pomimo wielu przeciwności losu. Scena „kościelnego pogrzebu” udowadnia także, że Clay kochał Hannę całym sercem, uczuciem opisywanym w bajkach – pomimo że nigdy z nią nie był, oddał jej całe swoje serce. Żaden nastolatek ani święty dorosły nie zachowałby się w ten sposób. Mamy do czynienia z bohaterem wyidealizowanym, być może nawet superbohaterem, ponieważ nagrody żadnej nigdy nie otrzymuje (Skye z nim zrywa, Justin ćpa pomimo że został jego przyrodnim bratem, Bryce dostał minimalną karę).

Moje ulubione sceny sezonu 2:

  • Clay wykrzykujący do ducha Hanny, że jej kasety zniszczyły wszystkim życie, a jej samobójstwo było samolubne ([C] this mess started with you! You fucked up peoples lives (…) you killed yourself and you didn’t fucking care! [H] I was hurting. I didn’t think who I might hurt [C]Get the fuck out. You did an evil thing!,
  • Olivia Baker pokazująca Clay’owi notatki Hanny „reasons why not” (mega smutny gest),
  • zeznania pana Portera (moja ulubiona postać w tym sezonie, niezwykła przemiana),
  • Marcus przemawiający przed szkołą o winie Bryce’a (how can I say I care about protecting girls when I’ve been protecting a rapist like Bryce Walker?),
  • banda Cyrusa dosiadająca się do Tylera w bibliotece,
  • aresztowanie Bryce’a i Justina po przegranym procesie,
  • sceny Zacha z Clayem (w „klubie” [C] why the big mystery? Why can’t you jut talk to me, tell me what’s going on? [Z] Cause I’m a fucking coward, and you’re not. / lub na parkingu po zeznaniach [C] you didn’t deserve her [Z] I know, I’m sorry),
  • Sheri wspominająca o odkupieniu win i świadomości, że pozostanie to z nią do końca życia,
  • powrót Justina do Claya ([C] why’d you call me? [J] you said you needed me)

Scena z balu z „Night We Met” nie znajduje się na mojej liście.. wyjątkowo w tym sezonie polubiłam postacie: Clay, Tyler, Alex, Tony, pan Porter. a najbardziej irytowali mnie: Jessica, Justin, Cyrus, Sonya Struhl. Nie podobał mi się związek Zacha z Hanną i nie czuję większej antypatii to Monty’ego.

Wszyscy mówią o ostatnim odcinku, NAJGŁOŚNIEJSZYM. Szkolna toaleta. Monty i Tyler. Mocna scena, wysoce nie odpowiednia dla nastolatków (ktoś mógłby chętnie to powtórzyć). Doszukałam się w tym sezonie dziwnego przesłania. Na przykład, że jako ofiara gwałtu nie możesz liczyć na sprawiedliwość, oprawcy będą żyć obok bez najmniejszej kary, a Ty nigdy się z tym nie pogodzisz (i nagle każda kobieta była zgwałcona w przeszłości, to „normalne”). A także to, że mówienie prawdy nie popłaca, zawsze za to się oberwie.

Nie rozumiem co stało się z Jackie, dlaczego odeszła od Olivii? Nie do końca wiem też w jaki sposób Alex próbował popełnić samobójstwo (jak skończył z obrażeniami głowy i nogi, gdy próbował sobie strzelić w głowę)?

Czego możemy się spodziewać po 3 sezonie (oficjalnie ogłoszony przez Netflixa, na 2019 rok)? Widziałam wiele wywiadów, w połączeniu z moją interpretacją sądzę, że…

  • zobaczymy kontynuacje wątku chłopaka matki Justina (podglądał go na pogrzebie),
  • zostanie rozwinięty wątek Chloe i jej ciąży z Bryce’m,
  • dowiemy się co Clay zrobił z karabinem Tylera przed przyjazdem policji (czy Cyrus i Mackenzie naskarżą na Tylera),
  • prawdopodobnie nie zobaczymy już Bakerów, ani Hanny (aktorka potwierdziła że już nie pojawi się w serialu),
  • liczę na pana Portera, że odegra jeszcze jakąś rolę,
  • być może dowiemy się czegoś więcej o Monty’m i jego rodzinie (sugestia aktora),
  • zobaczymy dokąd Tony zabierze Tylera (fani sugerują że do Olivii Baker, sam aktor chciałby znaleźć się w miejscu wspinaczki, gdzie Tony w pierwszym sezonie zabrał Claya),
  • wątek Jessici – wybierze Alexa czy Justina? (ja wolę Alexa, Justin jest dla mnie skreślony),
  • czy Skye wyjdzie z psychiatryka,
  • dowiemy się na jakie studia idzie Clay (zawsze dobrze się uczył, zapewne pójdzie na jakąś uczelnię),
  • kolejne będą kasety VHS? zaczynaliśmy od magnetofonu, teraz mieliśmy polaroidy, co dalej?

Zapraszam do dyskusji :)
18.jpg

Sort:  

Zastanawiałem się czy nie napisać recenzji tego serialu. Nie zdążyłem, gdyż obejrzałem go dopiero wczoraj w nocy ;)

13 powodów jest dla mnie niesamowitą produkcją. Jeszcze niedawno"płakałem", że muszę czekać na kolejny sezon R&M a teraz doszło mi jeszcze to. Końcówka drugiego sezonu wgniotła mnie w fotel, takiego zakończenia się nie spodziewałem. Ogolnie rzadko się wzruszam ale oglądając ostatni odcinek musiało to nastąpić. W pełni zgadzam się z tobą, serial jest przeznaczony dla starszej widowni i z dobrym stanem psychicznym ;)

ja już płaczę że trzeba czekać na kolejną serię :( co najbardziej wzruszyło Cię w ostatnim odcinku?

Nie czytałem bojąc się spoilerów z drugiego sezonu. Powiem jednak,że 13 Powodów to jak dla mnie top seriali. Wciąga od początku do końca.

słusznie zrobiłeś, wpis jest pełen spoilerów. jeśli pierwszy sezon Ci się podobał, to drugi też przypadnie Ci do gustu ;)

Z obejrzeniem tego serialu wstrzymam się co najmniej rok - do wyjścia trzeciego sezonu. A jeśli będą kolejne - poczekam aż serial całkowicie się skończy...

Obiecuję sobie po nim jednak wiele, a zwłaszcza ogromu wzruszeń.

dobre podejście. uczucie niecierpliwości i ciekawości mnie rozdziera :D nie mogę się doczekać jak rozwinie się fabuła. sądzę że jesteś w takim przedziale wiekowym, że serial powinien Ci się spodobać ;)

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.16
JST 0.033
BTC 64186.90
ETH 2759.80
USDT 1.00
SBD 2.66