Lubisz jeść jaja? TEN TEKST JEST DLA CIEBIE (konkurs kulinarny nr 4.)

in #pl-kuchnia6 years ago

Tematem 4 konkursu kulinarnego organizowanego przez @grecki-bazar-ewy są "wielkopostne tradycje kulinarne". W tej edycji konkursu, Pani organizatorka założyła, że posty konkursowe nie muszą być przepisami dlatego więc przygotowałam, krótki wpis o jajkach będących symbolem nadchodzącej Wielkanocy.

jaja.jpg

Wartości jaj :

Jaja kurze prócz smaku i wielu, naprawdę wielu propozycji podania oferują nam szereg wartości odżywczych.
Żółtko jaja zawiera witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy), witaminę A, witaminę D i PP. Jest bogate w łatwo przyswajalne żelazo a także potas, cynk, selen i magnez. Dwie trzecie wartości żółtka to nienasycone kwasy tłuszczowe, bardzo ważne między innymi dla naszego układu nerwowego. W białku jaja odnajdziemy aminokwasy, które nasz organizm przyswaja niemal w 100%. Jajka zawierają również cholesterol ( średniej wielkości jajo około 200 mili gramów), który mimo złej sławy jest niezbędny do syntezy wielu ważnych biologicznie czynnych cząsteczek takich jak hormony płciowe i glikozydy nasercowe. Jajka podtrzymują stały poziom cukru we krwi, zawierają lecytynę, ksantofil (działanie anty miażdżycowe) i luteinę(chroni przed szkodliwym promieniowanie UVA, UVB). Dwa średniej wielkości jaja to tylko około 150 kalorii.

jajecznica.jpg

Według Schematu Żywienia Niemowląt z 2014 roku powinny się znaleźć w diecie dziecka już od 7 miesiąca życia. Najlepiej w najzdrowszej postaci czyli jajku ugotowanym na miękko lub jajecznicy przyrządzonej na parze. Dzieciom oczywiście nie należy podawać surowych jaj.

JAJECZKO.jpg

Nie dostatecznie jednak, w mojej opinii rozpropagowana jest wiedza na temat jak ważne jest dla wartości odżywczych jaja ile czasu je poddajemy obróbce cieplnej.

Jakie jajka wybierać?

Na jajach sklepowych widnieje charakterystyczne oznakowanie w postaci kodu. Pierwsza cyfra tej pieczątki to dla nas informacja na temat sposobu hodowli kur niosek. Wyróżniamy :

  • 0 - czyli chów ekologiczny, kury hodowane w tradycyjny sposób na wolnym wybiegu, karmione najwyższej jakości paszami. Jaja ekologiczne są najmniej nasycone chemią czy antybiotykami.
  • 1 - chów wolno wybiegowy, kury chodzą na świeżym powietrzu, są zamykane na noc w kurniku, siedzą na grzędach i mają możliwość jedzenia naturalnego pokarmu.
  • 2 - chów ściółkowi czyli kury żyją w wielkich kurnikach, chodzą po słomie, mają grzędy ale nigdy nie wychodzą na świeże powietrze.
  • 3 - chów klatkowy, kury całe życie zamknięte są w klatkach, najczęściej po kilka sztuk. Nie mają możliwości poruszania, dostępu do światła słonecznego, ściółki. Często obcina się im dzioby i pazury, karmi tylko sztucznie.

Kolor skorupki zależy od rodzaju karmy i rasy kury, która je zniosła i nie wpływa na wartości odżywcze ani smak jaja.

Jak sprawdzić czy jajko jest świeże?

Aby sprawdzić świeżość naszych jaj bez rozbijania skorupki, należy jajko włożyć do wody. Jeśli tonie oznacza, że jest świeże. Jajko, które unosi się na powierzchni jest nieświeże ponieważ w czasie długiego przechowywania jaj gromadzi się w nim powietrze. Jajko nie może również chlupotać przy potrząsaniu.

Jak gotować jajka? Dlaczego tak ważne jest by nie przekraczać tego czasu?

