Банки, хляб и зрелища...

in #luw6 years ago

Banks No Thanks.jpg


В края на миналата година отидох до "моята банка" за да си изтегля парите и закрия сметката. Служителката на гишето, която ме обслужваше, след като разбра че искам да си закрия сметката, ме погледна така, сякаш си прибирам тортата, която съм оставил на съхранение в "моята банка". Като по този начин съм взел и парчето от тортата, което по право й се полага. После ми обясни учтиво, че не мога да си получа парите веднага, а трябва да се върна за това след седмица. Такава била процедурата.

Причината да си закрия сметката беше, че не я използвам, а освен това "моята банка", беше увеличила т. нар. такса "обслужване" от 1,70 лв. на 2 лева. И тук е мястото да спомена, че "моята банка", ми удържа тези 2 лева при закриването, въпреки че месецът не беше приключил. Не мога да си спомня, но мисля че нямаше дължима такса при закриване на сметката.


Ретроспекция

В началото - 2014 г., когато си открих сметката, "моята банка" ме задължи да внеса 10 лева в нея, за да мога да я използвам. При което служителката на гишето, учтиво ми обясни, че "тези пари са си мои", но тактично пропусна да каже, че след по-малко от 10 месеца, вече ще са на банката ;). Та тогава такса "обслужване" беше 1,15 лв. месечно, като постепенно започна да се покачва по-нататък във времето, с 10 или 20 стотинки.

Някъде в началото на 2015 г. имаше решение на комисията на ЕС, с което да забрани на банките да вдигат таксите. Обаче банките са не институционални организации, та никой не може да им дава наклон какво могат и не могат да правят. И един ден, в страницата за електронно банкиране на "моята банка", получих съобщение, че пак ще се вдигат таксите, и че "ако не съм съгласен с тези условия - да си закрия сметката". И така, таксите се вдигаха, но на мен сметката все още ми беше нужна. Вероятно трябваше да я закрия по-рано, но както и да е.

Извод

Високите и нарастващи такси на банките, наред с нищожните лихви по депозитите, правят безсмислено да се държат определени суми пари в тях. Освен ако нямате някакви значителни суми. На практика се получава така, че банката работи с вашите пари, давайки ги на лихва под формата на кредити на трети лица. А за вас остава голото обещание на банката, че ще ви пази парите, като ви иска такса за тази "работа". Изводът от това е ясен - прецакани сте!

Тема с продължение

След като си закрих сметката и мина известно време - около половин година. Някъде в началото на март месец т.г., получих писмо от банката, по-надолу можете да го прочетете.


IMG_0002 Edit.jpg


Анализ

Банката учтиво ми благодари, че съм й ползвал услугите. Интересно защо банката пази личните ми данни, като се има предвид, че съм приключил с нея? И още - защо ме "зарибява" с някакъв "пакет".

Като четем внимателно, ще видим, че уж няма "месечна такса за поддържане на сметката". И какво точно й поддържат? Обаче има "месечна такса за пакета", която вече е 2,50 лева, т. е. таксата се е повишила с 50 стотинки за половин година. И това е най-голямото увеличение на фона на предишните такива. При това положение, по-добре сам да си менажирам финансите, вместо да ми ги прибират банките, обещавайки ми "удобство и сигурност".

Тема с продължение 2

Нещата не свършват дотук. Малко след като си закрих сметката във въпросната банка, нарочно не казвам коя е, поради съображения за сигурност, а и защото както гласи една крилата фраза:

"Лоша реклама няма."

в информационния бюлетин на банката, ми беше обяснено от същата, как не трябва да се занимавам с криптовалути, защото те били "високо рискови" и несигурни. Та затова да "играя на сигурно" с банката.


