YANG AWAL DAN YANG AKHIR

in #life6 years ago

150px-Dcp7323-Edirne-Eski_Camii_Allah.jpg

#Assalamulaikum... halloo...
#Timang_rasa
#Aceh_Indonesia
#Steemit
RENUNGAN MAKRIFAT:Firman Allah didalam Al-Quran........
Dia lah Yang Awal dan Yang Akhir; dan Yang Zahir serta Yang Batin; dan Dia lah Yang Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu
Dialah (Allah) yang zahir - Jasad atau jasmani pada kita - namanya Adam -Alirannya aliran jasmani. dipanggil badan AKU.
Dialah (Allah) yang batin - Roh atau rohani pada kita - Namanya Muhammad. Aliran rohani dipanggil diri AKU.
Sabda Nabi Muhammad saw " Ana abu ar-Ruh, Wa Adam abu basyar - Aku bapa atau asal kejadian segala roh dan Adam itu bapa atau asal kejadian segala jasad".
Dialah Allah yang awal, Dialah Allah, yang akhir - rahsia kepada kita - Namanya Hu Zat semata-mata ... Aliran diri - Didalam dipanggil AKU..
Sesungguhnya Akulah Allah; tiada tuhan melainkan Aku; oleh itu, Kenalilah Aku tampa Aku tiadalah Wujud AKU,
AKU terkandung didalam diri Aku, Diri Aku terkandung didalam badan Aku. Rahsia terkandung didalam rohani, rohani terkandong didalam jasmani, Allah terkandung didalam Muhammad, Muhammad terkandung didalam Adam. Rahsia zat Allah terkandung didalam Roh, Roh terkandung didalam jasad..
Jasad mengandung roh, roh mengandung Rahsia zat Allah, Adam mengandung Muhammad, Muhammad mengandung Allah, Jasmani mengandung rohani, rohani mengandung Rahsia, Badanku mengandung diri Aku, diri Aku mengandung AKU...
Jasad nyata adanya, roh tidak nyata adanya, Allah disebalik tidak nyata adanya
Allah wujud tetapi wujudnya disebalik tidak nyata, wujud Allah terzahir pada roh, tetapi masih lagi tidak nyata, wujud Allah yang terzahir pada roh tidak lagi dipanggil Allah tetapi diberi nama sebagai Muhammad. Apabila wujud Allah yang tidak nyata (Roh atau Muhammad) terzahir pada jasad, maka nyatalah wujud Allah yang disebalik tidak nyata tadi. Nyatanya Allah pada jasad tidak lagi dipanggil Allah atau Muhammad tetapi dipanggil dengan nama Adam.

Sort:  

Congratulations @timangrasa! You have completed some achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

You published your First Post
You got a First Vote
You made your First Comment
You made your First Vote

Click on any badge to view your own Board of Honor on SteemitBoard.
For more information about SteemitBoard, click here

If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Upvote this notification to help all Steemit users. Learn why here!

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.14
JST 0.030
BTC 60238.27
ETH 3215.90
USDT 1.00
SBD 2.46