Handig om te weten als je gaat bloggen op SteemIt

in #nld8 years ago

"Steem It" is een modern sociaal media platform wat gebouwd is op een zogenaamde 'blockchain'. De technische kant daarvan is samengevat: "Steem on Graphene" {SonG}. Dankzij dit 'blockchain' (blokketting) systeem is alles transparant, alle gegevens worden openbaar bewaard. Onderling wordt het allemaal onlosmakelijk met elkaar verstrengeld dankzij ingewikkelde wiskundige cryptografische berekeningen. Dankzij deze ingewikkelde berekeningen komt er waarde vrij in de vorm van zogenaamde 'Crypto Coins'. Wellicht de meest bekende onder hen is Bitcoin. En er is een rijzende ster aan de horizon: STEEM {STM}. Maar de wijze waarop deze waarde genereert is net even anders dan bijvoorbeeld Litecoin en de vele anderen.

De inhoud die op het sociale media platform wordt gemaakt zorgt namelijk voor het scheppen van waarde. Dus als iemand lid wordt op SteemIt en inhoud toevoegt, dan ontstaat daardoor beweging in de 'blokchain'. En dat wordt vertaald in STEEM. En dit is net als Bitcoin een 'Crypto Coin', het kan bijvoorbeeld verhandeld worden, Steem It heeft daarvoor een interne markt. In wezen is iedere inhoud toevoeging, dus ook een 'reply' (reactie) een blokketting transactie en zorgt dit weer voor de creatie van STEEM. Daarmee is samengevat wat 'Steem on Graphene' {SonG} nou zo uniek maakt, het is Bloggen op een Blokketting en creëert een transactie die waarde opwekt in de vorm van Steem {STM}. Dit gebeurd allemaal decentraal en is door iedereen te controleren.

Gelukkig is het posten heel eenvoudig

Om mee te kunnen doen is een diepgaande kennis overbodig. Toch kreeg ik recent nog de vraag hoe het werkt op 'Steem It punt com'. Het komt ook wel voor dat mensen dichtslaan als er termen op tafel komen als 'blockchain' en 'bitcoin'. Hopelijk kan ik met deze Nederlandse uitleg opwaardering een en ander verhelderen. Want Bloggen op 'Steem It' is eigenlijk heel eenvoudig. Als je nog geen lid bent, registreer je je eerst. Via Facebook of Reddit. Daarna meld je je aan en kun je beginnen met Bloggen. Dat doe je door op Submit a Story te klikken. Daarnaast zie je overigens jouw 'thuis' knop en daarnaast een 'Steem It' menu ikoontje.

Een titel is verplicht, die mag vrij lang zijn en naast de eigenlijke tekst kun je tot vijf 'tags' invullen. Ga je in het Nederlands bloggen is het handig om #nld, #ned en #bel te gebruiken. Op dit moment zijn de meeste artikels nog in het Engels en dat zal waarschijnlijk ook wel zo blijven. Maar voor de Nederlandse bloggers zit er nog groeipotentie in. Als je in het Engels gaat bloggen dan heb je te maken met behoorlijk wat concurrentie.

Wil je een afbeelding of video toevoegen gebruik dan een externe dienst daarvoor. Voor een afbeelding is het nodig dat er een compleet adres is dat eindigt op .gif, .jpg of .png. Bij een video kun je gebruik maken van YouTube adressen. Denk wel na over de rechten van publicatie. Als de afbeelding van iemand anders afkomstig is, of van een andere website dan is het nodig om rekening te houden hiermee. Plaats je eigen werk? Zet er dan ook bij onder welke voorwaarden anderen jouw werk mogen gebruiken / hergebruiken. (Zie Creative Commons)

Heb je jouw 'Post' klaar dan druk je op [Post] en als het goed is gegaan is het gepubliceerd. Nadat de eerste 'reply' is geweest kun je de post overigens niet meer verwijderen (delete). En is het openbaar op de 'blockchain' bewaard.

Steem, Steem Power en Steem Backed Dollar

Steem {STM} is de basis eenheid, de 'coin' zo je wilt, van het systeem. Dit kan worden vertaald naar Steem Power {SP} of Steem Backed Dollar {SBD}. Zodra je lid bent geworden krijg je meteen voor ongeveer 10 amerikaanse dollar aan Steem Power waarde. Dit is in wezen een aandeelpakket in Steem {STM}, daar krijg je voortdurend rente over. Als je Steem hebt kun je dat opschalen naar SBD, oftewel je vergroot jouw aandeel. De hoeveelheid Steem Power bepaald jouw stemkracht, het werkt als census stemmen bij een aandelen vergadering. Heb je een groter aandeel in het geheel, dan weegt jouw stem zwaarder.

