Konkurs Kulinarny (9) -Wegetariańska musaka z cytrusowo-ziołowym tofu

in #pl-kuchnia6 years ago (edited)

3FEAC1F3-0129-4ADB-AA01-E6AD889C856F.jpeg

Witajcie!

Dzisiaj proponuję Wam danie, które bardzo lubię - musakę z tofu marynowanym w soku z owoców cytrusowych i ziołach podawana na liściach czosnku niedźwiedziego. Jest to potrawa sycaca, bogata w białko, błonnik i witaminy. Dodatek kurkumy stymuluje trawienie białek. Moja musaka jest pyszna na goraco, ale jak Wam zostanie, to na drugi dzień spokojnie możecie ja jeść prosto z lodówki. Wypróbowałam obydwie wersje.

Czosnek niedźwiedzi został przedstawiony przez @anna.urbanska. Zachęcam do poczytania! Bardzo szeroko opisała tę roślinę, właściwości zdrowotne i zastosowanie.

Musaka to danie, które do tej pory robiłam tylko w wersji wegetariańskiej. Mam kilka przepisów i z nich korzystam, czasami udoskonalajac o własne dodatki.

Dzisiejszy przepis ma parę składników, których nie było w oryginale. Ta wersja była zaskakujaca!
Pożywna i łatwa w wykonaniu.

Marynowane tofu wymaga zagotowania zalewy i namoczenia głownego składnika. Nawet osoba niegotujaca zaskoczy swoich karmionych świetnymi efektami;)

Musaka i tofu - składniki:

Musaka:

  • 5 ziemniaków
  • 4 zabki czosnku
  • 2 kawałki korzenia kurkumy
  • 1/4 szklanki oliwy
  • duża cebula
  • 3 łyżeczki suszonego oregano
  • 2 puszki pomidorów
  • 2/3 szklanki soczewicy (u mnie czerwona)
  • listek laurowy
  • laska cynamonu
  • 2 małe bakłażany
  • 3 pokrojone w plastry pomidory
  • 2 cukinie
  • garść orzechów włoskich

Tofu:

  • kostka twardego tofu
  • sok z połówek: cytryny, pomarańczy, grejfruta i limonki
  • starta skórka z połowy cytryny i pomarańczy
  • kostka bulionu warzywnego
  • po pół łyżeczki suszonego oregano i tymianku
  • zabek czosnku
  • pieprz
  • 1.5 szklanki wody
  • szczypiorek

C1DE318A-45FD-49A9-8713-918F3456DE8E.jpeg

Wykonanie musaki zajęło mi około godziny (plus czas pieczenia).

  • Gotujemy ziemniaki z czosnkiem. Odlewamy wodę i zachowujemy. Ziemniaki dusimy.

  • Na łyżce oliwy dusimy posiekana cebulę i oregano przez 5 minut. Dodajemy pomidory z puszki, soczewicę, listek laurowy, cynamon, posiekana kurkumę i wodę z ziemniaków. Jeśli będzie za mało płynu należy podlać. Dusimy pod przykryciem do miękkości.

56E7CC4C-DDFE-439B-8888-7E1844523CA2.jpeg

  • Kroimy bakłażana w plastry, solimy, odstawiamy.

2C010013-6FD9-431F-A299-0A00F7A28D4D.jpeg

  • Kroimy cukinie. Plastry, mała kostka, co wolimy.

549F7122-7462-49C9-AEAD-517036F80DEA.jpeg

  • Nastawiamy piekarnik na 180 st. C.

  • Formę wykładamy folia aluminiowa. Plastry bakłażana płuczemy i układamy na dnie naczynia.

41271EDC-472B-44D3-A212-ABE1E722864E.jpeg

  • Wykładamy część masy z soczewicy. Na to część ziemniaków, plastry pomidora, porcję cukini i pół porcji orzechów. Orzechy można posiekać przed dodaniem do musaki.

