Na een warme zomer weer eens tijd voor een artikel

in #ken6 years ago

Zoals de titel al aangeeft heb ik eindelijk weer eens tijd voor een artikel. De zomer was lang en warm!

Tijdens die warmte genoeg tijd gehad om mijn gedachten weer eens te laten gaan over de vragen:
Wie ben ik?
Waar kom ik vandaan?
Waar ga ik naartoe?

Om de eerste vraag te kunnen beantwoorden zal ik eerst moeten weten waar kom ik vandaan?

Ik kom uit een gezin waarin mijn vader 100% arbeidsongeschikt was. Nu weet ik dat hij als oorlogskind en Indië veteraan een behoorlijke PTSS had. Een onbegrepen en onbehandelde PTSS. Als kind merkte ik daar niet zoveel van, papa praatte nooit over de oorlog of zijn uitzending naar Nederlands Indië. Hij was ontzettend blij dat ik voor militaire dienst was afgekeurd vanwege mijn ogen.

Mijn moeder had tijdens de 2e Wereldoorlog in Arnhem gewoond, met alle verschrikkingen van de beroemde Slag om Arnhem en de evacuatie. Deze verhalen hoorde ik als kind zó vaak dat ik ze zonder problemen na kan vertellen. Haar PTSS was ook onbegrepen en onbehandeld.

Het gezin bestond verder uit mijn broer en zus, die 9 respectievelijk 6 jaar ouder zijn dan ik. Ik was het nakomertje, ongepland maar wel gewenst. Broer en zus vonden het eigenlijk maar niks, zo'n nakomertje. Ik kreeg in hun ogen alle aandacht en werd verwend.

De rest van mijn familie is een jaloers en onbeholpen zootje. Mijn familie wil 23 jaar na mijn scheiding nog steeds niet met mij praten, behalve verwijten maken.

Wie ben ik?

Vanuit het hierboven omschreven moeras heb ik met veel therapie (ondergaan én geleerd) mezelf ontwikkeld tot de man die ik nu ben. Bovendien ben ik nu al ruim 22 jaar getrouwd met mijn vriendin Esther. Zonder haar had ik dit alles niet kunnen bereiken, zij is altijd de motor geweest achter mijn zoektocht.

Belangrijke therapievormen die mij geholpen hebben zijn:

NLP, Neuro Linguistisch Programmeren.

NLP komt in meerdere vormen voor, de originele versie van dr. Richard Bandler, en de Nederlandse versie. Het verschil is dat de versie van Bandler puur is. De Nederlandse versie is overgoten met een wetenschappelijk sausje en stappenplannen, te soft en zeikerig voor mij. Ik hou van duidelijkheid. Nou, die duidelijkheid krijg je van Bandler!

Enneagram

Het Enneagram is een methode om de hele wereldbevolking in 9 persoonlijkheidstypes in te delen. Nu ben ik een hokjes mens, maar het geeft wel een duidelijk inzicht in wie ik ben.
Ik ben een type 9, de bemiddelaar.
Een bemiddelaar heeft als natuurlijke eigenschap om in conflicten te bemiddelen zodat de rust weer keert. Verder is de bemiddelaar zoveel mogelijk onzichtbaar en speelt liever de tweede viool. Ik hoef niet zo nodig op de voorgrond.
Elk type heeft een hoofdzonde en een hoofddeugd. Mijn hoofdzonde is luiheid. Ik kan zaken uitstellen en letterlijk lui op de bank liggen zappen. Mijn hoofddeugd is discipline. Wanneer ik lekker in m'n vel zit kan ik bijna een militaire discipline hanteren om alles netjes en op tijd geregeld en gedaan te hebben.

Dit wetende heb ik tegenwoordig snel in de gaten wat mijn gemoedstoestand is en kan ik ingrijpen wanneer dat gewenst is.

EFT
Emotional Freedom Technique, een methode die gebruik maakt van meridiaanknopen in ons lichaam om snel emoties de baas te worden. Bij Balanstraining heb ik een aantal sessies gevolgd om triggers uit het verleden te neutraliseren.
De ontdekker van EFT is Gary Graig, zijn You Tube filmpjes zijn goed te volgen en ik kan verklappen dat het werekt!

Ken U Zelve

Ik weet nu wie ik ben en waar ik vandaan kom.
Ik ben een man van 54 die veel geleerd heeft over het leven, ik ken mijn levensgebeurtenissen:

Mijn levensgebeurtenissen:

Plotseling overlijden van mijn vader:
Nadat ik thuiskwam van de keuring voor de militaire dienst kon ik hem nog vertellen dat ik was afgekeurd. Dat was om kwart voor drie, om drie uur is hij in de ambulance overleden aan een hartinfarct.

Vechtscheiding
Kort na de geboorte van onze dochter vertelde mijn ex dat zij al toen maanden een relatie had met een collega.
Daarna heeft zij alles in het werk gesteld om mijn leven tot een hel te maken door o.a. onze kinderen tegen mij en mijn huidige vrouw op te zetten.

Auto ongeval
Op 9 juli 2007 ben ik aangereden door een vrachtwagen met aanhanger terwijl ik naast onze stond. De chauffeur zat niet op te letten en reed 80 over de vluchtstrook: gevolg was een dubbele gecompliceerde open beenbreuk, licht hersenletsel en een gecompliceerde wervelbreuk. Kortom, ik lag aardig inde kreukels.

Meerdere malen het contact met mijn kinderen verbroken door toedoen van mijn narcistische ex.

Door met deze levensgebeurtenissen geconfronteerd te worden ga je vanzelf op zoek naar een therapievorm die werkt.
Voor mij is dat een combinatie van NLP/EFT en het Enneagram.

Ken U Zelve

Ik denk dat ik mezelf nu begin te kennen, een échte bemiddelaar, steeds zoekend naar wat verbindt en zonder de behoefte om de ander te overtuigen. Hierdoor ontstaat er harmonie en kun je werkelijk mét iemand praten en niet tegen iemand.

Binnenkort zal ik meerdere artikelen posten over NLP, EFT en het Enneagram in de hoop dat ik er iemand mee kan helpen.

Wens jullie allemaal een hele fijne dag toe!

Marcel Kok

Coin Marketplace

STEEM 0.29
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 63458.69
ETH 3084.37
USDT 1.00
SBD 3.99