Perbezaan bawang-bawang. Kenapa perlu tahu?

in Blogger Bahasa4 years ago

Bagi yang dah biasa masak di dapur, memang akan faham jenis-jenis dan setiap jenis bawang tu pun memberi kesan yang berbeza pada setiap masakan. Tak percaya? Apakata buat eksperimen sendiri di rumah.....
.
Di musim #Covid19 ni, kadang memberi hikmah juga pada laki bini. Kalau tak, entah bila lelaki nak turun beli barang dapur. Nanti dah tua, kalau bini mati dulu, takkan nak kejut tanya, "Apa beza cili merah dengan cili kering sayang...?" sambil sedekah al-fatihah di tepi kubur. Emmm...
.
tradisi-ziarah-kubur.jpg

Ini adalah tanah perkuburan Islam Melayu di Malaysia
Sumber: Google

So setiap kali sebelum beli barang dapur, memang aku dah listkan barang-barang untuk suami cari di kedai nanti. Sekarang ni dah makin leceh beli barang dapur, sebab kena beratur panjang. Lebih-lebih lagi kalau kau terpaksa beli selepas tengah hari. Pergh! Lagi panjang que 🥺
.
Meh sini aku tunjuk apa beza adik-beradik bawang ni:
.

bawang.jfif

Sumber: Google

.
Sepanjang aku memasak, aku memang banyak hentam jenis bawang dalam masakan aku. Dan aku dah sedar, yang setiap bawang ada peranannya masing-masing. Dan yang paling sedap menurut anak tekakku adalah bawang merah kecil.
.
Bawang merah kecil memang leceh sikit jika dikupas, tapi memang sedaplah... cuma tak berapa sesuai kalau buat sebagai sambal. Biasanya, aku guna nisbah 1:3 kalau nak tumbuk, baru naik sikit rasa sambal aku..... Selebihnya guna bawang merah besar.
.
Lain orang lain tastenya la kan.... ini aku cakap berdasarkan #Pengalaman aku memasak la setelah banyak kali #bereksperimen, sebab aku setiap hari 3x memasak di dapur.... macam-macam aku letak 🤣
.
So sekarang ni my husband dah makin expert beli barang dapur.... barang bakery je aku tak berani bagi dia beli lagi sebab mahal....
.
Oklah, adios. Lain hari kita share hal lain pulak 😊
.
.
.
By,
batumelukut
.
.

Sort:  

makcik @batumelukut len kali kalau bawak membawang jangan la guna gambar kubur, turn off mode membawang aku nak membawang kang kubur x nak terima aku over bau bawang sebab membawang teroverr.. urm bijak jugak ko listkan semua tu kat laki hang. Sekarang zaman internet suruh dia google je beza cili kering dgn cili merah xyah susah2 kejutkan dah kat liang lahad tu biar bersemadi dengan tenang ada pak google tolong explain semua.

ye laa.... siapalah kita ni kan... everything is google 😂

Coin Marketplace

STEEM 0.23
TRX 0.12
JST 0.029
BTC 66466.45
ETH 3595.87
USDT 1.00
SBD 2.90