Het (moderne) peace teken.

in #nederlands7 years ago

Er zijn meerdere peace tekens. Zo ken ik de witte duif met of zonder palmtakje in de ben, of het V-teken gemaakt met de vingers. En ook die cirkel met die omgekeerde boom uit de hippie tijd.

peaceteken.png
brond afbeelding

Iedereen kent het symbool, maar weten jullie ook vanwaar dit teken komt? Hoe het ontstaan is?
In 1958 maakte een zeker Gerard holtom dit symbool voor de "British nuclear disarmament movement".
Het teken stelt de letters "N" en de "D" voor. Hij gebruikte het semafooralfabet, dat vroeger in de scheepvaart gebruikt werd. Je zal je ongetwijfeld wel een oude film herinneren waar een matroos vooraan op het schip signalen staat te geven met behulp van 2 vlaggetjes. Dat alfabet bedoel ik.
Ik ga niet alle signalen belichten, enkel de "N" en de "D" en dan wordt het onmiddellijk duidelijk.




Als je nu die twee figuren op elkaar legt, en een grote cirkel er rond, dan heb je het peace symbool dat we zo goed kennen.

bron afbeeldingen
De twee letters staan voor de afkorting van "Nuclear Disarmament"
Dus het is niet zomaar een hippie symbool, er zit meer achter.
Voila, nu zijn we weer iets wijzer.

Ken jij ook één of ander mysterieus symbool waar jij de achtergrond van kent? Maak het dan kenbaar in een nieuwe post, of in een comment hieronder.


Bent u ook Nederlandstalig? Kom dan gerust even een babbeltje maken op ons Alldutch discord kanaal, van harte welkom.



alldutchnew.gif

Sort:  

oke oke goed om achter te komen! hehhe zo leren we elke dag wat! Heb je dat leer stukje al bij @brittandjosie education challenging geplaatst? :D

Daar komt dit stukje niet voor in aanmerking.
Toch bedankt om mij er attent op te maken.

Coin Marketplace

STEEM 0.04
TRX 0.32
JST 0.086
BTC 60178.54
ETH 1576.95
USDT 1.00
SBD 0.42