BLONDYNIZM UMYSŁOWY – czyli o tym, jak starałam się zrobić kontrybucję na Utopianie

in #pl-artykuly6 years ago (edited)

obraz.png

Wydaje mi się chyba nie powinnam się Wam przyznawać do tego, jak ogromnie wygłupiłam się, próbując zrobić moją pierwszą kontrybucję na Utopianie. Ostatecznie jednak uznałam, że schowam dumę do kieszeni. Bo przecież każdemu zdarza się popełniać błędy, prawda?

Zacznijmy jednak od początku. Wszystko zaczęło się od tego, że jakiś czas temu robiłam korekto-tłumaczenie Steem Whitepaper. Tych, z Was, którzy nie wiedzą, czym jest Steem Whitepaper, śpieszę poinformować, że jest to dokument, który opisuje podstawowe zasady działania i politykę Steemitu. Jeśli nie mieliście okazji jeszcze się z nim zapoznać, szczerze zapraszam do lektury. Naprawdę ładnie rozjaśnia w głowie.

Po skończeniu tłumaczenia postanowiłam zgłosić je jako kontrybucję na Utopianie. No i wtedy zaczęła się zabawa. Tak naprawdę nie do końca wiedziałam, czym jest Utopian. W swoim małym móżdżku ubdzurałam sobie, że jest to tag na Steemicie przeznaczony do propagowania open source.

Wspominałam już, że nie popisuję się ostatnio inteligencją?

Czym naprawdę jest Utopian?

Po czasie okazało się, że Utopian nie jest tagiem, a serwisem, którego celem jest propagowanie oprogramowanie open source. Projekty open source, które zostaną zgłoszone do Utopiana i zaakceptowane przez moderatorów, otrzymują upvoty od członków społeczności i od bota utopian-io. Niektóre posty zyskują upvoty warte nawet do stu Steem Dollarów.

Projekty można zgłaszać w kilku kategoriach. Są to:

Sugestie

  • sugestiami nazywam propozycje zmian lub udoskonaleń, które można wprowadzić do projektów open source
  • sugestie mogą odnosić się tylko do technicznych aspektów projektu
  • muszą one być na tyle szczegółowe, żeby można było od razu wdrożyć je do projektu

Rozwój

  • w ramach powyższej kategorii możemy wyróżnić trzy podkategorie: szukanie błędów w kodzie, wprowadzenie nowych funkcji do projektów open source i tworzenie własnych programów open source

Grafiki

  • jako kontrybucje można zgłaszać projekty graficzne wykonane na potrzeby projektów open source

Analizy

  • za kontrybucję w tej dziedzinie uznaje się analizy danych dokonane na potrzeby projektów open source

Widoczność

  • za kontrybucję w tej kategorii przyjmuje się działania mające na celu propagowanie projektów open source
  • moderatorzy nie akceptują kontrybucji polegającej na reklamowaniu projektów open source na czatach czy za pomocą komunikatorów
  • dana reklama musi dotrzeć do co najmnej 5000 osób
  • za kontrybucję w tej dziedzinie można uznać na przykład posty na kontach społecznościowych, które mają co najmniej 10 000 followersów, płatne reklamy czy kampanie na Thunderclap

Dokumentacje

  • w tej kategorii jako kontrybucję można zgłaszać oficjalną dokumentację przygotowaną dla projektu open source

Tutoriale

  • aby dany tutorial został zaakceptowany jako kontrybucja musi on wyjaśniać jakieś aspekty projektu open source
  • tutorial nie może dotyczyć rzeczy, które są oczywiste
  • cały tutorial powinien zostać opublikowany na Utopianie
  • tutoriale dotyczące edytowania filmów wideo, grywalności czy prostych funkcji (save, edit) czy podstawowych zagadnień zakresów programowania nie są akceptowane jako kontrybucje

Video Tutoriale

  • za tutoriale wideo uznaje się filmiki, które wyjaśniają techniczne zagadnienia związane z jakimś projektem open source
  • podobnie jak w przypadku zwykłych tutoriali, tutoriale wideo nie mogą dotyczyć rzeczy, które są oczywiste dla wszystkich użytkowników

Copywriting

Posty

  • chodzi tutaj o oryginalne i ciekawe posty na blogach poświęconych idei open source
  • posty muszą być częścią jakiejś serii

