Zamek w Malborku czyli wycieczkowy zawrót głowy - część I.

in #pl-artykuly7 years ago (edited)

Pierwsze skojarzenie. Duuuuuużo cegieł. Krakowski Wawel wygląda przy TYM CZYMŚ, jak zameczek pośledniego szlachetki. Kolejne areny/odsłony zamku - Zamek Niski (przedzamcze), Zamek Średni i Zamek Wysoki wciągają zwiedzających na wiele godzin wycieczkowego opętania. Minimalny czas zwiedzania to 3-4 godziny. Patrząc na perypetie naszych rodaków nad Morskim Okiem, warto się 2 razy zastanowić czy starczy sił i ... odwagi.

Lokalizacja: https://goo.gl/maps/c2stMiSQzp12

Początki zamku w Malborku to "okolice" roku 1280, wtedy to rozpoczęto budowę zamku komturskiego. Rezydencja wielkich mistrzów zakonu krzyżackiego w latach 1309–1457, a potem między innymi rezydencja królów Polski (1457–1772), robi na zwiedzającym niesamowite wrażenie.



Niestety zamek podczas działań wojennych, w zimie 1945 roku, został zniszczony. W latach 50-ych planowano zburzyć do reszty pozostałe ruiny. Ostatecznie, na nasze szczęście, podjęto decyzję o odbudowie. Prace konserwacyjne i rekonstrukcyjne trwają nadal, choć dziś stan zamku nie pozwala przypuszczać, w jakim stanie obiekt znajdował się zaraz po wojnie.



Komturowie z braćmi zakonnymi, wojowie, wraz z nadobnymi niewiastami, ciepłe lato spędzali w namiotach, by zimowy czas przeczekać w pobliskich blokach. :)



Wchodząc na teren zamku widać suchą fosę. Kiedyś napełniona wodami przepływającego nieopodal Nogatu pełniła funkcje obronne i ... higieniczne. Na zdjęciu widać wystające z murów ujścia zamkowych toalet. Czyścioszki...



Wejścia na zamek broniła i broni nadal, Maria z Dzieciątkiem.



Gdyby jakimś cudem nie obroniła, to nieproszonych gości witali ochoczo usadowieni bezpiecznie w ukryciu zbrojni. Jako steemianie nie macie się czego obawiać. Ruszamy śmiało ku przygodzie.



Zamek Średni wita rozległym dziedzińcem otoczonym zabudowaniami. Zakonnicy nie tylko się modlili. Byli niezwykle zapobiegliwi i patrząc na Zamek patrzycie równocześnie na jeden z największych europejskich spichlerzy. Mieli zapasy by się bronić i handlować. O skarbcu nie wspomnę...



W pomieszczeniach Zamku można oglądnąć szereg ekspozycji tematycznych, związanych z historią zamku, regionu. Tutaj prezentowana wystawa obrazów, bynajmniej nie z epoki.



Wnętrza czarują atmosferą. Kręte ciasne schody i skąpo oświetlone pomieszczenia przywołują duchy ówczesnych mieszkańców. Stylowy grzejniczek podkreśla "klimat".



Nie chcę pokazywać spektakularnych wnętrz, żeby nie psuć efektu WOW przy Twojej pierwszej wizycie w zakonnym przybytku. Zapewniam, że pomieszczenia zapierają dech w piersiach, przykładowo wielkość Refektarza, wygląd sklepienia, zachowane polichromie robią kolosalne wrażenie.

Nie mniejsze wrażenie zrobiła na mnie wiadomość, że braciszkowie mieli zamontowane na niższym poziomie pod podłogą specjalne piece i ... centralne ogrzewanie. W zimie mieli w tych ogromnych salach znośną temperaturę. Na zdjęciu widać zaślepione otwory "grzewcze" w posadzce.



Jedną ze wspomnianych wystaw tematycznych jest prezentacja historii naszego bałtyckiego skarbu - bursztynu.
Dowiedziałem się tam, że bursztyn powstał około 40 milionów lat temu i zawiera 3-8% kwasu bursztynowego, 61-81 procent węgla, 8,5-11% wodoru, 15% tlenu oraz 0,5% siarki. Suche fakty...
Myślę, że prawdziwa sztuka nie potrzebuje cyferek...Popatrzcie na to cudo.



