Tajęża jednostronna (Goodyera repens) Creeping lady’s-tresses

in #motyl5 years ago (edited)

Cześć

P8030083a.jpg

Tajęża jest jedynym wśród polskich storczyków epifitem, jego kłącze zagnieżdża się w mchu, a nie w glebie.

P8030087a.jpg

Roślina bardzo niewielka, bardzo rzadko spotykana w lasach sosnowych, sosnowo świerkowych.

P8030091a.jpg

P8030098a.jpg

Taka ciekawostka, jej nasiona ważą 0,00002 grama i są rozsiewane przez wiatr dość daleko.

P3300016a.jpg

Znalazłem ją przypadkiem 22 lata temu, nie wiedziałem nawet co to, przypomniałem sobie gdzie je widziałem 3 lata temu. Ostatnie lata zajmowałem się m.in. poszukiwaniem storczykowatych na swoim Pojezierzu Łaśmiadzkim. Przeglądając zdjęcia storczyków trafiłem na tajężę, patrzę i myślę, gdzieś to widziałem.
Eureka, pamiętam górkę w lesie, pojechałem. Po tylu latach nadal stały, nawet rozsiały się szerzej.

Rok temu sarny wykopały kilka sztuk, niestety pomimo prób ratowania, nie udało się im pomóc. Nie tylko człowiek, jak widać, nie patrzy na chronione roślinki :)

W większych ilościach znajdowałem tajężę w Puszczy Augustowskiej.

P8030103a.jpg

Wykonanie zdjęcia w ciemnym lesie i przy silnym wietrze jest trudne i wymaga podniesienia czułości matrycy i zmniejszenia głębi ostrości poprzez otworzenie przysłony. Przeniosło się to na słabszą jakość zdjęć.

Tu filmik:

Juchas

Sort:  

Piękna roślinka :)

Zapraszam do korzystania z tagu #pl-ogrod. Zmień również tagi na #pl-fotografia i #pl-natura. Pierwszego tagu niestety nie da się zmienić ;)

!tipuvote 1 hide

Congratulations @juchas! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You got your First payout

You can view your badges on your Steem Board and compare to others on the Steem Ranking
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Vote for @Steemitboard as a witness to get one more award and increased upvotes!

Twój post został podbity głosem @sp-group-up oraz głosami osób podpiętych pod nasz "TRIAL" o łącznej mocy ~0.20$. Zasady otrzymywania głosu z triala @sp-group-up znajdują się tutaj, w zakładce PROJEKTY.

@wadera

Chcesz nas bliżej poznać? Porozmawiać? A może chcesz do nas dołączyć? Zapraszamy na nasz czat: https://discord.gg/rcvWrAD

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.14
JST 0.030
BTC 62904.98
ETH 3359.08
USDT 1.00
SBD 2.46