Rozgrzewający półmisek drobiowo-wołowego Rosołu

in #pl-kuchnia6 years ago

DSC_0024.JPG

Z wielką przyjemnością zgłaszam swoje danie do drugiej edycji konkursu kulinarnego organizowanego przez @grecki-bazar-ewy

Tematem konkursu tym razem jest wymyślony przez szanownego sponsora "Chłopski kocioł" czyli danie rozgrzewające na zimne dni przedwiośnia. Z dumą pragnę przedstawić swoją propozycję : drobiowo-wołowy rosół zaserwowany z drożdżowym pampuchem ugotowanym na parze unoszącej się nad garem. Chyba nie ma potrawy w polskiej kuchni, która bardziej kojarzyłaby się z ciepłem domowej kuchni. Mało kto wie, że oprócz znakomitego smaku i zapachu ta tradycyjna polska potrawa ma dobroczynny wpływ na organizm ludzki. Rosół to cenne źródło minerałów, kolagenu i aminokwasów. Czasami można się spotkać z określeniem kuchenna penicylina. Poniżej postaram się odtworzyć przepis na rosół, który co niedzielę w moim domu rodzinnym gotował mój Tato Darek.

Składniki:

(Na wielki gar rosołu dla całej rodziny)

  • Wołowina 30dkg
  • Korpus kurczaka z szyją + skrzydełko
  • Serca kurcząt - dwie duże garście

1.JPG

  • Słodka marchewka 3 szt.
  • Pietruszka korzeń 2 szt
  • Seler korzeń 0,5 szt
  • Por
  • Cebula 2 szt
  • Natka pietruszki
  • Sól, Pieprz
    Opcjonalnie
  • Mała papryczka chili
  • Domowa wegeta
  • Paczka pampuchów
    DSC_0002.JPG

Wykonanie:

Mięso dokładnie myjemy, rosół to szlachetna potrawa dlatego wybieramy tylko najświeższe produkty. Niezawodnym sposobem na sprawdzenie przydatności i zdatności do użycia jest test kotów. (Jedzą znaczy świeże) :))))))))))
2.JPG
Zalewamy mięso w garze zimną wodą. Wstawiamy na palnik na razie na dużym ogniu.
DSC_0011.JPG
W czasie kiedy woda się zagotowuje, myjemy i obieramy warzywa.
3.JPG
Kiedy woda w garze zaczyna się gotować, na powierzchni zbierają się szumy. Kilkakrotnie zbieramy je łyżką co kilka minut, aż do czystej i klarownej cieczy.
DSC_0013.JPG
Zbieramy i zbieramy, piękny, złocisty rosół tego wymaga.
DSC_0014.JPG
Zbierać trzeba tak długo aż zaparuje nam kuchnia :)
DSC_0016.JPG
Dodajemy wszystkie warzywa prócz jednej cebuli. I zmniejszamy gaz - od tej pory pod żadnym pozorem nie możemy dopuścić do tego by rosół nam się gotował jak opętany. Ma sobie pyrkać na malutkim gazie pod uchyloną pokrywką. Słowo pyrkać jest tu dla nas kluczowe.
DSC_0019.JPG
Kiedy pyrka już od godziny przystępujemy do osmalania cebuli - im bardziej spalona tym lepiej. DSC_0023.JPG
Doprawiamy rosół spaloną cebulą, solą, pieprzem i domową wegetą. Moją przygotowuje mi w ogromnych ilościach babcia mojego męża. Składa się z suszonych warzyw i soli. Gotujemy jeszcze naszą potrawę. Im dłużej pyrka tym bogatszy smak ma rosół. U mnie trwało to jakieś 3 godziny.
DSC_0018.JPG
Na durszlaku (u mnie w kuchni nazywam to druślakiem) nad rosołem gotujemy na parze pampucha. W zasadach konkursu stoi jak byk, że danie ma być jednogarnkowe więc nie wychylam się z normalnym ugotowaniem makaronu w osobnym garnku i kombinuję z pampuchem.
DSC_0020.JPG
Udaje mi się :)
DSC_0021.JPG
Mój cudowny, tradycyjny Rosół jest gotowy. Wyszedł sycący, tłusty i aromatyczny. Takim rosołem mogłabym poczęstować bez wstydu najbardziej godnego i obytego w świecie kulinarnym gościa.
DSC_0030.JPG
Nalewam i podaję nie szczędząc zieleniny, mięsa i marchewki. Z pampuchem danie zrobiło się niesamowicie syte.
DSC_0026.JPG

Mam nadzieje, że moja propozycja "Chłopskiego Kotła" przypadnie Wam do gustu. Pozdrawiam Daria!

Sort:  

Na pewno jest to danie rozgrzewające. Przy rosołku zawsze jestem zgrzany.
Świetny przepis. Pozdrawiam.

dzięki, przepis to nic odkrywczego, starałam się odtworzyć tylko tradycyjny sposób gotowania mojego taty.

Wspaniały post konkursowy na równie wspaniały rosół :)
(aczkolwiek z pampuchem jeszcze nie jadłam)

Pampuch to taka duża klucha więc nie popsuł smaku rosołu a dodawał sytości :) Jestem ciekawa czy Ty @grecki-bazar-ewy gotujesz rosół w podobny sposób? Słyszałam, że niektórzy dodają liść kapusty, ząbek czosnku, ziele angielskie albo gotują makaron bezpośrednio w rosole :)

Wiem co to pampuch, w moich rodzinnych stronach to buchta ;) Gratuluję pomysłu i zaniechania drugiego garnka jak na konkursową potrawę jednogarnkową przystało! Makaron w rosole lub ryż w zupie jajeczno-cytrynowej gotują Grecy.

Lubię jak w rosole jest mieszane mięso (jak w Twoim przepisie) a ile warzyw bym nie dodała to mój mąż i tak wyciśnie do swojego talerza sok z jednej cytryny i moim zdaniem nie czuje co je :P Jednak co kraj to obyczaj jak słusznie mówi przysłowie :)

haha moim zdaniem Twój Maż zepsułby doszczętnie sobie smak takiego rosołu tą cytryną :)

Po naszemu tak :) Ale po grecku smaku dodaje cytryna :P

Look really delicious, When I see this post make me very hungry. I would like to invite you to join my foodchallenge. You can win steem dollar and steem from me. If you would like to join please click the links below. Upvoted and Greeting from @chanthasam

https://steemit.com/foodchallenge/@chanthasam/win-steem-dollar-and-get-steem-with-food-challenge

Dobry post!

Ja zawsze mam problem z ugotowaniem rosołu... Nigdy nie jest taki jak mojej mamy.

ja mam problem z ugotowaniem mniejszej ilości niż dla 12 chłopa a rodzinkę mam na razie 3 osobową a syn je jeszcze na łyżeczki ;-)

No za tą cebulę wielki plusik - dużo ludzi tego nie robi, a szkoda bo smak rosołku jest zupełnie inny mniam mniam :)

żeby był rosół musi być cebula, teraz dużo osób ma płyty indukcyjne i nie ma gdzie opalać..

Zgadza się, ale cebulka spalona - to cebulka spalona:) i musi być :)

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.13
JST 0.029
BTC 65791.75
ETH 3465.64
USDT 1.00
SBD 2.68