Raport z wojny z samym sobą. Czy przemoc może być dobrym rozwiązaniem?

in #pl-artykuly6 years ago

Zawsze byłem zagorzałym przeciwnikiem przemocy i raczej uważałem, że jest ona wyłącznie dla grona osób, które merytorycznie stoją na bardzo niskim poziomie i raczej kojarzyła mi się z tzw. marginesem społecznym. Ostatnimi czasy miało miejsce przełamanie mojej tezy, która tym samym stała się hipotezą owianą wielką tajemnicą. Całej tej sprawia goryczy dodało dzisiejsze zdarzenie na drodze, gdy w dość niejasnych dla mnie okolicznościach niemiłej sytuacji doświadczyła jedna z najbliższych mi osób - mój ojciec. 

Między moim ojcem i jakimś mężczyzną wraz z dzieckiem i jego żoną doszło do jakiegoś spięcia na drodze, nawet nie wnikam, jak do tego doszło, bo znalazłem się tam całkiem przypadkiem. W sumie, to nawet nie wiedziałem, że coś się dzieje i gdybym nie wysiadł, żeby pogadać z tatą, to pewnie bym się nie dowiedział, co się stało, bo sprawa poszłaby w niepamięć, ale w tym wszystkim zastanawia mnie jedna rzecz - czy w sytuacji, gdy pijany mężczyzna wraz z rodziną rzuca jakieś wulgarne frazy w kierunku bliskiej Ci osoby i w pewnym sensie ją atakuje, to nie zależnie od okoliczności słusznym jest bronienie "swojego terenu" i kontratak wymierzony w drogowego oponenta, czy jednak bycie tym "mądrzejszym" i przemilczenie całej sytuacji?

Dla mnie sytuacja bardzo kłopotliwa, bo pozwolenie na taką zniewagę, to byłby z pewnością brak lojalności wobec mojego ojca, który nie zawahałby mi się odwdzięczyć tym samym gdybym był w podobnej sytuacji, ale z drugiej strony, to czy cała ta gra jest warta świeczki? Przecież wychodząc z założenia, że to ja reprezentuje wyższy poziom, niż ten pijany mężczyzna i jego rodzina powinien starczyć. No i właśnie wydaje mi się, że nie do końca. Moja reakcja była dość stanowcza, ponieważ stwierdziłem, że trzeba być gotowym na wszystko i że spróbuję porozmawiać z ów gościem, a w razie jego dalszego natarcia użyję siły i wymierzę sprawiedliwość. Wiem, wiem, nie jestem sędzią sprawiedliwym i nigdy nie będę najbardziej obiektywną jednostką w takich sytuacjach i z pewnością, to zachowanie byłoby niezgodne z moim kręgosłupem moralnym, który próbowałem budować przez długi czas, co nie zmienia faktu, że według ludzi mądrzejszych ode mnie, czyny złe moralnie mają miejsce wtedy, gdy czynimy je świadomie i dobrowolnie, więc tu myślę, że jednak nie zrobiłbym czegoś złego. Od wszystkiego powstrzymał mnie ojciec, bo złapał mnie za przedramię i przyciągnął do siebie i powiedział, żebym dał spokój, bo szkoda czasu na takich ludzi. Po wszystkim zdałem sobie sprawę, że z mojej strony, to był odruch bezwarunkowy, bo nawet nie zdążyłem pomyśleć do końca, czy robię dobrze, tylko pojawiła się we mnie naturalna potrzeba bronienia swojego bliskiego. I niby tak nam daleko do zwierząt, a jednak często nasze zachowania bardzo je przypominają. Czy zrobiłem dobrze, czy źle, sam do końca nie mam pojęcia.

Myślę, że każdy z nas miał nie raz sytuacje tego typu na drodze i dobrze rozumie, co czułem, gdy podjąłem decyzję, żeby działać i nie kierowałem się wyłącznie nienawiścią, ale również chciałem bardzo bronić bliskiej mi osoby i zapobiec kolejnym takim sytuacjom dając nauczkę ów mężczyźnie. Na szczęście nic się nikomu nie stało, lecz wciąż pozostaje pytanie - czy przemoc zawsze jest złym środkiem by się porozumieć? Zachęcam, żebyście pomogli w rozwiązaniu tego problemu :)


Sort:  

Nie warto moim zdaniem pisać dziennie więcej niż 1 tekstu. Ogólnie taka początkująca osoba na platformie może dać 10 lajków dziennie (jakby - żeby się opłacało), a warto wynagradzać różnych ludzi.

Dziękuję @fervi! Jestem nowy w tym środowisku, więc takie rady się przydają :)

Congratulations @ciaranwk! You have completed some achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of posts published

Click on any badge to view your own Board of Honor on SteemitBoard.

To support your work, I also upvoted your post!
For more information about SteemitBoard, click here

If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Upvote this notification to help all Steemit users. Learn why here!

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.14
JST 0.030
BTC 59367.33
ETH 3172.01
USDT 1.00
SBD 2.43