Cd-review: Therion Beloved Antichrist

in #nl6 years ago

En dan lag de 3-cd van Therion gisteren opeens in de brievenbus. Natuurlijk niet getreuzeld om het te beluisteren, je moet er wel even de tijd voor nemen, het zijn tenslotte 3 cd's en in totaal zo'n 3 uur.
Maar goed, laat ik maar eens beginnen met de beoordeling:
Het begint natuurlijk met een intro, want dat was wel te verwachten bij zo'n drie uur durende rock/metal opera.
Je komt er direkt in de Therion stemming, overduidelijk het symphonic metal gevoel dat zo typerend is van Therion. Al is de groep ooit begonnen als keiharde deathmetal groep, maar over tijd is de sound veranderd in klassieke opera metal. Stevige riffs, met keyboards en natuurlijk een heel koor als zangers. Met verschillende gastzangers.
Alle 46 nummers gaan naadloos in elkaar over, alsof je naar 1 nummer luistert, al moet je natuurlijk wel af en toe een cd verwisselen., dus luister je eigenlijk naar drie nummers, oftewel drie acts, cd 1's subtitel is "act 1", cd2 "act 2" en cd 3 "act 3".
Het lijken veel nummers 46 en je zou denken dat er wat vullers tussen zouden zitten, maar die zijn er niet.
Ok, het is misschien niet allemaal metal, maar zit ik daar mee? Absoluut niet, veel gitaarwerk en af en toe wat rustigere orkestrale rustpuntjes moet kunnen, het is tenslotte een hele zit.
Tijdens de eerste luisterbeurt neem je niet alles in, je hebt meerdere luisterbeurten nodig om alles een beetje goed te kunnen beluisteren. Maar goed, wie doet dat nog? En wie koopt er nog een cd tegenwoordig? Ik dus.
Voordeel van cd's moeten wisselen is wel dat je dan even een plaspauze kunt inlassen.
Ok, ik weet dat niet iedereen van dit soort metal houdt, maar mensen die openminded zijn, moeten er zeker even naar luisteren. En dan kun je alles waarderen, hoe het klinkt, de produktie is top. Je verveelt je eigenlijk nooit gedurende de drie uur. En dat wil heel wat zeggen, normaal ben ik na een minuut of tien compleet afgedwaald met mijn gedachten naar andere dingen.
Is het belangrijk om te zeggen dat het geheel is gebasseerd op het verhaal "A short tale of the Antichrist" geschreven door Vladimir Soloviov? Niet echt het gaat om de muziek natuurlijk, maar dan heb ik het maar even gemeld voor de volledigheid.
Maar goed, om dit niet te lang te maken, persoonlijk vind ik het een super-cd, is het het beste van Therion? Misschien niet, maar het is verrekte dichtbij perfektie, dus mischien ook wel.
Hou ik van dit soort muziek, metal gemixd met klassieke muziek en koorzang? Absoluut. Ken je de groep niet, ga dan eens luisteren. Of luister naar een oudere cd van de groep die niet 3 uur duurt ;-)
Hmmm, is dit eigenlijk wel een bespreking van de cd? Geen idee, dus om het nog maar even samen te vatten: Goede rock/metal opera met af en toe wat rustige rustpuntjes er tussen. Alles klinkt goed geproduceerd, met een goed koor en solozang, tenor stemmen en meer van die koor stemmen, ik weet de termen niet allemaal zo.
Ben benieuwd hoe het live allemaal klinkt, maar daar kom ik 7 april wel achter in Tilburg.

Sort:  

Leuk om te lezen :-)
Rock-Metal-Opera On!
Groetjes, David

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.13
JST 0.028
BTC 57614.45
ETH 3097.31
USDT 1.00
SBD 2.57