Vergane glorie : Het Land van Ooit

in #history6 years ago (edited)

Lang, lang geleden had de ex-directeur van de Efteling een visioen : een land waarin kinderen de baas zijn.
Zo ontstond in 1989 Het Land van Ooit, een pretpark dat gebouwd was rondom een ridderthema.


image

Het Land van Ooit werd aangelegd op Landgoed Steenenburgh met daarop Kasteel d'Oultremont. Dit kasteel is gebouwd in 1230. Door de eeuwen heen is het bewoond door verschillende adellijke families.
In 1989 werd het rijksmonument onderdeel van het Land van Ooit en is er een vergunning afgegeven om het felroze te schilderen! Onbegrijpelijk maar waar. Vanaf toen kreeg het dan ook de bijnaam: het Roze Kasteel.


Van het pretpark is tegenwoordig nog maar weing over. Het is namelijk failliet verklaard in 2007. Sinds kort is het terrein weer opengesteld voor het publiek en kun je er doorheen wandelen.
En dat hebben we dus ook gedaan afgelopen zondag.

image


image


Zo kleurrijk als het Land van Ooit was, zo triest ligt het er nu bij. Het landgoed is slecht onderhouden en het roze bladdert van het kasteel af.

Volgens de laatste berichten wordt het kasteel in haar oude glorie hersteld (de roze verf er af dus) en krijgt het ook een nieuwe functie.

image


image

Vergeet allemaal niet om te komen kijken naar mijn #photocollagecontest en wat SBD te winnen:

https://steemit.com/photocollagecontest/@marcovanhassel/kicking-off-a-brand-new-contest-the-photocollagecontest

image


Lid worden van onze Nederlandstalige Steemit community? => https://discord.gg/9mzqA7H

DQmfFDiaNrMLU9XJDkVXjAUJTHcxGyoJEBvToru8bJg2THp.gif

Sort:  

Ik ben kloontje en ik ben al 5 jaar. Ik eet heel graag ijsjes en het liefste door elkaar.
Kloontje het reuzenkind. Wat was dat slecht.

Het hele Land van Ooit was best wel slecht.

Daar ben ik ooit nog geweest... Daar moest je een sierlijke zwaai-buig beweging maken telkens er een edele voorbij kwam.
Er waren ook veel attracties die je zelf in beweging moest zetten (en houden)
Het was een alternatief attractiepark. Was Herman Van Veen daar toen niet de verantwoordelijke/uitbater?

Het park is altijd in handen geweest van de familie van de oprichter, Marc Taminiau.

Klopt inderdaad van die attracties. Uiteindelijk waren ze genoodzaakt om er ook wat grotere attracties te plaatsen ivm de geldproblemen.

Ik denk dat de locatie ook ongunstig gekozen was destijds. Te dicht bij de Efteling.

Ondertussen heb ik het opgezocht; Herman Van Veen was de eerste "Baron". Blijkbaar werd er jaarlijks iemand tot Baron benoemd...

Okee. Maar ook dat mocht niet baten blijkbaar.

You’ve done a great job. I like itb @marcovanhassel

Weet je uberhaupt wel waar de post over gaat @kissyou ?

Lijkt me wel een leuke plek voor unieke foto's
van al die vergane glorie, ik houd daar wel van

Op zich is er niet veel meer te zien dan op de foto's die ik gelaatst heb.

Of ik er ooit met kinderen ben geweest, weet ik eigenlijk niet. Kan mij wel de tv-serie herinneren. Voor kinderen wel grappig.

Zo'n vergane glorie park lijkt mij nou een leuke praktijkplek voor een school waar jongeren worden opgeleid voor beroepen waar je met je handen werkt. Er is vanalles te doen.

Het zijn voornamelijk een aantal open plekken in een park. Op de foto's zijn zo'n beetje de laatste resten te zien. Heel veel meer is er niet van over.

Jammer. Dan blijft groenvoorziening over.

Grappig om te zien hoe één en ander er tien jaar later bij ligt en een geweldig idee van je om deze plek te bezoeken. Bedankt voor deze post.

Ik las ergens dat het terrein openbaar toegankelijk was gemaakt en was erg benieuwd hoe veel er nog van over was.

TE vaag om te zien joh!! Wat een vergane glorie zeg

je kan deze dingen ook prima gebruiken voor de #aswcontest van @customnature over vergane gebouwen. Is wel iets voor deze fotos!

Bedankt voor de tip👍🏼. Die contest kende ik nog niet.

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.032
BTC 61227.60
ETH 3022.96
USDT 1.00
SBD 3.88