6ABDC3D4-61C2-4C75-B437-592D8ECD1AC7.jpeg

1A1AA7AD-B5D0-42AD-93C1-6E8C175B8C23.jpeg

  • Wykorzystujemy wszystkie składniki upewniajac się, że ostatnia wersja jest soczewica. Wygładzamy, zakrywamy folia aluminiowa i pieczemy przez ok. 1.5 godziny. Ja piekłam przez godzinę i 15 minut. Po godzinie zdjęłam folię i odporowałam nadmiar płynu.

Teraz czas na tofu. Możemy to proste danie przygotwać na dwa dni wcześniej. Marynujemy najlepiej przez noc ale 4-5 godzin również nada naszemu tofu smak marynaty.

  • Tofu kroimy w plastry.

  • Do płaskiego naczynia wyciskamy owoce. Wkładamy tofu.

07D961DF-84FB-4CB3-8E72-BF36376331FF.jpeg

  • Robimy resztę marynaty: gotujemy pozostałe składniki przez 10 minut na wolnym ogniu. Zalewamy tofu w soku przelewajac płyn przez sito. Przykrywamy folia i zostawiamy na noc w lodówce. Kilka godzin, jeśli nie mamy całej nocy też wystarczy. Przekręcamy kilka razy tofu by dobrze nasiakło marynata.

  • Podajemy surowe, pieczone badź grilowne. Pieczemy, jeśli wybieramy ta opcję, przez 20 minut w 150 st. C. Gdy chcemy grilować to układamy na grilu na 5-7 minut, obracamy i pieczemy kolejne 5-7 minut.

  • Serwujemy nasze danie na liściach czosnku niedźwiedziego. Układamy porcję musaki, tofu i posypujemy całość szczypiorkiem.

E43B39B1-879B-4192-97E7-021F42CFC050.jpeg

Życzę zdrowych i smacznych wegetariańskich posiłków!

Sort:  

Wygląda bardzo smakowicie. Kiedy na Steemicie bedzie możliwość załączania do posta smaku i zapachu? ;) PS chyba literówka jest w tagu po=pl?

Dzięki! Już skorygowałam:)

Dobrze by było! Zapach wprost obłędny snuł mi się po domu od samego poczatku gotowania!

Hi, we have voted on your post because you have posted your article to either food, recipe, recipes, cooking or steemkitchen #tag. Steemkitchen is a brand new initiative where we want to build a community/guild focused purely on the foodie followers and lovers of the steem blockchain. Steemkitchen is in the conceptual phase and we would love to hear your thoughts and ideas.

Please consider joining us at our new discord server https://discord.gg/XE5fYnk

Also please consider joining our curation trail on https://steemauto.com/ to help support each other in this community of food and recipe lovers.

Kind Regards

@steemkitchen

rewelacja :)
bardzo lubie Twoje przepisy, nieoczywiste połączenia,
przyprawy, dodatki, orzechy

Dziękuję Ci serdecznie @rozku! Bardzo miło czyta się takie pozytywne komentarze! Budujace i motywujace do dalszych działań:)

Ale super przepis! Postaram się zrobić to danie :)

Dziękuję bardzo @tapioka!

Jestem bardzo zadowolona z tego zestawienia. Szczególnie pozytywnie wpływaja na całość orzechy. Ich chrupkość bardzo wzbogaca ten melanż smakowo - kolorystyczny.

Oh! Jak ja lubię takie dania!
Musaka to cudowna potrawa wegetariańska, wspaniale, że podzieliłaś się tym przepisem. Jak zawsze oczarowałaś mnie oryginalnym połączeniem smaków, tym razem to marynata do tofu. Kusi, żeby wypróbować ten przepis ;))

Dziękuję serdecznie! Musaka jest świetna!

Tofu, które przedstawiłam robiłam już sporo razy. Przy każdym podejściu modyfikuję trochę przepis. Chyba tylko raz zrobiłam zgodnie z tym podanym w ksiażce. Za każdym razem tofu jest fantastyczne, bardzo przy tym delikatne, gdyż nie ma w marynacie intensywnych smaków.

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 63315.23
ETH 2545.47
USDT 1.00
SBD 2.67