Sort:  

Graag gedaan @skytrex!

De beveiliging zit in de mogelijkheid om het te omzeilen. En voor zover mij bekend is het net zo lastig om een willekeurig gedelegeerde Proof Of Stake blokketting kapot the maken dan een Proof Of Work versie.

Bij DPOS is het voor mij net zo lastig te bepalen als bij POW wie ik kan vertrouwen. Maar bij DPOS kan ik stemmen. (Steem heeft nog wel een onevenredig kiessysteem, maar goed...)

Toch kan iemand met een miljarden budget POW mining overnemen. Gewoon een kwestie van voor 8 Exa Hashes per seconde aan apparatuur aanschaffen.

Met 593 miljoen Antminers S9's a 1 BTC is dat zo gepiept. Maar de kans dat dit gebeurd is wel erg onaannemelijk... ;-) Dus ik denk dat Bitcoin POW mining wel safe zit.

Voor POS en DPOS geldt ook dat een complete blokketting opnieuw berekend moet worden. En dan ook nog eens met heel veel Stake in beheer. Plus dat bij DPOS je ook nog eens alle 20 (+1 reserve) witnesses onder controle moet zien te krijgen. Zelfs al zou je ze uit kunnen kopen, wat mogelijk zou zijn, dan zouden de kiezers alle stemmen kunnen weghalen en die witnesses die corrupt zijn geworden uit het systeem wissen.

Toch denk ik dat dit nog voor verbetering vatbaar is. En dat er in de toekomst wel andere systemen bedacht gaan worden. Maar welke...?

In ieder geval is in de praktijk gebleken dat POW, POS en DPOS allemaal prima werken en ook veilig zijn in gebruik. (Tot nu toe.)

Thanks!

Beveiliging is wat mij betreft een van de belangrijkste aspecten van de open ledgers!

Graag gedaan!

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.13
JST 0.028
BTC 57709.05
ETH 3100.20
USDT 1.00
SBD 2.33