A little treasure / Mały skarb

in #money7 years ago (edited)

After my grandfather death, I have some old coins. Mainly Polish, German, Austrian, Prussian, Russian, Hungarian, Czech, American, Canadian. Unfortunatly there was no Bitcoins :(
On the oldest one I can not read even issue date (maybe someone will help?). They show the history of Poland over the centuries. What currencies were used by Poles under the Prussian, Austrian and German occupations? How did the emblem change over time in free Poland, the General Government. I'm throwing a few pictorial photos. Maybe someone is fascinated in this topic? I will try to segregate coins, describe and make some more photos :)


W spadku po dziadku przytrafiło mi się trochę starych monet. Głównie polskie, niemieckie, austriackie, pruskie, rosyjskie, węgierskie, czeskie, amerykańskie, kanadyjskie. Bitcoinów niestety nie było :(
Z najstarszych nie jestem w stanie odczytać nawet daty (może ktoś pomoże?). Monety świetnie ukazują historię Polski na przestrzeni wieków. Jakimi walutami posługiwali się Polacy pod zaborami pruskim, austriackim, niemieckim. Jak zmieniały się godła w wolnej Polsce, Generalnym Gubenatorstwie. Narazie wrzucam kilka poglądowych zdjęć. Może kogoś temat zainteresuje, to postaram się posegregować monety, opisać (te co jestem w stanie) i wrzucić foty :)


CameraZOOM-20170810162318716_m.jpg

CameraZOOM-20170810162042345_m.jpg

CameraZOOM-20170810162718742_m.jpg

Here you have photos in higher resolution: https://imgur.com/a/Uh1jW

Sort:  

Moim zdaniem monety ze zdjęć nie są zbyt wiele warte, głównie przez to, że są popularne i stan większości jest kiepski. Może denary czy półgrosze (jeśli to one) będą warte ciut więcej. 5 groszy o ile jest ciekawy rocznik, ale na zdjęciu nie widać. Musiałbyś zrobić lepsze zdjęcia każdej monety osobno, inaczej niewiele można powiedzieć na ich temat.

A to, że babcia sprzedała klaser za 5000zł nic nie znaczy, bo nie znasz jego zawartośći :) W numizmatyce naprawdę rzadko trafiają się "okazje", do tego jest dużo falsyfikatów na rynku, nawet monet z XVI-XVII w. Złudne jest też to, że ludziom wydaje się, że jak moneta jest stara, to musi być dużo warta. Tymczasem wiek jest trzeciorzędną cechą decydującą o wartości.

Dzięki za ten komentarz! Sorki, że nie odpowiadałem wcześniej, ale nie było mnie parę dni ;)
Widzę, że jesteś zorientowany w temacie. Co jeszcze wpływa na wartość takich monet? Zapewne jeszcze nakład i stan, ale mogę się mylić.

Hej, ja też przepraszam za brak odpowiedzi - dopiero wróciłem z urlopu. Masz zupełną rację - na wartość monet wpływa przede wszystkim ich stan i nakład, czyli rzadkość występowania. Jak już w którymś komentarzu wspomniał @pibyk - nigdy nie czyść monet, możesz je bardzo łatwo zniszczyć, a niekiedy ładny osad czy patyna są postrzegane jako większa zaleta niż "czysta" moneta. Chętnie obejrzałbym całą Twoją kolekcję ;)

Szkoda, że wcześniej nie wiedziałem o tym czyszczeniu monet. Nie spodziewałem się, że znajdą się tu ludzie, którzy znają się na numizmatyce. Postaram się ofocić dokładniej monety :)
Jak co, to mam jeszcze pokaźną kolekcję znaczków - jakieś 35kg :)
tzn. około 40 klastrów, do tego pudełka pełne znaczków, teczki, koperty, luzem w torbach. Samo pobieżne przejrzenie zajmuje 2 dni...

Dziwię się, że nie wiedziałeś, bo to jest pierwsza rada jaką się słyszy wszędzie w internecie :)
Na znaczkach się nie znam zbyt dobrze (jako dziećko zbierałem tylko dla frajdy), ale śledząc ostatnio tematyczne grupy na fb zauważyłem, że z reguły nie ma co liczyć na to, że są jakoś dużo warte. Muszą być cholernie rzadkie, posiadać jakieś "wady fabryczne" (coś jak destrukty w numizmatyce) i przede wszystkim być w nienagannym stanie. A o takie ciężko w takiej amatorskiej, domowej kolekcji - przynajmniej takiej jak moja :)

Te najstarsze to daty nie mają - widzę coś co przypomina półgrosze Władysława Jagiełły i denarki jagiellońskie (Jan Olbracht?). Czyli przed 1500. Rok na monetach zaczął się pojawiać jako norma raczej po 1500 roku.

Wow. Dzięki za to info! Widzę, że się troche znasz. Ja nie byłem w ogóle w temacie, ale tak zacząłem szukać i drążyć. Z lekka mnie temat zafascynował. Całą historię widać jak na dłoni ;)

No trochę się znam - przez kilkanaście lat opiekowałem się kolekcjami, a szczególnie numizmatyką w Allegro :-)

Jest dużo podwójnych (całe pudełka), więc jak co to wal. Napewno się dogadamy. Później postaram się dokładniej to wszystko ofocić.

Ja nie zbieram monet - nie było sensu robić konkurencji własnemu ojcu więc zająłem się czymś kompletnie innym, ale mogę Ci dać namiary na mojego dobrego znajomego który zawodowo się tym zajmuje i uczciwie wyceni. Jak chcesz to napisz do mnie przez moją stronę: Kontakt

Chociaż zniszczyłem 2 jakieś bardzo stare przy czyszczeniu wodą z sodą oczyszczoną. Tak skorodowały, że nic już nie było widać. Tak to jest jak się zabiera za coś na czym się kompletnie nie zna :(

Nigdy nie czyść monet - można w ten sposób zniszczyć wartościowe rzeczy. monety czasami (rzadko) się czyści, ale trzeba wiedzieć jak to robić. Zatem podstawowa zasada - nie czyścimy sami monet!

Hi! Thanks por your upvote in my last post. Now I have upvoted yours and I am following you too. I hope you have a treasure! :)

troche grosza jest :)

A no :)
To jest mała część. Powybierałem te nieco starsze, żeby tak poglądowo wrzucić. Polskich jest mnóstwo, całymi wydaniami, nominałami + okolicznościowe. Poprzedni klaster, babcia sprzedała za 5000 PLN, a i tak ją pewnie oskubali ;)

"Bitcoinów niestety nie było", hahahah, dobre :)

Kompletnie nie znam się na monetach, ale wygląda to fajnie. Jeżeli to pamiątka to może warto oprawić w ramkę?

This post has received a 1.26 % upvote from @booster thanks to: @spooks.

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.16
JST 0.030
BTC 66739.21
ETH 2594.70
USDT 1.00
SBD 2.70