מחפש מרגוע: המילים שמעולם לא נרשמו

in #hebrew6 years ago (edited)

יש שירים שהמילים שלהם מעולם לא נרשמו. כלומר, אולי הן נרשמו במקום כלשהו, אבל אי אפשר למצוא אותן באינטרנט. וכשהעבודה שלך היא לנתח שירים, כולל המילים, ואתה צריך לנתח לא אחד ולא שניים, ולא שלושה, אלא אלף (טוב, למעשה אלף ואחד) שירים, כל שיר שאי אפשר למצוא את המילים שלו באינטרנט הופך להיות עיכוב. וחבל. אז כן, אני עושה דוקטורט על מוסיקה ישראלית, ובמסגרתו לקחתי על עצמי לנתח 1001 שירים ישראליים מחמישים השנים האחרונות (1967–2017).

לרוב מדובר על מוסיקה מזרחית. דקלון, מרגלית צנעני, זהבה בן, צלילי העוד: מיטב המוסיקה המזרחית של שנות השבעים, השמונים והתשעים – ורבים מן השירים הללו נותרו בלתי מתומללים ברשת. לא נתקלתי במהלך המחקר בשירי רוק ישראלי או שירי ארץ ישראל שלא הצלחתי למצוא את מילותיהם ברשת; ללמדנו על פן נוסף של האפליה הממסדית ממנה סבלה המוסיקה המזרחית בעבר, שלצערנו ממשיך להתקיים בהווה. כנראה שעבור האתר הגדול ביותר והגרוע – מבולגן, מעייף, עמוס שגיאות, לא מאונדקס ומקשה על איתור מידע – שמכיל מילים לשירים ישראליים (שירונט, בבעלות מאקו) השירים האלה פשוט לא מספיק חשובים. אז התחלתי פרויקט מילים. מאוד פשוט: שיר שאי אפשר למצוא את המילים שלו באינטרנט - אני מקשיב לו וכותב אותן משמיעה.

התחלתי אותו כבר בבלוג הישן שלי, שלמעשה עבר דירה לסטימיט בחודשים האחרונים. אז הנה המילים לשיר היפה הזה של דקלון – מחפש מרגוע. אפילו את המידע הכי בסיסי על השיר – כותב ומלחין – לא הצלחתי למצוא באינטרנט. המילים מובאות כמובן למטרות חינוכיות ומחקר בלבד, ואין פרסומן נועד להמעיט מזכויות המחברים או לפגוע בהן חס וחלילה, אלא להנגשת המידע בלבד.

מסתובב לי כל הלילה ברחובות העיר
מחפש מקום לשמוע צליל ניגון ושיר
פנסי ניאון קורצים לי ככוכבי מרום
אך אני ממשיך ללכת תר אחר מקום

בו אשב ואשתה קצת יין ואשמע לי מנגינות
בו אלגום כוסית או שתיים ואשכח מהצרות
ומוסיף אני ללכת לכל פינות העיר
כי נפשי תמצא מרגוע עם ניגון ושיר

ולפתע צליל בוזוקי אותי אליו מושך
אל מקום נידח בכרם את רגלי שורך
בתוך עשן סמיך יושב הוא מנגן ושר
שיר עצוב ושיר שמח, פורט הוא על מיתר

שם אשב ואשתה קצת יין ואשמע לי מנגינות
שם אלגום כוסית או שתיים ואשכח מדאגות
לא מוסיף אני ללכת לתור אחר מקום
פה אשב עד עלות השחר ועוד כוסית אלגום


שם אשב ואשתה קצת יין ואשמע לי מנגינות
שם אלגום כוסית או שתיים ואשכח מדאגות
לא מוסיף אני ללכת לתור אחר מקום
פה אשב עד עלות השחר ועוד כוסית אלגום

Sort:  

You got a 4.86% upvote from @buildawhale courtesy of @arnavlavan!
If you believe this post is spam or abuse, please report it to our Discord #abuse channel.

If you want to support our Curation Digest or our Spam & Abuse prevention efforts, please vote @themarkymark as witness.

Nice post brother please post in inglis

Most of my posts are in English, but sometimes I post in Hebrew. My Hebrew posts are meant for the Israeli Steemit community.

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.13
JST 0.028
BTC 64848.13
ETH 3173.84
USDT 1.00
SBD 2.55