Jak widzicie, kategorii jest sporo i wydaje mi się, że każdy znajdzie tutaj coś dla siebie. Moje opisy są bardzo ogólne, dlatego jeśli ktoś z Was poczuł się zainteresowany, odsyłam go do szczegółowego regulaminu, którzy można znaleźć na stronie Utopiana. O, tutaj:

https://utopian.io/rules

Jeszcze do niedawna tłumaczenia także były akceptowane jako kontrybucje, ale 4 dni temu Utopian zdecydował się wstrzymać na jakiś czas wspieranie tłumaczeń projektów open source. Jest jednak szansa, że to tylko tymczasowe rozwiązanie.

Warto też pamiętać, że wszystkie kontrybucje muszą zostać dokonane w języku angielskim. Jeśli zaś macie na myśli konkretny projekt i nie jesteście pewni, czy możecie zgłosić go jako kontrybucję na Utopianie, możecie zawsze podpytać o to któregoś z utopianowych moderatorów. Jednym z nich jest Polak - @jestemkioskiem

Skoro nie udusił mnie za to, co wyczyniałam przy okazji mojej pierwszej kontrybucji, to myślę, że i Wam pomoże.

Przygód z Utopianem ciąg dalszy

Wracając jednak do mojej historii. Po skończeniu mojego korekto-tłumaczenia, radośnie wrzuciłam więc na tag utopian-io posta opisującego mój nakład pracy i... W przeciągu kilku godzin otrzymałam od moderatora informację, że moja kontrybucja nie została zaakceptowana. WTF?

No cóż, okazało się, że miałam niesamowitego pecha. Moje korekto-tłumaczenie zostało zrobione w całości na crowdin.com – serwisie dla tłumaczy. Niestety dosłownie kilka dni wcześniej Utopian przestał wspierać crowdin.com.

Płynie z tego jedna podstawowa lekcja. Przy zgłaszaniu kontrybucji do Utopiana ważne jest nie tylko to, co robimy, ale także – jak to robimy. Warto za każdym razem sprawdzić, czy serwis, na którym pracujemy jest akceptowany przez Utopiana. Mimo starań, nie udało mi się znaleźć nigdzie pełnej listy stron, które Utopian obecnie akceptuje. Gdyby ktoś z Was dysponował takim spisem, byłabym wdzięczna za podesłanie linka w komentarzu.

Od siebie mogę dodać, że jestem pewna, że na chwilę obecną Utopian współpracuje z GitHubem.

Co było dalej z moją kontrybucją?

No cóż, @jestemkioskiem poinformował mnie, że crowdin.com zostanie najprawdopodobniej w ciągu kilku dni ponownie zaakceptowany przez Utopiana. W związku z faktem, że moja kontrybucja miała duże znaczenie (bo Steemit, sami wiecie...), pozwolono mi w ramach wyjątku zgłosić ją ponownie.

Odczekałam więc grzecznie, aż Utopian pownownie zaczął wspierać Crowin i ponownie wrzuciłam posta na Steemit z tagiem utopian-io. Niestety moja kontrybucja ponownie została odrzucona. Dlaczego?

Bo Utopian nie jest tagiem. Jest specjalną platformą powiązaną ze Steemitem. Dlatego też wszystkie kontrybucje musimy zgłaszać bezpośrednio przez stronę www.utopian.io

Zgłoszona w ten sposób kontrybucja, zostanie automatycznie opublikowana na naszym blogu na Steemicie. Następnie zostanie ona rozpatrzona przez moderatora. Jeśli on ją zaakceptuje, ukaże się także na stronie głównej Utopiana.

Jak więc w praktyce wygląda zgłaszanie kontrybucji?

Na początku wchodzimy na stronę www.utopian-io i klikamy na ikonkę log in:

obraz.png

Następnie Utopian poinformuje nas, że zostaniemy przeniesieni na stronę Steem Connect, gdzie będziemy mogli się zalogować. Klikamy na "proceed", a następnie "continue" i logujemy się, wykorzystując do tego nasz login i hasło ze Steemita:

obraz.png

obraz.png
obraz.png

Następnie Utopian poprosi nas o zaakceptowanie regulaminu. Aby to zrobić musimy go oczywiście przeczytać (albo chociaż przewinąć na sam dół) i kliknąć "Accept".