Kolejną ekspozycję tworzą zbiory oręża wojennego i wojennej "mody' stron konfliktów z przeszłości.



Ciężka jazda. Polskie oskrzydlone wojska "pancerne" prezentowały się szlachetnie i nad wyraz groźnie.



Bardziej "elastyczne" wschodnie wdzianka.




Mam nadzieję, że zanęta była ciekawa i potowarzyszycie mi w kolejnej malborskiej wycieczkowej odsłonie, gdzie pokażę niebawem stół pełen mięsiw, sokoła (nie Millenium) i rycerskie szranki.
Zapraszam.


https://steemit.com/pl-artykuly/@lugoshi/zamek-w-malborku-czyli-wycieczkowy-zawrot-glowy-czesc-ii

Sort:  

Tak, zamek robi wrażenie. Fajnie to opisałeś!

Dzięki.
Może jutro "napisze się" 2 część.

nice house.nice post

Thank you.
Here you have additional information.
https://en.wikipedia.org/wiki/Malbork_Castle

There will be part II of my article. This is a huge castle... :)

The @OriginalWorks bot has determined this post by @lugoshi to be original material and upvoted it!

ezgif.com-resize.gif

To call @OriginalWorks, simply reply to any post with @originalworks or !originalworks in your message!

Jak teraz cenowo wygląda wejście? Pamiętam, że byłem jakieś 4-5 lat temu i było zaskakująco drogo.

Wszystko zależy od ilości osób w tym ilości dzieci. Sezonu.
Ludzie narzekają, że drogo, ale zwiedzanie z przewodnikiem 4 godziny, i utrzymanie tego molocha musi kosztować krocie. Dorzuciłem się z przyjemnością. Zobaczysz w drugiej części :)

Cała wycieczka kosztowała tyle, że cena biletu zginęła... w mrokach dziejów.

Na parkingu można się, rzeczywiście naciąć... Ja zapłaciłem tylko... 40 zeta :)

Tu masz ceny online.
http://www.zamek.malbork.pl/bilety

Napiszę tak: WARTO!!! :-D

Może jak na Polskę to drogo, ale cenowo wychodzi podobnie jak w Carcassonne - jedynym podobnym rozmiarami obiekcie jaki kojarzę w Europie. Tylko, że tam po pierwsze przyjeżdża chyba z milion turystów rocznie (tak mi się zdaje, że gdzieś przeczytałem) a po drugie dotacje od państwa są na pewno o wiele wyższe niż u nas na Malbork.

Czy przypadkiem zamek w Malborku nie jest największym ceglanym zamkiem na świecie?

Robi wrażenie. Byłem w tym roku. Przegrał u mnie z muzeum II WŚ w Gdańsku ale kto co lubi ;)

Khmm.
Lubię ... rozmach.
Malbork spełnia to wymaganie z nawiązką.

P.S. Muzeum II WS też gdzieś mam obfotografowane. Rzeczywiście klasa. Jest kilka eksponatów, które przykuły moją uwagę.
Może kilka fotek wrzucę kiedyś :)

ogólnie polecam takie obiekty dodatkowo z audioprzeowdnikiem, robi fajny klimat

Powiem Ci, że dobrą robotę zrobił u mnie całkiem żywy Przewodnik. Zapaleniec tak opowiadał o dziejach zamku, tajemnicach, że mnie wzięło kompletnie. Podsłuchiwałem "inne mijane grupy" w trakcie tych 4 godzin i tam było "słabiutko".
Czasami trochę szczęścia się przydaje...

no dokładnie, ja słyszałem kilku i jakoś nie przypadło mi do gustu a audioprzewodniki jak dla mnie super urządzonko, fajnie opowiada, jak cię coś nie interesuje to możesz fragment pominąć, sam ogarnia gdzie jesteś i tak dalej. Polecam

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 63402.76
ETH 2554.52
USDT 1.00
SBD 2.66