Czas gotowania jajka kurzego liczymy od zagotowania wody. Od czasu gotowania zależy czy otrzymamy jajko na miękko, twardo czy półmiękko. W zależności od wielkości jaja :

  • na miękko jajo gotujemy 2,5-4 minuty
  • na półmiękko jajo gotujemy do 6 minut
  • na twardo jajo gotujemy od 8 do 10 minut

Jaja przepiórcze:

  • na miękko 1 - 1,5 minuty
  • na twardo 4 minuty

Polecam gotować jaja przy pomocy minutnika, ja swój kupiłam za kilka złotych w polskiej sieci sklepów Dino.
29680771_1837206189643004_1401587151_o.jpg

Trzymanie jajka we wrzątku powyżej 10 minut sprawia, że traci ono wartości odżywcze ale co gorsze, staje się dla nas trujące (może powodować zatrucia pokarmowe). Przegotowane żółtko barwi się na zielono - jest to efekt reakcji siarki z żelazem. Istnieją teorie, że zbyt długie obgotowywanie jajek zamienia nienasycone kwasy tłuszczowe z żółtka w szkodliwe dla organizmu tłuszcze trans. Takie jajka nadają niestety tylko do wyrzucenia.

Sort:  

Rozpoczynamy akcje jajko na Wielkanoc z oznaczeniem 0 ;)

Jedyneczka też się nada :)

Znalazłam tutaj sporo nowych dla mnie informacji. Dzięki. :)

Jajka na miękko przeze mnie gotowane są jedną minutę. Jajko wrzucam do zimnej wody i gdy zagotuje się woda czekam jedną minutę i jajeczko jest z płynnym żółtkiem.
Na twardo czekam do pięciu minut.
Jajka zawierają cholesterol i wbrew panującym wcześniej opiniom cholesterol z jajek bardzo dobrze jest przyswajany przez organizm.
Mój lekarz naczyniowiec oświadczył mi, że nawet jak posiadam wysoki cholesterol we krwi to jajka nie spowodują jego podwyższenia i mogę zjadać je większymi ilościami bez obaw, co robię. Cholesterol miałem około 250 teraz mam na poziomie 160.
Pozdrawiam.

Nice and knowledgeable post. keep it up @kittyspawspl ✯◡✯

but iwant to know whether the eggs for localbreed have the same diet with the foreign breed

Bardzo wartościowy post ,jednak nie poruszyłaś najważniejszego wątku:Co było pierwsze, jajo czy kura? 😉

Hehe.Proszę jaka bystra odpowiedź .według mnie kura wygrywa o długości grzebienia 😉

Nie ma dowodów na to, że jajo się niedokatulrało szybciej 😉, tylko wtedy, skąd się w ogóle wzięło na mecie?

Jajko, gdyż inne zwierzęta też je składają, więc było przed kurami

Według mnie może to być post konkursowy (pytałaś więc odpowiadam) :) Tak jak napisałaś, jajka są symbolem Wielkanocy warto więc poczytać o ich właściwościach itp. przed świątecznymi zakupami.

Wprawdzie mi nie przyszły na myśl jajka podczas obmyślania tematu tej edycji konkursu ale jest to tylko dowód na to jak różni jesteśmy i jak różnie interpretujemy wszelkie zagadnienia czy tematy konkursowe.

Życzę powodzenia w głosowaniu :)

Ale jaja😂

Miło się czytało o jajach. Dobrze jest sobie uświadomić jak ważne sa one w naszej diecie.

Mój smyk nie lubi żółtek.Potrzebuję znaleźć sposób na przemycanie do potraw.

można dodawać do zupy jeśli je lubi :)

Dobry pomysł! Dzięki!

Lane ciasto do zupy choćby mlecznej :)

Tak! Ten pomysł mi bardzo odpowiada! Wiesz, o zupach mlecznych zupełnie zapomniałam...
A tak często mama gotowała jak ja bylam dzieciakiem. Dzięki za przypomnienie!

Twoja zupa z jarmużem i lanymi kluskami wyglada bardzo kuszaco. Chcę ja ugotować:)

Jako dziecko byłam strasznym niejadkiem, moja Babcia gotowała mi rosołki i już w talerzu roztrzepywała żółtko - pamiętam jakby to było wczoraj :) Zupy mleczne jadłam z lanym ciastem właśnie bardzo chętnie. No i kogel-mogel mi robila Babcia (żółtko utarte z cukrem, można też szczyptę kakao dodać).

Brokułową z lanym ciastem na prawdę polecam, delikatny smak brokuła czy kalafiora dobrze komponuje się z jajkiem.

Po świętach będę testować.

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.12
JST 0.028
BTC 61804.64
ETH 3395.13
USDT 1.00
SBD 2.51