***

Един ден, докато сърфирах из нета и понечих да си вляза в е-пощата (abv), се случи така, че "изскочи" реклама на добре познатата на мен банка. Add-block-ът ми (програмата за блокиране на реклами) беше пропуснал тази досадна реклама. Причината за това бе, че рекламата някак си се беше "наместила" в background-a на сайта ;). И аз просто от любопитство реших да кликна на нея. Тя ме отведе до сайт с кратко обяснение за някакъв "пакет" и прикачено от youtube видео...

Та банката отново "зарибяваше". Този път кандидат-студенти, които се предполага, че все още не са работили (или поне повечето от тях). Та личните им финанси се ограничават с тези от джобните им пари. Или иначе казано - банката иска да вземе на "босия цървулите".

Анализ 2


srokprom.jpg


Какво ми направи впечатление? Нещо не беше наред с клипа - срокът на "промоцията" не отговаряше на истината. Някакви странно облечени младежи танцуваха още по-странни танци, на фона на доста дразнеща музика и бързо сменящи се надписи на английски. Защо, след като живеем в България, комуникацията в клипа е на английски език? Какво точно иска банката? Какви са тези жестове, които младежите от клипа правят с ръце? Или иначе казано - като няма хляб, то поне има зрелища!


Отговорът


TheWalletShake.jpg


Ето го отговорът - за момент, само за един кадър се вижда. Много долна и подмолна манипулация! Преводът от английски е красноречив - банката иска буквално "да ви измъкне парите от портфейла". Ясно ли е, че не се шегува?

Какво повече да добавя? Ами ето го жеста, за който говорех от клипа, а изводите са за вас:



В заключение

Трябва отново да се върна на сайта на така "уважаваната от мен" банка. И още една "зарибявка"... Можете да управлявате виртуалните си пари много лесно, вашата банка ще се погрижи за останалото...


BankaBaner2.jpg


Внимавате ли в картинката? Случайно или не в пръстовия отпечатък се виждат с просто око три 6-ци, и още една като преброим символите на ПИН-кода. Един израз гласи, че:

"Дяволът е в детайлите."


Благодаря ви, че отделихте време за да прочетете статията ми. Предназначена е най-вече за българската част от общността. Ако желаете да изкажете мнение по темата, напишете коментар. Подкрепете ме с "харесване", "споделяне" или както още се сетите!

Бъдете здрави и Бог да ви пази!

Sort:  

еми ето имаме си крипто ;)

В дългосрочен план е по-добре да инвестираш парите си в стоковия пазар или в крипто, отколкото да ги държиш в банката, дори и като депозит.

Здравей, вече почти не се появявам на фронта, но все пак реших и аз да напиша 2-3 реда по темата.
Мен повече ме учудва, че ти си изенадан от политиката на тази, или която и да е друга банка. Ясно е, че техният основен интерес и приоритет е да акумулират капитал по всякакви начини. Така че нищо ново под небето.
Относно скритите посляния и 6-ци, мисля че си прекалил малко с конспиративните теории, но всеки има право на собствено мнение. Малко надценяваш според мен дизайна и възможностите на "твоята банка".
Благодаря ти, че споделяш такива статии и помагаш на българското общество в мрежата.
Успех!

Привет и благодаря за коментара. Разбира се, че няма нищо учудващо в поведението на банките, или по-скоро в поведението на хората, които ги управляват. Въпросът е да се хвърли светлина в по-голяма степен върху този проблем. В случая просто споделям личните си впечатления. Когато знаеш какво представлява фокусът на илюзиониста, вече не му се хващаш на "номера". Винаги има варианти за изход от положението. :)

Колкото до манипулативните прийоми - те са все едни и същи. И пак ще кажа, че няма нищо скрито-покрито и е добре човек да има усет към детайлите, с едно на ум ;) за "конспиративните теории":


Всичко е на шест.jpg


Автомобил от реклама.jpg


Още един съвсем пресен пример... Дали на това "нещо" тук му е мястото? ;):


alexvladi.jpg

Loading...

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.15
JST 0.027
BTC 60063.85
ETH 2313.06
USDT 1.00
SBD 2.46