You are viewing a single comment's thread from:

RE: Fotografia jako wartość sama w sobie [Autoriposta]

in #pl-autoriposta6 years ago

Podobają mi się Twoje zdjęcia. Nie ujmując Gorgiaszowi strasznie chce mi się polemizować z podejściem rozum = światło. Nic mnie tak nie zawiodło na manowce jak ślepa wiara w rozum przy jednoczesnym ignorowaniu intuicji. Rozum jest zbyt zawodny, by sam w sobie pozwolił choćby na liźnięcie ogromu rzeczywistości. Intuicja nigdy nie kłamie i tylko na niej polegam w 100%, potem ewentualnie biorę pewne kwestie "pod rozwagę".

Sort:  

Dziękuję! Czuję, że moja odpowiedź na Twój komentarz mogłaby być dłuższa od powyższego artykuły, więc zasygnalizuje tylko kilka punktów:

  1. "Ślepa wiara" jest dobrym synonimem irracjonalności, i to nie ważne czego dotyczy, dlatego taka wiara w rozum nie jest racjonalna. Gorgiasz nie był idealistą i, w przeciwieństwie do np. Platona, wcale nie hołdował poznaniu racjonalnemu.
  2. Światło=rozum - bardzo, bardzo chętnie przeczytałbym filozoficzny esej, będący druzgocącą krytyką tej metafory,)
  3. Myślę, że zarówno w rozumieniu epistemologicznym jak i psychologicznym intuicja nie stoi w opozycji do rozumu. Wręcz przeciwnie. Ściśle rzecz ujmując ,intuicja to raczej poznanie bezpośrednio z ominięciem przyczynowo-skutkowego wnioskowania.

Mam nadzieję, że się nie rozpisałem,
pozdrawiam serdecznie!

Zwięźle :)

intuicja to raczej poznanie bezpośrednio z ominięciem przyczynowo-skutkowego wnioskowania

Bardzo mi taka interpretacja odpowiada!
Zastanawiam się właśnie, na ile moje uwielbienie intuicji ma związek z niechęcią do myślenia... :D

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.13
JST 0.029
BTC 61388.83
ETH 3379.71
USDT 1.00
SBD 2.49