Kripto Paralara Dair Riskleri Azaltmanın 7 Yolu

in Steemit Türkiye3 years ago

image.png

Kripto dünyasını seviyorum. Dinamik bir ortam, heyecan hiç eksik olmuyor. İnsanlar açık görüşlü ve iyimser. Sürekli yeni projeler ortaya çıkıyor, alternatif çok. Üstelik bu aralar fiyatlar yükselişte, daha ne olsun? Bir de zaman zaman yaşanan fiyat düşüşleri olmasa. Fiyatlar yükseldiği gibi düşecektir elbette ama az düşse mesela.

Kripto dünyasında karşılaştığımız risklerle başa çıkmak için neler yapabiliriz? Maddeler halinde özetlemeye çalıştım.

Portföy Çeşitlendirmesi

"Tüm yumurtaları aynı sepete koyma" sözünü duymayan yoktur herhalde. 3 yıl önce bu ilkeyi gayet iyi bildiğim halde tek kripto para birimine yatırım yapmıştım. Sonra o kripto para biriminin değeri yirmide birine düştü. Oysa o zaman aralığında Bitcoin’in değeri sadece üçte birine düşmüştü. Ve Bitcoin hızlı bir biçimde toparlandı ve benim satın aldığım kripto paranın toparlanması için epey beklemem gerekti.

Şu anda portföyümde 9 kripto para birimi var. Böylece düşüşlerden daha az etkileniyorum.(ve yükselişlerden daha az yararlanıyorum. Bu arada, tüm finansal birikimimi kripto paralara yatırmış değilim. Biraz sağlamcı bir tipim galiba. 😊

Futures İşlemleri

Binance ve daha birçok borsa üzerinden Bitcoin, Ethereum ve Binance Coin gibi kripto paraları açığa satmak mümkün. Üstelik bu işlemi 100 kata kadar varan kaldıraçlarla yapabiliyorsunuz. Peki neden kripto paraları açığa satma ihtiyacı duyalım ki? Fiyatların düşmesini bekliyor ve bu öngörü üzerinden para kazanmak istiyor olabiliriz. Ya da bu varlıklara sahibizdir ve onlar üzerinden getiri elde ediyoruzdur. Bu durumda fiyat düşüşlerine karşı kendimizi korumak için futures işlemlerini kullanabiliriz. Yakın zamanda kripto dünyasındaki varlıklarımı hedge etmek için BNB ve Ethereum’u açığa sattım. Fiyatlar yükseldiği için birkaç gün içinde tüm teminatım likidite oldu, ciddi zarar ettim. Ama pişman değilim, pahalı bir eğitim almış oldum böylece. 😊

Futures işlemleri hedge amaçlı kullanmayı zorlaştıran birkaç faktör var. Bir kez tüm kripto paralar için böyle bir imkân yok. Ve volatilite yüksek olduğu için pozisyon taşımanın maliyeti fazla. Kripto piyasası derinleştikçe bu olanağın daha etkin bir biçimde kullanılabilir duruma geleceğini düşünüyorum.

HODL!

HODL sözcüğü 2013 yılında gerçekleşen bir Bitcointalk forumunda GameKyuubi isimli kullanıcının attığı mesajla doğmuş. O sırada Bitcoin fiyatı feci bir biçimde düşüyormuş. İlk mesajında HOLD(tut) yerine yanlışlıkla HODL yazan GameKyuubi ikinci mesajında durumu şöyle açıklamış: “Neden tut diyorum? Nedenini söyleyeyim. Çünkü ben kötü bir trader’ım ve kötü bir trader olduğumu biliyorum. Evet, siz iyi traderlar, dipleri ve zirveleri tahmin edebilir ve milyon dolarlar kazanabilir. Kesinlikle sorun değil, kardeşlerim.” (Kaynak: Investopedia)

Bir kripto parayı alıp uzun yıllar boyu tutmak anlamına gelen HODL felsefesine (kısmen) uygun davranmış olduğumdan üç yıl önce değeri yirmide birine düşmüş olan kripto paralarımdan bugün kar eder durumdayım. Meselenin matematiksel temeline indiğimizde üstel artış etkisinin yanlış zamanlarda yapılan alımların yol açtığı zarardan koruduğunu söyleyebiliriz. O zaman hep birlikte tekrar ediyoruz. HODL!

Opsiyon Satın Almak

HODL felsefesi herkese uygun olmayabilir. Zira güvenilir kripto paralara uzun vadeli yatırım yapmayı gerektiriyor. Ya kısa vadeli yatırım yapmak istiyor, ancak aşırı değer düşüşleri gibi aşırı durumlardan korkuyorsak. Binance, Hegic, Finnexus gibi kurumlardan opsiyon satın almak böylesi senaryolar uygun bir çözüm olabilir. Mesela peşin bir ödeme yaparak bir ay içinde Bitcoin fiyatının 47.000 dolara düşmesi halinde kullanılabilecek bir satım opsiyonı satın almak gibi. Satın alacağınız böylesi bir opsiyon Bitcoin fiyatında kısa vadede meydana gelebilecek aşırı düşüşlerden sizi koruyacaktır.

Kripto Para Kazanmak

Eğer parasal bir yatırım yapmamışsanız, elinizde bulundurduğunuz kripto paraların değer düşüşü sizi daha az üzebilir. (Yani bir ihtimal) Steemit gibi platformlarda paylaşım yapmanın yanı sıra Brave Browser’ı ya da Presearch arama motorunu kullanarak, sanal alemde belirli görevleri yerine getirerek de kripto para kazanabilirsiniz.

Sabit Kripto Paralara Yatırım Yapmak

Tether USD, USDC, Binance USD gibi 1 Amerikan dolarına sabitlenmiş kripto paralar oynaklıktan kaçınmanın önemli araçları haline gelmiş durumdalar. Değeri yükselmeyecek olan bir para birimine neden yapmak isteyelim? İstikrarlı kripto para birimlerini Binance gibi borsalara ya da DeFi platformlarına park ederek kayda değer bir garanti getiri elde etmek mümkün çünkü.

Sigorta Yaptırmak

Hepimizin bildiği gibi kripto para dünyasında karşılaşılan riskler fiyat düşüşleriyle sınırlı değil. Finansal işlemlerle ilgili protokollerde güvenlik açıkları oluşabiliyor. Ayrıca cüzdanların ya da borsaların hacklenmesi gibi durumlar olabiliyor. Nexus Mutual, Unslashed, Nsure Network gibi uygulamalar üzerinden bu türden riskleri kapsayan sigorta poliçeleri satın alabilirsiniz.

Konu gereği bu yazıda olumsuz ihtimallere odaklandım. Umarım içiniz kararmamıştır 😊

Okuduğunuz için teşekkürler, yeni yazılarda görüşmek üzere.

Görsel Kaynağı: https://pixabay.com/photos/nature-animal-world-3106213/

Sort:  

Bilgiler için teşekkürler

İcimiz kararmadı:) yazdıklarınız konusunda çok haklısınız. Bazı bilgiler sanırım okuyarak değil yaşanarak öğreniliyor;) HODL

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.16
JST 0.032
BTC 64187.99
ETH 2761.62
USDT 1.00
SBD 2.73