Bloggen op 'Steem It' kan namelijk gewaardeerd worden, door alle ingelogde Steemers (leden van de 'Steem' gemeenschap). Zowel met 'upvote' omhoog, als 'downvote/flag' omlaag. Maar omdat het census stemmen is bepaald niet het aantal stemmen, maar het gewicht van de uitgebrachte stemmen wat voor effect het heeft. Simpel gesteld, als er iemand is met duizenden Steem Power, dan geeft een 'upvote' van diegene al een paar cent in waarde. Deze verschijnt achter het '$' teken. En na een ronde van 12 uur wordt daarmee de balans opgemaakt voor het artikel. Let wel, het bedrag achter het '$' teken is een tijdelijk getal. Het varieert door de marktkoers van Steem {STM} en het fungeert als verzamelkluis.

Want dan komt de verdeling nog

Als de 'stemronde' is afgelopen, die soms langer duurt naarmate het tijdelijke bedrag boven bepaalde scores komt, wordt de balans opgemaakt. Een deel gaat namelijk naar de veilingstellers van het netwerk, de 'blockchain' zelf. Immers er zijn veel verschillende computers nodig die de gegevens koppelen en bewaren. En daarvoor krijgen de deelnemers, die dat veilig stellen en garanderen, een bepaalde beloning uit de totaal verzamelde '$' score. Let wel, zonder deze 'ruggegraat' van de 'Steem on Graphene' {SonG} blockchain kon niemand bloggen voor een waardering. Dat deze 'backbone' goed en snel blijft draaien in van buitengewoon belang. Dus een deel van de '$' score gaat daar naar toe en wordt verder verdeeld.

Wat er dan over blijft is het merendeel van '$' score die het artikel in kwestie heeft gegenereerd. En dat wordt dan in twee delen gehakt. Waarna de ene helft direct beschikbaar komt in Steem Backed Dollar {SBD} en de andere helft omgerekend wordt naar Steem {STM} (volgens marktwaarde) en toegevoegd wordt als Steem Power {SP}. De SDB kan verhandeld worden voor Steem, maar ook omgezet naar bijvoorbeeld Bitcoin. Maar hoe zit dat dan met die Steem Power?

Steem Power bepaald stemkracht

Des te hoger de waarde van de Steem Power {SP}, des te zwaarder weegt een 'upvote' of 'downvote'. En het geeft ook weer waarde aan de eigen activiteiten. Want het is immers een langdurige investering in het systeem zelf. Wat bovendien ook nog rente oplevert. Dus ook al post iemand niets, de Steem Power blijft groeien. En het helpt ook een klein beetje bij het opbouwen en behouden van een goede reputatie. Dat is het getal wat tussen haakjes staat bij iedere Steemer.

Het belang van reputatie

'Steem It' is nog steeds in 'beta' fase, dat betekend dat er gaandeweg nog aanpassingen zullen komen. Zoals die er in de afgelopen weken ook als zijn gedaan. Want als er ergens geld te verdienen valt zullen er ook mensen op afkomen die dat op een vervelende wijze proberen te doen. Ten koste van de hele gemeenschap, of enkele leden. Soms is pas in de praktijk duidelijk hoe dit in zijn werk gaat. En gelukkig zitten de ontwikkelaars er boven op om meteen de nodige aanpassingen door te voeren. Dit heeft onder andere geleid tot een 'reputatie' systeem. Hiervoor geldt: des te hoger de reputatie, des te beter. Dit vertaald zich overigens niet gegarandeerd in opbrengsten.

Een goede reputatie komt bijvoorbeeld door het regelmatig plaatsen van unieke artikels en dat het (aantoonbaar) eigen werk is. Verder worden inhoudelijke reacties ook bijzonder gewaardeerd. Het is dan ook een 'post' en dat kan tevens weer een of meerdere 'upvotes' krijgen. En ook daar zijn al mensen geweest die met trucjes de boel te tillen. De strategie om zoveel mogelijk 'upvotes' te geven, en een standaard tekst te plaatsen als reactie, is inmiddels achterhaald en levert gegarandeerd een of meerdere 'flags' (ook wel 'downvotes') op. Degene die dat deden, al dan niet met speciaal daarvoor gemaakte software, zijn al lang en breed afgestraft.

