Moja najlepsza decyzja. Czyli o wadach i zaletach Linuxa :)

in #linux5 years ago (edited)

Zacznijmy od tego, że jestem dumnym posiadaczem linuxa od ponad 10-ciu miesięcy. Najpierw korzystałem z Ubuntu, ale nie dawno zmieniłem dystrybucję na Arch. W tym wpisie chciałbym wam opowiedzieć o tym czemu tak lubię pingwinka i za co go nie lubię.

Zalety:

  • Darmowość. Linux jest darmowy co za tym idzie może go mieć KAŻDY. Bez żadnych przeszkód można przeskakiwać pomiędzy dystrybucjami i wybrać sobie najlepszą dla siebie, a jak się znudzi zmienić na inną.

  • Szybkość. Przyznam że linux uratował mój komputer. Przed linuxem miałem windowsa 7. Dzięki linuxoowi mój komputer przyśpieszył tak na oko licząc 60%. Trzeba pamiętać że windows z czasem zwalnia dlatego aż 60%. Pewnie pomiędzy czystym linuxem a windowsem liczba ta sięgnie koło 10%, ale jednak.

W tym miejscu chciałbym wtrącić pewną moją obserwację.
W internecie krąży informacja o tym że linux startuje szybciej niż windows. Szczerze nie zauważyłem znaczącej różnicy.

  • Komputer zdatny do działania od razu po instalacji systemu, tutaj akuratnie chodzi mi o Ubuntu i inne podobne dystrybucje ( Bo z Archiem nie jest tak fajnie ). Po zbootowaniu i przejściu do zainstalowanego systemu ( Jeżeli zaznaczymy taką opcję ) dostaniemy najprzydatniejsze aplikacji. Np libreoffice, firefox etc. A samo pobieranie aktualizacji nie trwa wieczność tak jak w windowsie.

  • Kolejną fajną rzeczą jest realizacja uaktualniania systemu oraz oprogramowania. W windowsie jak wiemy ludzie bardzo często nie aktualizują windowsa bo to zajmuje czas przy wyłączaniu i uruchamianiu systemu. Oraz wyświetla irytujące okienko o konieczności restartu komputera. W linuxie zaś wyświetla się informacja o tym że są jakieś paczki do zaktualizowania (Albo na Archu pisze w konsoli sudo pacman -Syu) , a użytkownik wciska guzik i zapomina o tym.

  • Ma się prawie nieograniczoną możliwość dostosowywania systemu do swoich potrzeb ( W szczególności Arch Linux )

Wady:

  • "Braki" w oprogramowaniu. Nie powiem linux mnie trochę ograniczył z takiego powodu, że część oprogramowania nie jest na niego dostępna np. adobe ilustrator inne lub silnik unity ( Pisanie w c# na linuxie jest istną katorgą ) pomimo tego że są różne zamienniki ale jednak to nie to samo.

  • Mało gier na linuxy :( Na linuxy można znaleźć gry na steami ale niestety jest ich mało.

  • (Dla programistów) Konfiguracja różnych rzeczy związanych z programowaniem potrafi być czasami straszna. Może tutaj posłużyć to że przez miesiąc nie mogłem wygenerować poprawnego certyfikatu SSL dla API do testów.

Wszystko to co napisałem to jest zbiór moich wrażeń z korzystania z Linuxa. Podzielcie się swoją opinią ;) Przy okazji pochwalę się moim linuxem może ktoś weźmie ze mnie inspiracje:

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.13
JST 0.029
BTC 64296.25
ETH 3182.70
USDT 1.00
SBD 2.55