Teraz czas na zgłoszenie kontrybucji. Klikamy na przycisk "Contribution" w prawnym górnym rogu ekranu, tuż obok naszego logo:
obraz.png

Wybieramy rodzaj kontrybucji:

obraz.png

I klikamy " I understand, proceed"

obraz.png

W przypadku niektórych rodzajów kontrybucji (takich jak na przykład Developement), konieczne będzie połączenie naszego konta na Utopianie z naszym kontem na GitHubie. W taki wypadku na dole strony zobaczymy następującą informację:

obraz.png

Po wybraniu rodzaju kontrybucji, postępujemy zgodnie z tym opisem na stronie. Ja jako rodzaj kontrybucji wybrałam "Graphics", dlatego teraz muszę wybrać odpowiedni GitHub repository.

obraz.png

Następnym krokiem jest wybranie tytułu kontrybucji (może on być całkowicie dowolny):

obraz.png

Następnie opisujemy szczegółowo charakter i rodzaj naszej kontrybucji zgodnie ze wskazówkami zawartymi na stronie:

obraz.png

Kolejnym krokiem jest wybranie tagów. Pośród innych tagów powinniśmy oczywiście użyć tagu utopian-io

obraz.png

Następnie wybieramy rodzaj nagrody, który chcemy otrzymać:

obraz.png

I klikamy na post:

obraz.png

I tyle. Nasz post zostanie automatycznie wrzucony na Steemit, a kiedy już zaakceptuje go moderator Utopiana, zaczniemy otrzymywać upvoty od bota i członków utopianowej społeczności. Jak widzicie, Utopian wcale nie jest taki skomplikowany, jak mogłoby się wydawać.

Mam nadzieję, że mój post przyda Wam się choć odrobinę. A nawet jeśli nie - może przynajmniej pośmiejecie się trochę z moich utopianowych przygód. Za wszelkie niejasności lub niedokładności z góry przepraszam. Starałam się, żeby mój post zawierał jak najbardziej aktualne i dokładne informacje, ale jeśli coś jest nie tak - chętnie poprawię. Dajcie tylko znać.

Sort:  

No, nie było łatwo, ale się udało. Na przyszłość służę pomocą! Dzięki za fajne wprowadzenie dla polskich userów - napewno się przyda.

Cholera dałbym więcej ale nie mam. Świetny art. ja jestem zielony i sporo się nowego dowiedziałem. Nie wiedziałem co to kontrybucja.

No cóż, ja nie widzę kontrybucji dla tłumaczy :D Ale powodzenia! ;)

Ogólnie Steem Wallpaper, Steemit to serwis dla sieci Steem (coś jak Mozilla Firefox jest przeglądarką dla sieci internet)

No, bo już nie ma kontrybucji dla tłumaczy :( od 4 dni :( Ale moje tłumaczenie zostało zaakceptowane przed zmianą

Wallpaper to chyba takie coś na pulpicie albo ścianie :D

Nawet pognębić ludzi nie dadzą :>

Niedawno je zdjęliśmy - czekamy na obiecaną współpracę z Crowdin. Jak tylko wywiążą się ze swojej strony umowy, tłumaczenia szybko powinny wrócić na stronę!

Mimo starań, nie udało mi się znaleźć nigdzie pełnej listy stron, które Utopian obecnie akceptuje. Gdyby ktoś z Was dysponował takim spisem, byłabym wdzięczna za podesłanie linka w komentarzu.

Choć popieram ten projekt z całego serca to powyższe wskazuje, że jeszcze sporo pracy przed nimi.

Gratuluję i dzięki za włożoną pracę!

Congratulations @mazelin! You received a personal award!

1 Year on Steemit

Click here to view your Board of Honor

Do not miss the last post from @steemitboard:

Saint Nicholas challenge for good boys and girls

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Congratulations @mazelin! You received a personal award!

Happy Birthday! - You are on the Steem blockchain for 2 years!

You can view your badges on your Steem Board and compare to others on the Steem Ranking

Vote for @Steemitboard as a witness to get one more award and increased upvotes!

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.13
JST 0.029
BTC 57889.17
ETH 3155.19
USDT 1.00
SBD 2.42