Samengevat over reputatie is dat het een Steemer in de schaduw kan werpen of in de schijnwerper kan zetten.

Volgen, gevolgd worden en tags

Net zoals in vele Sociale Media platformen is het mogelijk anderen te volgen en/of zelf gevolgd te worden. Dat is deel van de opzet van een Steem(It) gemeenschap. Zo kun je via 'feed' volgen wat jouw favoriete publicisten plaatsen. En kun je een kring opbouwen binnen Steem(It) van mensen waar je regelmatig contact mee hebt. En je kunt het ook aanwenden om elkaar te helpen. Denk bijvoorbeeld aan een Nederlandse 'tag' groep.

Een goed gebruik van tags is ook van belang. De eerste, van maximaal 5 bepaald de hoofd categorie. Op de startpagina van 'Steem It' staan ze in de best '$' scorende volgorde. Net zoals er een voorkeur bestaat voor 'trending' op die pagina. Ook daar is al op allerlei wijzen geprobeerd om een dikke slag te slaan. Het enige wat het leden kost is hun reputatie als ze proberen er een slaatje uit te slaan. Gelukkig, want daardoor kan degene die zelf unieke inhoud toevoegt daarvoor wel eventueel een waardering ontvangen. Het helpt dus ook de reputatie score door tags te gebruiken die met de werkelijke inhoud te maken hebben.

Tot slot, blog zoals je bent

De eerste keer dat je op 'Steem It' een item plaatst kan dit een introductie zijn. Hier wordt een foto met datum bewijs vaak behoorlijk gewaardeerd. Sommige Steemers probeerden dat vaker in dezelfde categorie, in de hoop dat dit alsnog een hoger bedrag zou opleveren. Dat wordt dan beloont met een regen aan 'flags'. Dus denk eerst goed na over je introductie {introduceyourself}, het kan ook nadat je al andere 'posts' hebt gedaan.

Maar voor alle inhoud die je plaatst is het van belang dat het vanuit jezelf gaat en dat je de inhoud voorop zet. Schrijf over wat je kent, lijkt een open deur maar ook een handige tip. Het toevoegen van afbeeldingen en of video kan ook helpen, maar overdaad schaad en zorg er voor dat je de rechten hebt. Of dat het toegestaan is om her te gebruiken.

Er zijn de nodige 'succes' verhalen op 'Steem It' die beweren dat als iemand die precies zo opvolgt dat ze gegarandeerd grote scores '$' opleveren. Wel, bij benadering van dergelijke items lijkt het vaak er op gericht om zelf een hoge '$' te genereren. Wat weer de nodige frustraties opleverde bij Steemers die dachten dat het echt werkte en nul op rekwest kregen. Keer op keer, soms met een reputatie daling als extra domper.

Lees andere artikels, waardeer ze oprecht en reageer inhoudelijk. Volg de mensen waarvan je werkelijk vind dat ze jou iets te vertellen hebben. Bouw op die manier je eigen netwerk op. En publiceer vanuit jezelf. Denk je dat Nederlands weinig scoort, hoe is je Engelse taalkennis dan als je liever in het Engels wilt schrijven. Je kunt ook denken dat je een voorsprong hebt als je juist exclusief in het Nederlands gaat bloggen.

En dan nog even over de 'upvote' en 'downvote' ('flag') knoppen. Zelf gebruik ik de 'upvote' ook als het duimpje bij FB. Met dit verschil dat iemand daarmee dan al op een paar cent kan rekenen, dat doe ik ook als ik een 'reply' weet te waarderen. Soms ontstaan daarin leuke gedachtewisselingen. Zelf laat ik het gebruik van de 'downvote' of 'flag' het liefst achterwege. Ooit een keer wel per ongeluk aangeraakt op het scherm van mijn mobieltje, maar meteen hersteld. Staat mij iets niet aan dan negeer ik dit liever. Maar zo redeneert niet iedereen.

Je kunt een strategie gaan ontwikkelen die gebaseerd is op speculatie. Persoonlijk zie ik daar geen brood in. Want het is geen pure handel in de Crypto Coin Steem. De werkelijke waarde ligt in het genereren van inhoud en het waarderen van andere publicaties en daar op reageren. En als je dat dan doet, doe het dan zoals je bent.

Veel plezier en succes!

We Steemen!

Sort:  

Wow! Dit is uitstekende informatie voor de Steemit beginneling (zoals ik!) Dikke merci!

