Tutorial #1 - Kolczyki sutaszowe.


Cześć Kochani,

Dzisiejszy post będzie trochę inny niż pozostałe zamieszczone na tym profilu. Będzie to krótki tutorial, dzięki któremu będziecie mogli wykonać samodzielnie w domu kolczyki z sutaszu. Jest to jeden z prostszych wzorów w tej technice. Mam nadzieję, że spróbujecie i pokażecie efekty waszej pracy.

Za pewne nie raz zastanawialiście jak z takich pojedynczych wiotkich sznureczków powstaje biżuteria i to czasami tak pokaźnych rozmiarów. Oprócz ogromnej ilości cierpliwości oraz czasu potrzebne są tu także pewne umiejętności. Umiejętności, które możecie nabyć biorąc udział w różnego rodzaju drogich warsztatach lub oglądając darmowe tutoriale na internecie. Wybór należy do was!

Jako, że nie zawsze robię okazałą wręcz teatralną biżuterię dzisiaj postanowiłam pokazać wam jeden z prostszych wzorów sutaszowych oraz to jak możecie wykonać go samodzielnie. Będą to kolczyki, które wykonać możecie z dowolnie dobranych koralików i kolorów. Jedyne, co potrzebujecie to kamień centralny (największy), kamień mniejszy umiejscowiony w elemencie górnym mogą to być szklane kryształki, kamienie naturalne lub dowolne kaboszony, sznurki sutaszowe w ulubionych kolorach oraz koraliki różnej wielkości lub chwosty do ozdoby.

Zacznę może od samych podstaw, jeżeli jeszcze nigdy przedtem nie wykonywaliście biżuterii sutaszowej może być to dla was ciekawa informacja, otóż sutasz to sznurek pleciony z drobniutkich niteczek na kształt kłosa. Posiada on dwie strony: prawą i lewą.

Jak je odróżnić od siebie?

Bardzo prosto, jedna strona jest gładka i lśniąca natomiast druga po przeciwnej stronie posiada widoczne stopniowanie schodzących się niteczek lub jest matowa w zależności od rodzaju sznureczków. Przy szyciu to bardzo istotna dla nas informacja. Musimy zwracać uwagę przy układaniu sznureczków, aby kierunek kłosa w każdym był taki sam, w przeciwnym razie sznurki nie będą układamy się równo i praca będzie wyglądała nieestetycznie. Sznureczki układamy tak, aby strona prawa była od strony frontowej wykonywanej biżuterii.

Kolejną istotną rzeczą przy tworzeniu biżuterii są narzędzia. Odpowiednio cienka i precyzyjna igła to podstawa. Jeżeli będzie zakrzywiona lub posiadała nierówności na swojej powierzchni może zaciągać niteczki na sznurkach, co będzie źle wyglądało.

Musicie tez pamiętać o precyzyjnych małych i ostrych nożyczkach. Bardzo często przy biżuterii sutaszowej trzeba docinać materiał wykańczający tył pracy. Wystające kawałki lub postrzępione krawędzie wyglądają nieestetycznie warto poświęcić temu więcej uwagi.

Jeżeli już wciągniecie się odpowiednio mocno w robienie biżuterii hand made dobrze by było zaopatrzyć się w zestaw narzędzi. Np. taki jak na zdjęciu.
Cena samych narzędzi może nie jest najniższa, ale sami zobaczycie jak ułatwi wam to prace.
Takie narzędzia przydają się przy wielu innych pracach. Także warto posiadać takie coś w swojej pracowni.
Zestaw zawiera 8 narzędzi slim:
1 x szczypce okrągłe
1 x szczypce płaskie
1 x szczypce płaskie szerokie
1 x szczypce płaskie wygięte
1 x szczypce z nakładką nylonową
1 x szczypce cięte boczne
2 x pęseta

No to zaczynajmy …

Tym razem przygotowałam kolczyki z myślą o życiu codziennym, idealne do pracy lub szkoły. Stonowane kolory, klasyczny wzór małych rozmiarów.

Do wykonania kolczyków potrzebne będą:

  1. Sutasz Pega acetat w kolorze: złotym, granatowym, chabrowym,
  2. Kryształki fasetowane: 2 x moneta stożkowa 12mm, 2x migdał 18x12mm,
  3. Koraliki Toho i firepolish,
  4. Kropla agatu brazylijskiego x 2,
  5. Sztyfty z talerzykiem,
  6. Skórka (granatowa),
  7. Nici, klej.

