Bezśmieciowe życie - moje zero waste

in #pl-artykuly6 years ago

qqqq.jpg

Hej!

Zero waste jest to, najkrócej mówiąc, styl życia, w którym stosuje się zasady prowadzące do zmiejszenie „produkcji” odpadów. Czy się z nim utożsamiam? Nie do końca. Jak niektórzy z Was wiedzą, stosuję w swoim życiu pewne pojęcia minimalizmu, co trochę przyczynia się do mniejszej produkcji śmieci. Ma to swoje ujście np. Poprzez kupowanie produktów wielokrotnego użytku zamiast jednorazowych. W dzisiejszym poście chciałam Wam pokazać co zmieniłam w moim życiu na przestrzeni kilku lat, jeżeli chodzi o „ekologiczne” podejście do życia.

Zmiana sposobu zmywania makijażu

Waciki do demakijażu to jeden z głównych grzechów śmieciowych kobiet. Jeszcze nie tak dawno temu potrzebowałam trzech wacików dziennie do całkowitego zmycia makijażu, co daje 1095 wacików rocznie! I to tylko na jedną osobę. Wyobraźcie sobie teraz ile takich wacików jest wyrzucanych przez wszystkie kobiety w Polsce. Mój sposób? Zmywanie makijażu palcami przy użyciu oleju kokosowego, lub używanie wielorazowych, bawełnianych płatków, które zrobiłam ze starych koszulek.
DSCF1623.JPG

Zamiast papieru kuchennego ściereczki lub odpady z ubrań

Uwielbiam czysty dom, co wiąże się z codziennym sprzątaniem. Dodatkowo mieszkam w mieście, niedaleko centrum, więc kilkukrotne przecieranie szafy i biurka z pyłu i kurzu weszło mi w nawyk. Zazwyczaj używam do tego starych ciuchów, które nie są już zdatne do noszenia. A gdy ich zabraknie, zastępuje mi je zwykła ścierka. Wcześniej, przed moim „zero waste”, zużywałam dwie rolki papieru kuchennego na tydzień.

Wybieram produkty niepakowane

Warzywa i owoce zazwyczaj kupuję na targu i bezpośrednio wkładam je do torebki lub torby ekologicznej. Unikam pakowania ich w osobne foliowe torebki. W marketach sprawa nieco się komplikuje. Sprzedawcy nie zawsze pozwalają na pakowanie wędlin czy serów do własnych opakowań + patrząc na Ciebie jak na dziwaka, co skutecznie zniechęca do dalszych prób bycia ekologicznym w tej sferze.
DSCF1627.JPG

Własna butelka na wodę

Ten sposób praktykuję od dawna, nim w ogóle pojawiły się u mnie rozważania na temat ekologicznego stylu życia. W mojej okolicy jest całkiem smaczna (o ile można tak powiedzieć) woda, dlatego nalewam ją bezpośrednio z kranu do butelki.
Ostatnio zakupiłam butelkę Dafi z filtrem. Szczerze mówiąc, jestem z niej średnio zadowolona. Mam wrażenie, że woda z tej butelki mnie wysusza, zamiast nawadniać i pojawiają mi się po niej bóle głowy.
DSCF1616.JPG

Ekotorba zamiast reklamówki

Myślę, że to jest jedna z rzeczy, którą każdy powinien wdrążyć w swoje życie. Bawełniana torba jest lekka i mała co sprawia, że nie jest problemem zabierać ją wszędzie ze sobą. Przy tej torbie całkowicie zrezygnowałam z foliowych siatek na zakupy. Dodatkowo jest to o wiele wygodniejszy sposób przenoszenia rzeczy (przynajmniej dla mnie).
DSCF1629.JPG

Mam świadomość, że nigdy nie ograniczę produkcji śmieci w 100%, ponieważ uważam, że jest ona nieunikniona. A zarazem, szczerze mówiąc, daleko mi od eko-freaka. Stram się po prostu nie być totalnie bezrefleksyjna w tej sprawie. Podobają mi się zmiany, które do tej pory poczyniłam.

Dziękuję za przeczytanie i do następnego! ;)

Sort:  

MoJo-córkowy minimalizm także na Steemit! Świetnie :)

Cieszę, się że są takie osoby na świecie. Gdyby wszyscy śmiecili jak ja, już dawno zabrakło by nam plastiku :D

Gratulacje, twój post został uwzględniony przez @OCD w dziennej międzynarodowej kompilacji o numerze #148!

Polscy kuratorzy to: @fervi, @lukmarcus / @marszum i @santarius.

Możesz także dodać @ocd do obserwowanych użytkowników – dzięki temu dowiesz się o innych projektach i poznasz różne perełki! Walczymy o transparentność.

Ja mam rękawice myjącą to jest genialne!

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 64534.17
ETH 3150.15
USDT 1.00
SBD 4.01