Blik op de weg

in #nl7 years ago (edited)

l-tekapo-001.jpg

Wat hier opvalt in Nieuw Zeeland is dat een autoverzekering niet verplicht is, terwijl een allrisk verzekering hier gewoon goedkoper is dan Nederland of Engeland.

Toen wij hier aankwamen en een auto kochten hebben wij de auto gelijk verzekerd. Dit kon gewoon telefonisch en ik kon gewoon vertellen wat mijn schadevrije jaren waren. Ik vroeg hem moet ik mijn verklaring niet opsturen. Hij zei lachend nee dat hoeft hier niet, heb ik voor niets Engelstalige verklaringen laten maken voor auto en hypotheek. We betalen nu €34,- per maand voor een allrisk verzekering voor onze 4WD op diesel. Voor de wegenbelasting kun je kiezen voor hoeveel kilometer je wilt betalen (online) en dan krijg je een kaartje opgestuurd voor achter je raam. Een keer per jaar moet je een warranty of fitness check laten doen, het zelfde al bij ons de apk keuring. Diesel kost hier €0.67 per liter (bij goedkoopste pomp hier in de buurt), maar dit is verschillend per regio. Dit grote verschil met Nederland zal hem wel in het kwartje van Kok zitten.

Vandaag vroeg een collega (18) hoe mijn weekend was, ik zei lekker maar veel te kort. Hij zei dat hij met zijn maat over de kop was geslagen in een bocht. Zijn maat had een week geleden een Toyota Hilux gekocht voor $10,000 en deze was nu total loss. Gelukkig hebben ze er niets ernstig aan overgehouden en zijn ze in een weiland beland. Hij zei dat zelfs de koeien langzaam aan een kijkje kwamen nemen wat er aan de hand was. Zijn maat had geen verzekering en kan dus fluiten naar zijn centen. Het was dus zeker de moeite waard geweest om $50 per maand te betalen, dan had hij nu zijn investering terug kunnen claimen. Maar ja, achteraf kijk je een koe in de kont of de koeien komen naar jou kont kijken.

Als je voorzichtig doet kun je hier in Nieuw Zeeland gewoon veilig rondrijden. Bij alle bochten staan advies snelheden en je hebt om de zoveel tijd inhaalstroken. Houdt er wel rekening mee dat het hier echt donker is in de avond/nacht. Je hebt hier niet zoveel (straat) verlichting en buitenaf al helemaal niet. Je hebt hier echt een fantastische sterrenhemel die alleen maar mooier is zonder kunstmatig licht. Je kan hier gewoon gebruik maken van het licht van de maan en sterren. Ik kan niet wachten om straks op het Zuider Eiland de sterrenhemel te gaan aanschouwen.

Je mag hier starten met autorijden als je 16 bent, het eerste wat je moet doen is je theorie halen. Daarna krijg je een L op de auto en kun je 6 maanden ervaring op gaan doen, altijd onder toezicht van iemand met een volledig rijbewijs (meer dan 2 jaar). Na deze 6 maanden kun je een praktijk test doen en krijg je een restricted driver licence voor minimaal 18 maanden. Met dit rijbewijs mag je geen passagiers meenemen zonder toezicht van iemand met volledig rijbewijs en je mag niet rijden tussen 10pm en 5am. Na deze 18 maanden (of als je 25+ bent na 6 maanden) kun je een praktijktest doen voor je full driver licence. Wel veel goedkoper al in Nederland en je kan de brommer/scooter overslaan. Als je in een automaat examen doet dan komt dat ook op de rijbewijs te staan, het is handiger om te lessen in een handgeschakelde auto dan mag je in allebei rijden.

Als je hier op vakantie bent kun je gewoon met je internationale rijbewijs rijden, dit is een meertalige aanvulling op de gewone rijbewijs en is een jaar geldig. Ze nemen ons Nederlandse rijbewijs hier wel serieus en deze is makkelijk om te zetten naar een Nieuw Zeelands rijbewijs. Voor rijbewijs B kun je gewoon naar de AA of Transport agency, hier maken ze een foto en doen ze een ogentest en dan krijg je NZ rijbewijs binnen twee weken opgestuurd. Ik heb mijn groot rijbewijs om laten zetten en moest hiervoor de theorietest (heavy vehicles) en een medische check doen. Mocht het nodig zijn dan spring ik hier zo op een grote roadtrain met de vlam in de pijp.

Ik zou zeggen rijdt voorzichtig, kalmpjes aan en als je hier komt wel links rijden!

Sort:  

Mooi!
Wist ik niet.
Leuk om te lezen...

Interessant verhaal!
Het is inderdaad altijd slim om een verzekering te nemen, tenzij je in een barrel rijdt wat op zich best wel mijn stijl is.

Ik zie mijzelf nog eens naar Australie en/of Nieuw Zeeland reizen, omdaar een grote rondreis te doen voor minstens een jaar zodat ik het land kan ervaren.

Hi @erikdenoorman dat zijn zeker twee landen waar je je makkelijk een jaar kunt vermaken.

Koop/huur een goede, stevige auto met veel airbags als je van plan bent om hier in NZ te rijden.

In Nieuw Zeeland doen ze veel aan bumperkleven, erg irritant en gevaarlijk!

bumper kleven.jpg

Zal wel komen dat je veel meer tijd nodig hebt om van a naar b te komen. Als je in NL in 45 minuten 120 km verderop bent en hier rijdt je 50 km in een uur. Goed ruim plannen en kalmpjes aan kan ons redden.

Mooi verhaal @gerben. Zo heeft ieder land zijn eigen regeltjes.

Bedankt @eagleya Als bepaalde regels plezierig werken dan moeten landen gewoon van elkaar leren. Jammer dat veel regels totaal geen zin en nut hebben, dit kan makkelijk anders.

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.13
JST 0.028
BTC 57709.05
ETH 3100.20
USDT 1.00
SBD 2.33