Wist je dat...?

in #history7 years ago

De letter “E”, de meest voorkomende is van het alfabet?

Regelmatig kom je wel eens dingen tegen waarvan je zegt “dit wist ik (nog) niet”. Met deze, regelmatige terugkerende, post wil ik deze weetjes aanreiken nog voor je ze tegenkwam.

En dat de letter “E” de meest gebruikte letter is, dat wisten de drukkers maar al te goed. In hun letterkast, en dan meer bepaald de onderkast (kleine letters), staat de letter “E” centraal en is tevens het grootste vak.
Deze letterzetbakken of kasten zijn zeer populair bij de vele verzamelaars van kleine snuisterijen, maar weten meestal niet waartoe ze dienden.

letterbak.png

Ze werden door de drukkers gebruik tot iets over de helft van vorige eeuw, en waren gevuld met loden letters.
De letterzetter maakte z’n teksten door de letters één voor één in een houder te plaatsen, ze samen te binden en dan te schikken op een pers.

zet.jpg

Alle teksten werden dan nog eens voorzichtig aangedrukt zodat het één vlak geheel werd, dan met een inktrol of inktbol erover, een blad erop, en dan met een zware rol over het blad (of in een pers)...dan had je pas het resultaat.

De Duitser Johannes Gutenberg geldt als uitvinder van de boekdrukkunst in Europa.
In een video van Sabrina Huyett is te zien hoe hij te werk ging.

Bronnen:
Wikimedia
Video Sabrina Huyett

Sort:  

ja, dat wist ik. heb behoorlijk vaak scrabble gespeeld ;)

leuk berichtje dat herinneringen oproept aan de kleuterschool/ lagere school, waar we/ ik ooit met drukletters speelde(n). Zeker in deze digitale tijd, is het verfrissend om af en toe wat van deze nostalgische geuren op te snuiven.

De geuren kan ik helaas niet meegeven op dit medium... Leuk te horen dat het fijne herinneringen naar boven brengt.
Zelf heb ik een tiental keer die verdomde zetkast opnieuw moeten sorteren... Wij kregen toen op school drukles, en we moesten die kast vanbuiten kennen. Was dat niet het geval, dan kieperde de leraar de kast helemaal om en kon je beginnen sorteren, en alles in de juiste vakjes leggen.
Dus zelf hou ik wat gemengde gevoelens aan over...
Bedankt voor de leuke reactie.

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.15
JST 0.028
BTC 57676.72
ETH 2356.36
USDT 1.00
SBD 2.39