Graag gedaan! :-)

Mega bedankt, nu begrijp ik heel wat meer, waarom kan ik dit niet resteemen?
in ieder geval dank u.

Graag gedaan!

Resteem is onmogelijk omdat het artikel te gedateerd is vermoed ik.

ik heb een uitleg gevonden, wij zijn van belgië en een vriend van mij heeft ook in het nederlands geschreven en een link van het jouwe erin staan, dit heb ik dan gedeeld. maar zoals je zei, als er blockchain of cryptocurrency in voorkomt worden de meeste hier angstig, veel bange Belgen hier hahaha maar komt wel goed ;)

Zij die durf hebben mogen zich dan gelukkig prijzen, zeker op Steem. =D

Er zijn steeds meer Nedelandstaligen die Steem ontdekken. Dat gaat nu rap in een stroomversnelling vermoed ik.

Zeer zeker, ik heb het leren kennen (drie dagen terug) door een vriend en ik kreeg instant kippenvel, direct voelde ik "dit is iets groot", nu ben ik promo aan het maken op facebook en heb ik mij toegevoegd op facebook in steemit Nederlands. ik voel mij zeer gezegend.

Dit is voor mij tot nu toe het beste op blockchain / cryptocurrency gebied waar ik in terecht gekomen ben.

Veel succes en plezier ook!

Dank voor het volgen, terug gevolgd.

Hallo Oaldamster,

Dank je wel voor deze uitleg. Ik ben net begonnen met Steemit en kreeg niet echt lekker de gang erin. Met jouw uitleg is het allemaal weer wat duidelijker geworden.

Ga vooral zo door!

Met vriendelijke groet,

Marcel

Hallo @marcel-kok,

Fijn om te lezen dat je iets aan mijn uitleg hebt. Inmiddels zijn ook al een tijdje 2-letter tags toegestaan. Dus dan kan als eerste tag #nl, als je in het Nederlands blogged.

Heel veel succes en plezier op Steem!

Met vriendelijke groet,

Oaldamster

Thanks voor de heldere uitleg!

Het verschil tussen Steempower en Steem dollars is me nog wat onduidelijk, zou je dit in het kort kunnen toelichten?

@sjorske1991

Steem Power en Steem Backed Dollar

Het basis muntje is Steem. In het geval van Steem Power {SP} is het als aandelen. Die liggen ook vast voor een deel en daarvoor ontvangt iedereen die Steem Power heeft 3% dividend op jaarbasis. (Telkens aangevuld zodra het minimaal 0.001 Steem in waarde heeft bereikt.)

Steem Backed Dollar {SBD} is bedoeld om gekoppeld te zijn aan de waarde van een Amerikaanse Dollar. Daarvoor worden een aantal Steem gereserveerd door het systeem. Stel de waarde van 1 Steem is op de markt gelijk aan 2 Amerikaanse Dollar, dan is er voor iedere SBD een halve Steem nodig in reserve.

Wordt een Steem 25 Amerikaanse Dollar cent waard dan is het nodig om 4 Steem te reserveren voor iedere SBD. Het is een dynamische koppeling met de Amerikaanse Dollar in dit geval. Men heeft dit gedaan om Steem als geheel toegankelijker te maken.(Wel sterk Amerikaanse op de munteenheid gericht, maar goed...)

Direct opneembaar en 13 weken vast.

Steem en Steem Backed Dollar zijn direct op te nemen, te verkopen, op de interne markt te gebruiken en zo voorts. Steem Power ligt vast, het is een belegging in Steem als het ware. Dat betaald 3% per jaar, wat steeds direct aangevuld wordt overigens, maar efficiënt komt het neer op 3% jaarlijks.

Steem Power opbouwen en aanhouden heeft naast voortdurende dividend uitkering ook nog een andere functie. Het bepaald namelijk de Stemkracht die iemand heeft binnen het Steem netwerk.

Iedere SP in knip is 1 Stem in waarde, dat bepaald bijvoorbeeld de verdeling van de beloning poel die wekelijks wordt opgebouwd. Meer Steem Power betekend dan een grotere invloed. Dit is ook weer te vergelijken met een aandelen pakket in een bedrijf.

Opmerking over SBD

Eigenlijk zou SBD werkelijk in waarde gelijk mogen zijn aan de Amerikaanse Dollar. Maar het is ook verhandelbaar op de diverse crypto beursen. En de vraag naar SBD is soms zo hoog en de beschikbare hoeveelheid relatief laag, dat de prijs regelmatig meer dan het dubbele is.

