Ekologiczne nawozy do ogrodu

in #pl-ogrod6 years ago

Mówiąc o ekologicznych nawozach najczęściej mamy na myśli obornik lub kompost. Jednak w tym poście chciałabym omówić mniej znane ekologiczne nawozy jakim są nawozy skalne. Postanowiłam w tym roku zrobić eksperyment i nawieźć ziemię pod uprawy właśnie nawozami skalnymi.

obraz.png
Źródło: pixabay.com

Nawozy skalne to nic innego jak zmielona skała. Są to więc produkty w 100% naturalne. Mogą mieć różny stopień zmielenia np. mogą być w postaci grubszego lub drobniejszego granulatu lub mączek.

Po co skała w ogrodzie?

Cel tego jest jeden - aby użyźnić glebę.
Skały zbudowane są z przeróżnych minerałów, które scaliły się w procesach geologicznych. Każda gleba tworzy się na jakiejś skale, która dostarcza glebie niezbędnych składników mineralnych. Dodając więc do gleby zmielone skały wzbogacamy ją o naturalne minerały, które przez lata upraw są wypłukiwane i "zjadane" przez rośliny.

Mączka bazaltowa

  • Bazalt to skała magmowa powstała w wyniku krystalizacji lawy, która wydobyła się na zewnątrz wulkanu podczas jego erupcji. Jest skałą zasadową. Kiedy gorąca lawa oziębia się i kurczy może zastygać w postaci kolumn.

obraz.png
Źródło: Wikipedia

  • Mączka bazaltowa jest w postaci pyłu o konsystencji dokładnie takiej jak mąka pszenna. Ma szarą barwę i wygląda jak cement.
  • Jej głównym składnikiem jest krzemionka. Zawiera również tlenek: glinu, żelaza, magnezu, wapnia, sodu, potasu, manganu, fosforu i tytanu, trójtlenek siarki oraz niewielkie ilości mikroelementów: boru, chromu, miedzi, niklu, kobaltu i jodu.
  • Nadaje się do nawożenia każdego rodzaju gleby.
  • Ważną jej cecha jest brak możliwości przenawożenia wynikający z jej naturalnego pochodzenia.

P1010785.JPG
Zdjęcie własne

Dolomit

  • Dolomit to skała osadowa składająca się głównie z węglanu wapnia.
  • Nawóz tworzony jest poprzez zmielenie skały do ziaren nie większych niż 2 mm.
  • Jest bogata w tlenek wapnia i tlenek magnezu.
  • Odkwasza glebę, zalecany do stosowania na wszystkie rodzaje gleb i wszystkie uprawy, także na trawniki.

P1010784.JPG
Zdjęcie własne

Mączka granitowa

  • Granit jest skałą magmową powstała na skutek krystalizacji magmy na dużych głębokościach pod powierzchnią ziemi. Należy do skał kwaśnych, bardzo bogatych w krzemionkę.
  • W swoim składzie zawiera mnóstwo różnych minerałów i pierwiastków śladowych.
  • Jako nawóz najczęściej występuje w postaci pyłu (lub szlamu powstałego podczas cięcia granitu np. w zakładach kamieniarskich).
  • Zaleca się do stosowania razem z dolomitem.

Zalety nawozów skalnych:

  • Są w pełni naturalne,
  • Użyźniają podłoże dzięki wzbogaceniu go w różnorodne naturalnie występujące w glebie minerały,
  • Wzmacniają rośliny i sprawiają, że rośliny są bardziej zasobne w substancje odżywcze,
  • Powodują wzrost aktywności mikroorganizmów i procesów glebowych,
  • Chronią rośliny przed chorobami i grzybami.

P1010787.JPG
Zdjęcie własne. Stan po zimie

W zeszły weekend rozsypałam w ogródku mączkę bazaltową i dolomit. Ogródek wyglądał jak posypany cementem. Całość przekopałam z poplonem (mieszanka roślin motylkowych i gorczycy), który posiałam na jesień. Po przekopaniu na jednym zagonku posiałam marchew i rzodkiewkę i po podlaniu okryłam agrowłókniną. Mam nadzieję, że nie zmarzną. Pozostałą część przekopanego ogródka zaściółkowałam warstwą słomy. Dzięki temu do czasu siania i sadzenia warzyw nie powinny wyrosnąć chwasty i ziemia nie powinna nadmiernie wyschnąć.

P1010789.JPG
Zdjęcie własne. Nieprzekopane nawozy widoczne są jako szary pas

P1010791.JPG
Zdjęcie własne

W tym roku pierwszy raz stosuję te nawozy. Nie zastosowałam mączki granitowej. Przy użyciu bazaltowej i dolomitu wydała mi się zbędna. Bardzo jestem ciekawa efektu, choć maksymalne działanie może nastąpić dopiero w kolejnym sezonie.

Do napisania postu wykorzystałam informacje producentów i sprzedawców nawozów skalnych.

Pozdrawiam,
@tapioka :)

Sort:  

Fajny post zwłaszcza że kształcę się jako ogrodnik i mogę tylko potwierdzić skuteczność tych nawozów tylko widywałem przypadki gdy ktoś za dużo wynasypywał tego nawozu i przenawoził,więc trzeba ostrożnie mimo że to było bardzo bardzo przesypane więc i ciężko tym przenawozić :)

Trzeba zachować zdrowe proporcje. Powinien być to dodatek do gleby a nie odwrotnie :)
Dzięki za komentarz.

Dziękuję za ten artykuł 😊 Nie znałam takich nawozów wcześniej, być może zastosuje w tym roku. Jestem ciekawa efektów!

Też jestem bardzo ciekawa. Dam znać co z tego wyszło :)

Nie znałem tematu. Bardzo ciekawe, doczytam sobie więcej. Resteem.

Też dopiero niedawno dowiedziała się o nich.
Dzięki :)

Ciekawy i przydatny post. Ja z kolei szukam jakiegoś dobrego nawozu dla cytrusów - konkretnie dla mandarynki. Właśnie zacząłem hodowlę - jak chcesz możesz wpaść do mnie na blog. Dzisiaj zasadziłem 4 nasionka mandarynki karłowatej ;)

Powinny wyrosnąć, trzeba tylko trochę cierpliwości. Podłoże, które użyłeś najprawdopodobniej ma w sobie jakiś odpowiedni nawóz. Myślę, że jak roślinki będą nadawały się do przesadzania można pomyśleć o dosypaniu im nieco mączki bazaltowej. Cytrusy dobrze rosną na stokach wulkanicznych (o ile się nie mylę) np. we Włoszech.

Takie nawozy to ja rozumiem :) Świetny artykuł

Dziękuję :)

no i ciagle sie czlowiek czegos uczy ....super

Dzięki :)

Właśnie wysłałam mego lubego po maczkę bazaltowa. Będzie idealna pod moje warzywa i zioła. Mój brat mini niej niedawno wspominał gdyż sam stosuje. Zapomniałam o tym nawozie zupełnie. Dzięki za wpis!

Cieszę się, że się przydał :)

Widać miastowy, najlepsze nawzowy to obornik

Coin Marketplace

STEEM 0.29
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 62579.42
ETH 3010.71
USDT 1.00
SBD 3.42