You are viewing a single comment's thread from:

RE: Even terug in de tijd met Godfried Bomans

in #nederlands6 years ago (edited)

Godfried Bomans was een genie!

De boeken van Pa Pinkelman heb ik vroeger verslonden en ook zijn andere boeken trouwens.

Mijn ouders hadden thuis een grammofoonplaatje van hem, dat was op zich ook al fantastisch!
Hij draagt dan voor uit eigen werk en dat is zo waanzinnig grappig!

Jammer genoeg niet op youtube oid te vinden, maar als ik dat plaatje nog ergens kan vinden, kan ik er misschien een mp3 van maken.

Hij gaat een 100 jarige interviewen en vertelt dat hij aan de deur komt waar die 100 jarige woont.
Er doet een heel oud mannetje open. "Is vader thuis?" vraagt Bomans.
"Vader is boven" zegt het oude mannetje, Bomans naar boven en daar is een nog ouder mannetje, blijkt ook niet de 100 jarige: "Vader is boven" zegt het mannetje "hij maak t net een vogelnestje in de ringen"
Iets van die strekking en dat met die keurige wat lijdzame stem van Bomans voorgedragen: Prachtig.

Sort:  

Ja, dat verhaal ken ik! Volgens mij had mijn opa die plaat - of was het een singletje? - ook.

En Pa Pinkelman las mijn oma altijd voor :-)

Ik prijs me gelukkig dat ik al die Brunaatjes nu in mijn boekenkast heb staan!

Maar als je die Pa Pinkelman nu leest, dan blijkt opeens dat er hele diepe achterliggende betekenissen in zitten en maatschappij kritiek, er komen ook allemaal lang vergeten politici uit die tijd ( begin jaren 1960 denk ik ) in voor...En dan die tekeningen van Carol Voges die ik als tekenaar van Sjors en Sjimmie echt slecht vond, veel te houterig, die zijn bij die verhalen van Pa Pinkelman en Tante Pollewop juist heel goed!

Helemaal mee eens!

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.032
BTC 61227.60
ETH 3022.96
USDT 1.00
SBD 3.88