Maar goed, dit is het in grote lijnen...

Helder, nogmaals dank

Graag gedaan.

Kom ik in de ochtend op terug, hoogste tijd voor bed nu. ;-)

Haha snap ik, welterusten! Wordt al een stuk wijzer door de FAQ, bedankt alvast voor de moeite.

Goedemorgen en graag gedaan!

Ik ben sinds vandaag nieuw en dit helpt alweer. Maar jeuj al die termen. Dat is haast een studie ;-)
Dankjewel voor je uitleg. Doe nog maar tig artikelen ;-) In het nederlands vooral ......
En uiteraard ben ik je gaan volgen.

Dankje, blij dat ik enige duidelijkheid kan geven. Er zijn inderdaad veel termen. Goed idee om weer eens in het Nederlands te schrijven.

Terug gevolgt. Succes en plezier!

En dat omzetten van Steem en al die andere steemdingen hihi naar euro's is me compleet onduidelijk. Zo ook het stemmen. Ik schijn nog niet veel gewicht in de schaal te leggen heb ik begrepen. Terwijl ik toch gewichtig genoeg ben :-D
Het duizelt allemaal nog, maar ik ga maar gewoon bloggen (en vooral veel lezen) en zie wel wat er allemaal gebeurt.

Dank voor deze heldere uitleg, @oldamster!

Ik kies er zelf voor om in het Engels te bloggen, mijn Engels is er goed genoeg voor. Maar ik hou de NL-talige posts in de gaten, wellicht dat ik ook enkele posts maak in het NL. Ik heb pas een week geleden een account aangemaakt, en tot een dag geleden wist ik niet dat er überhaupt Steemians in het NL bloggen. Leuk!

P.s. ik wilde een upvote geven, maar zie ik het goed dat dit niet meer kan, wellicht i,.v.m. datum van de post?

Graag gedaan!

Upvote kan inderdaad alleen voor artikels en reacties die nog binnen een week zijn.

Tot voor kort waren er nauwelijks artikels in het Nederlands. Maar er komen steeds meer op Steem die zich daar het liefst in uiten.

Zo ontstaat er gestaag een Nederlandstalige gemeenschap.

Zelf ben ik gewend om in het Engels te bloggen op Steem. Maar ik vind het ook leuk om af en toe iets in het Nederlands te plaatsen.

Fijne dag toegewenst!

Goed om te weten. En mooi dat er langzamerhand meer Nederlandstalige bloggers bij komen. Jij ook een fijne dag toegewenst!

alvast terug een beetje verder geholpen over #steemit in het #nederlands bedankt

Oh fijn, weer een stukje waar ik wat mee kan. Dank je wel je uitleg helpen me echt.

Ik heb nog een vraag misschien dat jij mij kan helpen? Als ik een post vanuit hier deel naar fb of twitter tellen de likes die je daar krijgt ook mee hier op steemit of moeten ze dan eerst ook nog aanmelden hier. Wat me logisch lijkt maar goed toch even vragen

Eigenlijk geef je het antwoord zelf al. ;-)

Delen op Twitter en Facebook is om er voor te zorgen dat mensen op andere sociale media platformen weten van jouw publicaties op SteemIt. De 'likes' daar tellen niet voor hier inderdaad. Maar, omdat mensen via een FB account hier mee kunnen gaan doen, heb je wel meer 'kans' dat het uiteindelijk jouw items hier helpt.

Het zou hoe dan ook geweldig zijn als hier meer mensen uit België en Nederland actief lid zouden worden. Het delen op Twitter en Facebook kan daar ook weer bij helpen.

Het #nl etiket had ik hier beter kunnen gebruiken. Aangezien #nld voor het land zelf staat. Afijn, al doende...

Steem draait al heel lang op een verder ontwikkeling van Graphene, dat Chainbase heet. EOS, de volgende ontwikkeling van de bedenker en maker van Steem, Daniel Larimer, zal ook Chainbase gebruiken.

Hoewel hier #nld als etiket gebruikt werd, is #nl inmiddels gekozen als voornaamste voor Nederlandstalige artikels. Soms ook in de volgorde #nl #nld, waarbij de laatste de landcode aanduidt.

Coin Marketplace

STEEM 0.15
TRX 0.12
JST 0.026
BTC 55825.83
ETH 2516.08
USDT 1.00
SBD 2.28