Ułożyłam sznurki (kolejno: Pega złoty, Pega acetat granatowy i na końcu chabrowy ) w tę samą, prawą stronę splotu odpowiednio dla Pegi acetatowej (jodełka >>>) i uszyłam kształt odpowiadający kryształkowi – monetce, pamiętając wcześniej o zostawieniu ok. 5cm od początku sznurków na późniejsze ślimaki.

7.jpg
8.jpg
9.jpg

Sznurki połączyłam i umieściłam w środku kryształek przyklejając go po krawędzi klejem szybkoschnącym w żelu.

10.jpg
11.jpg

Sznurki przy łączeniu wywinęłam i uszyłam ślimaka na koraliku szklanym toho, dokończyłam ślimaka szyjąc po tylnej stronie, aby nie deformować sznurków. Sznurki schowałam pod spód, zabezpieczające je klejem.

12.jpg
13.jpg
14.jpg

Następnie ułożyłam sznurki takie jak w pętelce na górnej części kolczyka (zostawiłam ok. 5 cm na wywinięcie) i uszyłam w kształt kryształka migdała. Połączyłam, osadziłam kryształek i podkleiłam dokładnie jak w przypadku mocowania monetki. Końce sznurków wywinęłam i uszyłam z nich ślimaki wokół koralików szklanych fasetowanych Firepolish.

15.jpg
16.jpg
17.jpg
18.jpg
19.jpg
20.jpg

Otrzymałam omegę, którą doszyłam do elementu górnego za pomącą odpowiednio koralików Firepolish w kolorze złota.

21.jpg
22.jpg
23.jpg

W górnej części kolczyka przyszyłam koralik zasłaniający prześwit pomiędzy sznurkami a kryształkiem

24.jpg
25.jpg

Przykleiłam również sztyfty klejem szybkoschnącym w żelu.

29.jpg
30.jpg
32.jpg
33.jpg

Następnie w dolnym elemencie przyszyłam koraliki ułożone kolejno od najkrótszego do najdłuższego zdobiące dół kolczyka. Tak, aby swobodnie zwisały i dyndały.

26.jpg
27.jpg
28.jpg

Aby przygotować tył kolczyka do wykończenia skórką, przykleiłam końcówki klejem Glue & fix – All purpose, uprzednio lekko je rozgniatając, aby zmniejszyć powstałe garbki

34.jpg

Wycięłam kawałek skóry pasujący do kształtu kolczyka pamiętając o zostawieniu swobodnego odstępu od skrajnych brzegów kolczyka, w odpowiednim miejscu zrobiłam nacięcie na sztyft. Do podklejenia całości użyłam kleju Glue & fix – All purpose ponieważ świetnie się do tego nadaje zachowując odpowiednią elastyczność. Brzegi skórki podkleiłam precyzyjnie, używając wykałaczki.

35.jpg
36.jpg
37.jpg
38.jpg

Dodałam zabezpieczani na sztyfty, aby po założeniu kolczyki nie wypadły z dziurek w uszach.

39.jpg
40.jpg

Kolczyki gotowe. Teraz możecie się cieszyć własnoręcznie uszytymi kolczykami.

41.jpg
42.jpg
43.jpg

Mam nadzieję, że tutorial będzie pomocny i przyda się wam w poznaniu nowej techniki. Trzymam kciuki za powodzenie prac.

Dziękuję za uwagę i poświęcony czas.
Kasia Voitak

Sort:  

Congratulations @voitaksoutache! You received a personal award!

Happy Birthday! - You are on the Steem blockchain for 2 years!

You can view your badges on your Steem Board and compare to others on the Steem Ranking

Do not miss the last post from @steemitboard:

SteemitBoard Ranking update - A better rich list comparator
Vote for @Steemitboard as a witness to get one more award and increased upvotes!

Misterna robota, ale efekt zacny ;)

Twoja biżuteria jak zwykle śliczna :D a tutorial pierwsza klasa ;)

@voitaksoutache you were flagged by a worthless gang of trolls, so, I gave you an upvote to counteract it! Enjoy!!

Congratulations @voitaksoutache! You have completed the following achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of upvotes

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Do you like SteemitBoard's project? Then Vote for its witness and get one more award!

Congratulations @voitaksoutache! You received a personal award!

Happy Birthday! - You are on the Steem blockchain for 1 year!

Click here to view your Board

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.12
JST 0.034
BTC 63463.10
ETH 3243.17
USDT 1.00
SBD 4.45