Pączki Babci Krysi - idealne na Tłusty Czwartek

in #pl-kuchnia6 years ago (edited)

Czasu mało, więc dziś szybciutko. Tuż przed Tłustym Czwartkiem Przedstawiam Wam pączki Babci Krysi! :)

20180207_hiszpanskie_paczki_06-768x405.jpg

[Click here for English/Dla angielskiego kliknij tutaj]

Babcia

Babcia Krysia, Mama mojego Taty, była wspaniała. Wiecie, taka babcia. Miła, cierpliwa, z poczuciem humoru, mistrzyni kuchni, zrobi wszystko, tylko powolutku (na przykład wyplewi cały ogródek).
Jeśli mam wymienić moje wspomnienia kulinarne, powiedziałbym:

  • ciastka z maszynki
  • makaron cienki jak paznokieć
  • knedle ze śliwkami
  • pączki

Moja Kuzynka odgrzebała Babci zeszyt z przepisami. Z uwagi na jutrzejszy Tłusty Czwartek, czas na pączki :)

Przepis

Jest dość standardowy, pod każdym względem: mąki kilogram, cukru szklanka, mleka ile przyjmie. Wypróbowałem go i uzupełniam ustandaryzowane jednostki.

20180208_paczki_Babci_05.jpg

Wykorzystam nową dla mnie technikę składania pączków, znalezioną w materiałach Siostry Anieli z Anielskiej Kuchni.

Alternatywnie można wyciąć oponki i pączusie bez nadzienia - Babcia tak też często robiła.

20180208_paczki_Babci_04.jpg

Planowanie

Trzeba zrobić rozczyn z drożdży, ciasto trzeba dobrze wyrobić, musi wyrosnąć, potem formuje się pączki, wyrastanie tychże, smażenie.
Polecam mieć:

  • wagę
  • robot kuchenny
  • garnek z grubym dnem
  • wykrawacz okrągły lub szklanka

Składniki

Podzieliłem na pół, bo jednak dużo tego. Wychodzi 12 pączków

  • 500 g mąki tortowej
  • 110 g cukru
  • 50 g drożdży świeżych
  • 250 ml letniego mleka
  • 3 żółtka jaj
  • łyżka spirytusu (ja użyłem rumu)
  • szczypta soli
  • 50 g masła
  • twarda marmolada na nadzienie
  • dużo tłuszczu do smażenia (można smalec, ja wolę olej, bo mi wygodniej)

Przygotowanie

  1. Rozczyń drożdże z cukrem i mlekiem do postaci płynnej i odstaw na 10-15 minut, aby ruszyły
  2. Do miski miksera wsyp mąkę i sól, dodaj rozczyn, żółtka i alkohol (jeszcze bez masła) i rozpocznij wyrabianie hakiem do ciasta
  3. W tym czasie roztop masło
  4. Gdy ciasto będzie już wyrobione, stopniowo zacznij dodawać masło, czekając za każdym razem, żeby poprzednia partia się wchłonęła przed dodaniem kolejnej
  5. Pozostaw do wyrośnięcia. Ciasto musi podwoić objętość, co w mojej chłodnej kuchni zajęło około 90 minut
  6. Wyrośnięte ciasto wyjmij na oprószony mąką blat/stolnicę i rozpłaszcz do kształtu kwadratu. Za pierwszym razem rozpłaszczyłem je do rozmiaru 4x4 kształty wykrawacza
  7. Rozmieść nadzienie na jednej połowie (osiem porcji)
    20180208_paczki_Babci_01.jpg
  8. Złóż ciasto na pół (staraj się oblepić nadzienie ciastem tak, aby nie mogło wypłynąć wyciśnięte i żeby nie było z nim powietrza) i wytnij wykrawaczem gotowe pączki tak, żeby nadzienie było na środku
    20180208_paczki_Babci_02.jpg
  9. Skrawki połącz w porcję ciasta i zacznij od nowa, aż ciasto się skończy
  10. Pączki muszą wyrosnąć. Znów, w mojej chłodnej kuchni to jest 60-90 minut
  11. Nagrzej olej do temperatury 175-180 stopni. Ja używam termometru, aby się nie spalił.
  12. Smaż pączki na każdej stronie po 4-5 minut
  13. Gotowe pączki przekładamy na papierowy ręcznik, aby oddały trochę tłuszczu

20180208_paczki_Babci_04.jpg

I to tyle. Jak lubisz z lukrem, to zrób lukier (polecam z domową skórką pomarańczową), jak z cukrem pudrem to zrób cukier puder. Co tylko Ciebie uszczęśliwi.

Ja jestem szczęśliwy :)

Sort:  

Marzenie!

Jeszcze nigdy nie zrobiłam paczków. A często mnie nachodzi ochota.

Dzięki za przepis!

A masz przepis na te knedle?

Też mam wielka ochote 😋

Nie mam, przykro mi. W rzeczywistości przepisy Babci były bardzo standardowe, więc dowolny z Internetu są radę ;) ale wiesz, odręcznie napisany przez nią ma w sobie trochę magii.

Coś w tym jest...

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.12
JST 0.028
BTC 64278.20
ETH 3493.42
USDT 1.00
SBD 2.55